کد خبر: 842353
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان:
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: خسارت ناشی از آفت بیماری‌ها و علف هرز در ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و ۱۰ تا ۱۲ درصد مربوط به حشرات زیان‌آور است که با مدیریت کنترل این عوامل می‌توان ۱۰ تا ۱۲ درصد عملکرد واقعی گندم را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری جوان در کردستان، مصطفی منصورقاضی در گردهمایی و کارگاه آموزشی یک روزه داشت گندم سال زراعی ۹۶-۹۵ که با موضوع «تغذیه متعادل گندم و مدیریت و کنترل عوامل خسارت‌زای مزارع گندم» در محل سالن همایش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: گندم عمده‌ترین محصول زراعی کشور است که بیش از ۷۰ گونه حشره گیاه‌خوار در ایران شناسایی شده که به عنوان مصرف‌کنندگان اولیه از گندم و جو تغذیه می‌کنند.

وی به آفات مزارع گندم اشاره کرد و گفت: بیشتر این آفات با تناوب زراعی و انجام عملیات زراعی پس از برداشت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند.

این محقق کشاورزی و منابع طبیعی کردستان عنوان کرد: خسارت ناشی از آفت بیماری‌ها و علف هرز در کشور ما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و ۱۰ تا ۱۲ درصد مربوط به حشرات زیان‌آور است که با مدیریت کنترل این عوامل می‌توان ۱۰ تا ۱۲ درصد عملکرد واقعی گندم را افزایش داد.

منصورقاضی در ادامه با بیان اینکه به عمل پردازش و رسیدن به مزارع گندم «ریزش سن مادر» می‌گویند، افزود: مهم‌ترین مشکل و معضل گیاه‌پزشکی کشور، سن گندم است و در هر نقطه‌ای از استان کردستان که گندم کشت می‌شود آفت سن حضور دارد که خسارت ناشی از سن گندم در برخی مناطق به 100 درصد هم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: پوره‌ها و حشرات کامل نسل جدید به دو شکل، از لحاظ کمی، کاهش عملکرد و از لحاظ کیفی از بین بردن خاصیت نانوایی گندم» را موجب می‌شود.

به گفته این محقق کشاورزی، سن‌زدگی دانه‌ها معمولا موجب چروکیدگی آنها می‌شود.

منصورقاضی به یکی از عوامل کنترل‌کننده سن گندم اشاره کرد و گفت: کبک که از سن گندم تغذیه می‌کند در طول سال‌های گذشته اثبات شده است که با حفاظت از این دوستان طبیعت و تکثیر و پخش آنها در طبیعت می‌توان در کنترل و تعادل سن گندم تاثیر داشت.

وی عنوان کرد: استفاده از سموم شیمیایی در حال حاظر مؤثرترین روش کنترل سن گندم در ایران و دیگر کشورهای سن‌خیز دنیاست که در شرایط کنونی مبارزه شیمیایی با سن گندم پایه واساس مبارزه با آن را تشکیل می‌دهد اما این روش مبارزه بر پایه اطلاعات شبکه‌های مراقبت و بر اساس یک برنامه ردیابی منظم انجام می‌شود.

محقق مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان بیان کرد: یکی دیگر از آفت‌های مهم که در سال‌های اخیر در استان به حالت طغیان درآمده است، کرم‌های سفید ریشه گندم و سوسک‌های قهوه‌ای غلات در استان است.

منصورقاضی در پایان به اقدامات اساسی برای کنترل آفات اشاره کرد و افزود: نظارت بر اجرای تناوب زراعی و آیش به مدت سه سال، پایش در سیستم‌های خاک‌ورزی حفاظتی مزارع گندم دیم و لزوم انجام شخم در هوای بسیار گرم و بسیار سرد از جمله این اقدامات است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر