کد خبر: 842374
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
احداث فرودگاه سقز درحالي بيش از 13 سال طول کشيده است که نه اعتبارات دولتي مي‌رسد و نه اجازه ورود بخش خصوصي را مي‌‍دهند
عمليات احداث فرودگاه سقز به عنوان دومين فرودگاه کردستان، از سال 82 آغاز شده و پس از گذشت بيش از 13 سال، اکنون در کلکسیون پروژه‌های ناتمام قرار گرفته است. به اعتقاد مسئولان، دليل اصلي حرکت لاکپشتي پروژه، کمبود منابع مالي عنوان مي‌شود. اين نيز درحالي است که بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران خارجي با توجه به سودآوري پروازهايي که در آينده از اين فرودگاه انجام مي‌شود، براي تامين منابع مالي مورد نياز اجراي پروژه اعلام آمادگي کرده‌اند. با اين حال، قوانين موجود، امکان ورود بخش خصوصي را به پروژه‌هاي فرودگاهي نمي‌دهد. اين نيز در شرايطي است که با احداث فرودگاه‌ بين‌المللي سقز علاوه بر رونق گردشگري، امکان ورود سرمايه‌گذاران و تجار خارجي نيز فراهم مي‌شود که مي‌تواند به شکوفايي اقتصادي کردستان بي‌انجامد.
ميترا شهبازي

+++

سالهاست فرودگاه سقز پشت درهاي بسته کمبود اعتبار مانده است. تنها فرودگاهي که به دليل مجاورت با شهرستان‌هاي سقز و بانه مي‌‎تواند از موقعيت خاص تجاري و اقتصادي اين مناطق بهره ببرد. علاوه بر اين وجود فرودگاه در اين منطقه مي‌تواند بر ميزان اعتبار کردستان براي انجام فعاليت‌هاي تجاري نيز کمک به سزايي کند و زمينه ورود سرمايه‌گذاران و تجار خارجي را فراهم آورد. موضوعي که به اعتقاد نماينده سنندج در مجلس شوراي اسلامي، حتي تضمين کننده امنيت هم منطقه هست.

سيد احسن علوي در اين خصوص با اشاره به اينکه پروژه احداث فرودگاه در شهرستان سقز بسيار ضروري و حياتي است، در گفتگو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« متاسفانه عمليات احداث فرودگاه سقز بيش از 13 طول کشيده و کمبود منابع مالي مانع پيشرفت چشمگير طرح شده است. البته لازم به ذکر است که همين پيشرفتي هم که پروژه دارد، با اختصاص اعتبارات قطره‌ چکاني در همين چند سال اخير ميسر شده است.»

وي با اشاره به اينکه مشکلات مالي تنها معضل پيش رو براي احداث فرودگاه نبوده است، مي‌افزايد:« علاوه بر کمبود منابع مالي، اين فرودگاه براي مدتي هم اسير تملک زمين بوده است که خوشبختانه اکنون آن مرتفع شده است.»

رونق شهرستان‌هاي بانه و سقز در گرو فرودگاه

منطقه بانه و سقز جزو مناطقي هستند که به اعتقاد کارشناسان با احداث فرودگاه مي‌توانند با رونق چشمگيري در بحث اقتصادي و حتي فرهنگي مواجه شوند. چراکه با ورود گردشگران، بخش فرهنگي استان مورد توجه قرار مي‌گيرد و مي‌توان فرهنگ ايراني را با اين اقدام ترويج داد. علاوه بر اين با توجه به اينکه بانه منطقه‌اي تجاري است، ايجاد فرودگاه مي‌تواند به لحاظ اقتصادي منجر به ارز آوري شود. بنابراين به اعتقاد کارشناسان افتتاح فرودگاه از هر دو نظر به صرفه است.

نماينده مردم سنندج با اشاره به اينکه فرودگاه سقز در صورت افتتاح، تنها فرودگاهي هست که در منطقه است، مي‌گويد:« همين موضوع بر اهميت افتتاح فرودگاه مي‌افزايد. بنابراين سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و خارجي بارها براي پرداخت منابع مالي و تسريع در روند پروژه اعلام آمادگي کرده‌اند. اما به اين دليل که فرودگاه دولتي است، طبق قوانين، اين پروژه را نمي‌توان به بخش خصوصي واگذار کرد. مگر اينکه از طريق بخش خصوصي بتوانيم هواپيما خريداري کنيم، در غير اين صورت سرمايه گذاري در اين بخش امکان پذير نيست.»

علوي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌کند تا پايان سال آينده فرودگاه سقز به مرحله‌ بهره‌برداري برسد، ادامه مي‌دهد:« از دلايل اهميت اين فرودگاه اين است که اگر در آينده سقز و بانه به عنوان منطقه آزاد معرفي شوند، وجود اين فرودگاه مي‌تواند کمک بسياري به رونق اقتصادي استان کند. همچنين دسترسي و حضور متخصصين، سرمايه‌گذاران، تجار، ايجاد اعتبار براي فعاليت‌هاي اقتصادي منطقه و غيره همگي از مزاياي احداث اين فرودگاه محسوب مي‌شوند.»

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نيز مي‌گويد:«سال‌های سال است که مردم منطقه در انتظار احداث فرودگاه سقز بوده و پیگیر آن هستند اما متاسفانه به علت کمبود اعتبار در این چند سال پیشرفت آنچنانی در پروژه نبوده است.»

محسن بیگلری ادامه مي‌دهد:« احداث این فرودگاه برای منطقه دارای اهمیت بسياري است. همچنين نقشي کلیدی در توسعه استان دارد و حدود یک و نیم میلیون نفر به طور مستقيم از آن سود مي‌برند.»

با توجه به اينکه احداث فرودگاه سقز نه تنها براي استان کردستان مقرون به صرفه است، بلکه براي اقتصاد کشور نيز مي‌تواند ارزآوري خوبي داشته باشد. بنابراين مسئولان يا بايد با تزريق منابع مالي روند پروژه را تسريع دهند و يا قوانين دست و پاگير را به نحوي اصلاح کنند که پروژه‌هاي ملي پشت درهاي بسته قرار نگيرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار