کد خبر: 842254
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
محمد حسین صفار هرندی:
محمد حسین صفار هرندی با اشاره به افزایش توجه عاطفی به زایران در آستان قدس رضوی گفت: خوشبختانه یکی از رویکردهای بسیار مهم و قابل توجهی که در آستان قدس رضوی دنبال می شود و از اواخر عمر آیت الله واعظ طبسی در دستور کار قرار گرفت اما با حضور شخص حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با جدیت و پویایی بهتری دنبال می شود توجه عاطفی به زایر و امور مربوط به زایرین است.

جوان آنلاين: محمد حسین صفار هرندی با اشاره به افزایش توجه عاطفی به زایران در آستان قدس رضوی گفت: خوشبختانه یکی از رویکردهای بسیار مهم و قابل توجهی که در آستان قدس رضوی دنبال می شود و از اواخر عمر آیت الله واعظ طبسی در دستور کار قرار گرفت اما با حضور شخص حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با جدیت و پویایی بهتری دنبال می شود توجه عاطفی به زایر و امور مربوط به زایرین است.

عضو مجمه تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحولات قابل توجهی در آستان قدس در دست انجام است خاطر نشان کرد: به نظر می رسید تا پیش از این توجه به زایر در دایره امورعادات و سنت های پیشین وآدابی که به ما رسیده بود محصور باقی مانده بود واز نگاه عاطفی ومتفاوت به زایر امام رضا (ع) به عنوان یک ظرفیت عظیم فرهنگی غفلت شده بود. خوشبختانه امروز اگر فردی بتواند هفته ای یک بار به آستان مقدس امام رضا (ع) مشرف شود متوجه تنوع فعالیت ها و انجام فعالیتهایی فرهنگی ودینی خواهد شد.تابلو اعلانات حرم رضوی نشان از رویکردهای ویژه وتوجه به زایران رضوی میدهد.اینکه آستان قدس درصدد افزایش آگاهی ها واطلاع دهی به مردم وزایران است اتفاق نیکویی است که می تواند سرمنشاء تحولات مطلوبی دراین حریم نورانی باشد.

صفار هرندی با اشاره به اینکه تغییر نگاه به موضوع زایر می تواند منجر به افزایش خادمان وارائه تسهیلات به محرومان شود اظهار داشت: خوشبختانه در دوره مدیریت جدیدشاهد انجام واجرای تحولات مثبتی در عرصه های گوناگون اداره حرم ومسائل مربوط به زیارت هستیم. تغییر نگاه سنتی به زایر وتحول آن موضوعی است که در دستور کار آستان قرار گرفته وسر منشاء خدمات وتحولات زیادی شده است. مثلا در قدیم رویکرد همه مردم به بحث زیارت حضور در حرم و لمس ضریح مطهر بود که در جای خود مراتب روحی و عاطفی خاصی برای زایر ایجاد می کند اما رویکرد جدید تولیت آستان قدس این است که این موضوع را به مردم تفهیم کند که سلام کردن و متصل شدن به امام رضا علیه السلام از فرسنگ ها وهزاران کیلومتر آن طرف تر نیز زیارت آن امام همام به شمار می رود. هر کسی می تواند از هر جای دنیا زایر امام رضا شود و با انجام فعالیت خیر یا دوری از یک رذیله اخلاقی عشق و علاقه خود را به امام رضا (ع) نشان دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه یکی از برنامه ها وسیاست های قابل تقدیر آستان قدس در امر تغییر نگاه سنتی به زایران استفاده از توان وتخصص همه عاشقان امام رضا برای خدمت دهی به نام امام رضاست. سیاست جدید آستان قدس براین است که به مردم تاکید کند که شما آقای دکتر می توانی در شهر خودت هفته ای یا ماهی یک روز را به نام امام رضا(ع) اختصاص دهی و آن روز را به ویزیت رایگان مردم به عنوان خادم امام رضا بپردازی واین یعنی تعریف جدیدی از زیارت وخادمی امام رضاست که به خوبی در آستان قدس دنبال می شود و خدمات قابل توجهی را به مردم واقشار محروم اختصاص می دهد.

وی با اشاره به خرسندی محرومان از طرحهای حمایتی زیارتی آستان قدس گفت: سفرهای رایگان برای محرومین وزایر اولی ها هم اقدام پسندیده وخیر خواهانه ای است که دل مستضعفان را خشنود کرده است و آنها را به رافت اسلامی امیدوار کرده است که با چشم خود از نزدیک شاهد اقداماتی هستند که آستان قدس بی هیچ منتی به عنوان خادمان امام رضا وزوار به آنها ارائه می دهد.

صفار هرندی با استقبال از قرار دادن رواقی برای استراحت شبانه زوار گفت: خوشبختانه تیم تولیت جدید آستان قدس رضوی تدابیر خوبی برای زایرین اندیشیده است.همانگونه که اذعان دارید تا پیش از این برخی از زوار به علت مشکلات اقتصادی وگرانی هتل ها ومهمانسراها قادر به اجاره سرپناهی برای خود نبودند اما در حال حاضر به آنها سرپناه وغذای متبرک داده می شود.خوشبختانه به تازگی هم شاهد رویکرد تسهیل گری در امر زیارت در آستان امام هشتم بودیم بنحوی که در خبرها و شبکه های اجتماعی شاهد اختصاص دادن یکی از رواق ها به تفکیک برای بانوان وآقایان زایری بودیم که تمایل داشتند شب را در کنار امام رضا (ع) در این حرم نورانی به صبح برسانند.نگاه تسهیل در امر زیارت نگاه عمق بخشی به عمل زیارتی است که خوشبختانه در دستور کار مدیریت جدید قرار دارد و توجه مطلوبی به آن می شود.

وی با اشاره به همکاری آستان قدس با سایر نهادها در تقویت تولید واجرای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: همچنین آستان قدس رضوی در همکاری با کمیته امداد, سپاه پاسداران ودفتر امام جمعه در تلاش است تا با اولویت دادن به حوزه ها و مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی ، فصل جدیدی در صحنه اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور آغاز کند تا با حمایت از تولید داخلی و حمایت از مددجویان بتواند در رفع محرومیت زدایی مثمر ثمر باشد. بی شک آستان قدس متوجه شده که زیبنده آستان امام رئوف نیست که مردم فقط در خواب شاهد کرامات امام رضا باشند. خوشبختانه امروز زایران از نزدیک و در اوج بیداری وهوشیاری شاهد تبلور رافت اسلامی هستند که یادگاری از سیره آن امام همام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار