کد خبر: 842259
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بررسي اتفاقات ورزش كشورمان در سال95
سال 95 در حالي روزهاي پاياني‌اش را سپري مي‌كند كه پر از خاطرات تلخ و شيرين براي ورزش كشورمان بود. در گزارشي به مرور اتفاقات ورزش در سال 95 پرداخته‌ايم.
سعيد احمديان
سال 95 در حالي روزهاي پاياني‌اش را سپري مي‌كند كه پر از خاطرات تلخ و شيرين براي ورزش كشورمان بود. در گزارشي به مرور اتفاقات ورزش در سال 95 پرداخته‌ايم.
   اولين مدال تاريخ بانوان در المپيك
اوج ورزش ايران در سال 95 حضور كاروان كشورمان در رقابت‌هاي المپيك ريو بود، كاروان ورزشي ايران با نام امام رضا(ع) در المپيك ۲۰۱۶ ريودوژانيرو در ۱۴ رشته كشتي آزاد و فرنگي، وزنه‌برداري، تكواندو، بوكس، تيراندازي، تير و كمان، قايقراني، تنيس روي ميز، دوچرخه‌سواري، دووميداني، شمشيربازي، واليبال، جودو و شنا شركت كرد. وزنه‌برداري، تكواندو، كشتي آزاد، فرنگي و تكواندو رشته‌هايي بودند كه موفق شدند هشت مدال (سه طلا، يك نقره و چهار برنز) را براي ايران به دست بياورند تا كاروان ايران بيست و پنجم شود. ايران در المپيك لندن در رده هفدهم قرار گرفته بود. كيانوش رستمي و سهراب مرادي در وزنه‌برداري و حسن يزداني در كشتي آزاد سه طلايي كاروان ايران در ريو بودند. كميل قاسمي نيز تنها مدال‌آور نقره ايران در المپيك ريو بود. سعيد عبدولي و قاسم رضايي در كشتي فرنگي، حسن رحيمي در كشتي آزاد و كيميا عليزاده در تكواندو توانستند ايران را صاحب چهار مدال برنز كنند.كيميا عليزاده يكي از ستاره‌هاي ورزش در المپيك ريو بود كه توانست با كسب مدال برنز اولين مدال تاريخ بانوان را در تاريخ المپيك كسب كند و تاريخ ساز شود. مجتبي عابديني شمشيرباز كشورمان هم از ديگر ستاره‌هاي ايران در ريو بود، عابديني تا يك قدمي كسب مدال هم پيش رفت و در نهايت در رده چهارم ايستاد.
زهرا نعمتي يكي از چهره‌هاي اصلي ورزش كشورمان در سال 95 بود، كماندار معلول كشورمان تبديل به اولين ورزشكار در تاريخ ايران شد كه توانست علاوه بر حضور در پارالمپيك، در المپيك هم شركت كند. نعمتي كه سال 94 توانسته بود سهميه المپيك را بگيرد، هر چند در المپيك ريو نتوانست به مدال برسد اما در رقابت‌هاي پارالمپيك توانست به مدال طلا برسد و قهرمان شود.
  سال رؤيايي فوتسال
سال 95 براي فوتسال ايران يك سال ويژه بود، سالي كه هميشه در خاطر اهالي ورزش مي‌ماند. شاگردان ناظم‌الشريعه در رقابت‌هاي جام جهاني كلمبيا هر چند شروع خوبي نداشتند اما در ادامه مسابقات، بازي به بازي بهتر شدند و با حذف برزيل در مرحله يك چهارم نهايي شگفت‌سازي شان را آغاز كردند و هر چند با شكست مقابل روسيه به فينال نرسيدند اما در ديدار رده‌بندي با نتيجه 4‌بر3 در ضربات پنالتي و در مجموع 6 بر 5 پرتغال را شكست دادند و عنوان سومي جهان را به‌دست آوردند. اين اولين مدال برنز رشته‌هاي تيمي كشورمان در رقابت‌هاي جهاني بود، افتخاري كه به نام شاگردان ناظم‌الشريعه ثبت شد.
  شگفتانه استقلال خوزستان
24 ارديبهشت براي خوزستاني‌ها يك روز ويژه و تاريخي بود، روزي كه استقلال خوزستان در حالي كه كمتر كسي پيش بيني مي‌كرد توانست قهرمان ليگ شود. ويسي با تيمي كه با كمترين بودجه و بدون قراردادهاي ميلياردي به ليگ برتر آورده بود، توانست قهرماني ليگ را جشن بگيرد، آن هم در حالي كه آنها رقباي سرسختي مانند پرسپوليس داشتند. با اين حال آنها در هفته آخر ليگ پانزدهم با برتري 2 بر صفر مقابل ذوب آهن در اهواز جشن قهرماني گرفتند تا تبديل به چهره‌هاي خبرساز سال جاري شوند. در هفته پاياني پرسپوليس هم با وجود پيروزي مقابل راه‌آهن به خاطر برد استقلال خوزستان و با تفاضل گل كمتر، به عنوان نايب قهرماني رسيد اما شاگردان برانكو در فصل جديد با اختلاف هشت امتيازي در بالاي جدول، فاصله زيادي تا قهرماني ندارند.
  كاراته تاريخ‌ساز
سال 95 براي كاراته كشورمان يك سال طلايي بود، كاراته كاران كشورمان هر چند با بي‌مهري‌هاي زيادي از سوي مسئولان روبه‌رو شده‌اند اما آبان امسال بود كه توانستند براي اولين بار روي سكوي مسابقات جهاني بروند. كاراته كاران كشورمان در مجموع در دو بخش آقايان و بانوان با كسب سه مدال طلا و سه مدال برنز در مسابقات قهرماني جهان ۲۰۱۶ اتريش عنوان سوم را از آن خود كردند. در كوميته انفرادي تيم ايران دو مدال طلا توسط امير مهدي‌زاده در وزن منفي ۶۰ كيلوگرم و سجاد گنج‌زاده در وزن مثبت ۸۴ كيلوگرم به دست آورد. همچنين دو مدال برنز توسط علي اصغر آسيابري در وزن منفي ۷۲ كيلوگرم و ذبيح‌الله پور در وزن منفي ۸۴ كيلوگرم نصيب تيم ايران شد و تنها مدال در قسمت زنان را حميده عباسعلي با قرار گرفتن در جايگاه سوم در وزن مثبت ۶۸ كيلوگرم رقابت‌هاي جهاني به دست آورد. او يك برنز به مدال‌هاي تيم اضافه كرد تا در نهايت ايران سوم جهان شود.
   طلسم واليبال شكست
سال 95 هم براي واليبال ايران سال ويژه‌اي بود. بلندقامتان كشورمان كه در سال‌هاي اخير تبديل به يكي از تيم‌هاي مطرح جهان شده‌اند، خرداد امسال در ژاپن دست به كار بزرگي زدند و در ادامه افتخارآفريني‌هايشان توانستند طلسم نرفتن به المپيك را بشكنند تا واليبال پس از 52 سال المپيكي شود. شاگردان لوزانو در نخستين تجربه حضور در المپيك را با كسب مقام پنجمي مشترك پشت سر گذاشتند. ايران در المپيك ريو برابر تيم‌هاي كوبا و مصر به برتري رسيد اما مقابل تيم‌هاي لهستان، آرژانتين، روسيه و ايتاليا شكست خورد تا با عنوان پنجمي به كارش پايان دهد. پس از المپيك، لوزانو با توجه به برآورده نكردن انتظارات، قراردادش با ايران تمديد نشد و بهمن امسال بود كه كولاكويچ صرب به عنوان سرمربي جديد تيم ملي واليبال انتخاب شد.
  سريال تكرار كرش و منتقدان
ادامه دعواهاي كرش و فدراسيون فوتبال و البته مربيان داخلي از حاشيه‌هاي برجسته ورزش ايران در سال جاري بود، دعواها و اختلاف‌هايي كه از همان ابتداي سال كليد خورد. لغو اردوي تيم ملي در خردادماه به خاطر اعتراض مربيان تيم باشگاهي مانند برانكو، نقطه آغاز اختلافات بود؛ اختلافاتي كه در ادامه در اردوي تيم ملي در دي ماه امسال در دوبي به اوج رسيد، تا جايي كه كرش ملي پوشان پرسپوليس را از تيم ملي ديپورت كرد تا به صحبت‌هاي برانكو كه گفته بود بازيكنانش با اضافه وزن از تيم ملي بر‌مي‌گردند، پاسخ دهد. اين مسائل حتي سبب شد تا شايعه استعفا و رفتن كرش هم در سال 95 بارها مطرح شود، شايعه‌اي كه البته همواره در حد شايعه باقي ماند.
  ميزباني‌هاي دشمن شكن
ميزباني رقابت‌هاي بين‌المللي بزرگ از نقاط عطف ورزش كشور در سال 95 بود. بهمن ماه امسال كشورمان ميزبان رقابت‌هاي شطرنج قهرماني بانوان جهان بود؛ رقابت‌هاي بزرگي كه با وجود جوسازي برخي شطرنج‌بازان به خاطر مسئله حجاب، با حضور اكثر قهرمانان دنيا برگزار شد و ميزباني ايران بازتاب گسترده‌اي داشت. همچنين رقابت‌هاي جام جهاني كشتي آزاد كه به ميزباني كرمانشاه برگزار شد هم از ديگر رقابت‌هايي بود كه با توجه به اجازه ورود به كشتي گيران امريكايي، در حالي كه ترامپ با اعمال قوانين جديد مهاجرتي، ورود ايراني‌ها را به ايالات متحده ممنوع كرده بود، بازتاب وسيع و مثبتي داشت، طوري كه جوردن باروز ستاره كشتي امريكا و قهرمان المپيك، پس از بازگشت از ايران، در مصاحبه با رسانه‌هاي امريكايي گفت:«ترامپ هم اگر به ايران مي‌رفت، ايراني‌ها را ستايش مي‌كرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار