کد خبر: 842247
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
پرویز سروری:
حکمی که مقام معظم رهبری بعد از ارتحال آیت الله واعظ طبسی (ره) به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اهدا کردند وایشان را به عنوان تولیت این آستان متبرک ونورانی انتخاب کردند حاوی نکات و رویکردهای متفاوت و راهگشایی بود که اولویت ها و رویکردهای بسیار ضروری و مهمی در آن مطرح شده بود. رویکردهای مورد توجه وتاکید مقام معظم رهبری خوشبختانه به سیاست هایی تبدیل شد که جای خود را در میان برنامه های عظیم فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی آستان قدس باز کرد.
به گزارش جوان، پرویز سروری ، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حکم مقام معظم رهبری به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی حاوی رویکردهای راهگشایی بود گفت: حکمی که مقام معظم رهبری بعد از ارتحال آیت الله واعظ طبسی (ره) به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اهدا کردند وایشان را به عنوان تولیت این آستان متبرک ونورانی انتخاب کردند حاوی نکات و رویکردهای متفاوت و راهگشایی بود که اولویت ها و رویکردهای بسیار ضروری و مهمی در آن مطرح شده بود. رویکردهای مورد توجه وتاکید مقام معظم رهبری خوشبختانه به سیاست هایی تبدیل شد که جای خود را در میان برنامه های عظیم فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی آستان قدس باز کرد.

سروری با اشاره به بازتعریف خادم ومخدوم در آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: یکی از اولویت های مورد توجه مقام معظم رهبری نگاه وسیع و گسترده به موضوع خادم حرم مطهر و مخدوم این حرم نورانی است. در این رویکرد سعی شد مبنای اصلی بر این موضوع قرار بگیرد که نباید خدمت را تنها به محدوده حرم رضوی محدود کرد یا خادم را در حرم محصور داشت و مخدوم را تنها به عنوان خدمت گیرنده از حرم شناخت. در این نگاه مسائل به مراتب فراتر از آنچه تا پیش از این در میان بود دنبال شد بنحوی که حریم حرم در کل عالم هستی خلاصه شد و اینکه در حال حاضر ایران اسلامی با دارا بودن یکی از انوار الهی و حضور یکی از برگزیدگان خداوند وآل الله در مشهد مقدس بتواند در حد توانایی و مقدورات به همه آنهایی که دوستداران اسلام و آل الله هستند خدمت رسانی کند.

وی در خصوص استفاده رایگان از خدمات زیارتی خاطر نشان شد: هنگامی که ما امام رضا (ع) را امام رئوف می نامیم باید به همان اندازه این رافت را به همگان نشان دهیم ،یعنی از ظرفیت های رافت امام رضا در همه حوزه ها با نام مقدس ایشان استفاده کنیم و دراین راه به ارائه خدمات بپردازیم.بی شک هنگامی می توان گفت که فرهنگ رضوی توسعه یافته یا بر سایر فرهنگ ها تاثیر گذاشته است که بتوانیم از ظرفیت های وجودی و آنچه توصیه های امام رضا (ع) بوده به صورت عینی و قابل لمس استفاده کنیم ودیگران از آن بهره مند شوند. خوشبختانه آستان قدس رضوی در طی یک سال گذشته توانسته در راستای مبارزه با محرومیت و فقر با برنامه ریزی های مدون وشناسایی بسیاری از محرومان واقعی عطر خوش رضوی را در جانهای مشتاق افکنده و امکان زیارت امام رئوف را با رحمت و رافت گسترانی بر زائرانش محقق کند.

سروری با بیان اینکه اینک همه شهرستانها و شهرهای ما خادمان امام هشتم شده اند خاطر نشان کرد: از جمله برنامه هایی که مورد حمایت و توجه آستان قدس است پشتیبانی از طرح های مردمی در شهرستانها است که به صورت کاملا داوطلبانه و مردمی شکل گرفته است. یعنی خدمات مردمی به نام آستان قدس ثبت می شود و در اصل مردم مشتاقانه اصلی ترین متولیان خدمات رسانی به یکدیگر به نام و برکت اسم مقدس امام رضا (ع) هستند. از این منظر می توان گفت استان های مختلف کشور به این موضوع متعهد شدند و برای انجام امر تسهیلات زیارتی تشکیلاتی را در استان های خود تدارک دیده اند. یعنی مسئوولین همه استان ها به نوعی مکلف شده اند که ارائه دهنده فرهنگ رضوی و رویکردهای جدید آستان قدس در شهر خود باشند.

سروری با اشاره به طرح خادمی امام رضا در بین توانمندان و متخصصان حوزه های مختلف اظهار داشت: یکی از موضوعات جالب و قابل توجهی که خوشبختانه در یک سال گذشته به شدت تقویت شده و بسیاری هم مشتاقانه و به صورت خودجوش در این طرح شرکت کرده اند طرح خادمی امام رضا (ع) است. در این طرح به همه افراددر هر تخصص و زمینه ای که هستند امکان داده شده که به نام امام رضا خدمت خود را به دیگران ارائه بدهند یعنی اگر من پزشک , من مهندس ؛ من وکیل و...خدمتی را رایگان به هموطنم ارائه بدهم به نام امام رضا و خدمت به امام هشتم تمام میشود. این فرد با خدمت دهی به عاشقان امام رضا خادم امام هشتم شده است واز آن به بعد با توجه به سابقه خدمات دهی در زمره خادم یاران و سپس خادم امام رضا (ع) به شمار می رود.

وی دراین باره افزود: خوشبختانه این طرح موج فراگیری از خدمت گزاری در کشور را ایجاد کرده است و انتظار می رود که به دریای همراهی و همدلی مردم با یکدیگر به نام مقدس امام رضا (ع) وصل شود. بی شک آستان قدس به عنوان حلقه ارتباطی مهمی در میان دوستداران امام رضا (ع) نقش ایفا می کند. آستان قدس با استفاده از همه ظرفیت های خود توانسته بین کسانی که به هر دلیل از خدماتی محروم هستند وکسانی که قادر به ارائه خدمات هستند ارتباطی رافت گونه به نام امام رضا (ع) ایجاد کند و این یعنی استفاده از موضوعات تعریف نشده .خوشبختانه بسیاری از متخصصین و توانمندان در حوزه های مختلف با این طرح مشارکت کرده و آستان قدس درتلاش است تا با ساماندهی این ظرفیت ها در جهت محرومیت زدایی استفاده بهینه ای به عمل آورد.

عضو شورای شهر تهران در باره بازخوردهای مردمی در همراهی با طرح های یک ساله اخیر آستان قدس عنوان کرد: خدا را شکر می کنیم که بازخوردهای مردم در طی یک سال گذشته بی نظیر بوده است. استقبال با شکوه مردم از طرحهای داده شده نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در مسائل دینی از ظرفیتی برخوردار است که در هیچ جای دنیا نظیر آن دیده نمی شود. شاید بهتر باشد اینگونه عنوان کنم که هر جایی که نام امام رضا (ع) در آن برده می شود خود به خود درهای بسته باز می شوند و قفل ها گشوده می شود. هرگز نمی توان قطرات اشک زیارت اولی ها را توصیف کرد.آنهایی که بعد از چندین سال از گذشت عمرشان چشمشان به ضریح وگلدسته ها روشن می شود. بی شک هرگز نمی توان موج معنوی ایجاد شده را توصیف کرد. دیدن صحنه های بی بدیلی در آستان قدس حق موضوع را در خصوص استفاده از ظرفیت های آستان قدس به همگان ثابت می کند.

وی با بیان اینکه سیره امام رضا محرومیت زدایی بوده گفت: خوشبختانه آستان قدس رضوی در یک سال گذشته در زمینه اطعام فقرا خدمات قابل توجهی ارائه داده است بنحوی که بسیاری از استانها دراین زمینه با آستان قدس همراهی کرده و در جهت توسعه ظرفیت های خود برای محرومیت زدایی از همه حوزه ها کمک گرفته اند.به نظر می رسد هر روز که از سیاست گذاری و برنامه ریزی در آستان قدس رضوی می گذرد شاهد ارائه خدمات گسترده تری از این آستان نورانی به همه آحاد جامعه هستیم. بی تردید افزایش خدمات دهی آستان مقدس رضوی به مردم به معنای حضور و زنده بودن امام در بین مردم است.ما شیعیان معتقد هستیم اگر چه امام به لحاظ جسمی در بین ما نیست اما روح پاک ایشان همواره برهمه امور ناظر است از این رو فرمان امام نیز نافذ و لازم الاجراست .بی شک یکی از مهمترین فرامین وخواسته های امام رضا که در زندگی وسیره ایشان ملاحظه شده محرومیت زدایی بوده است.از این رو نقش آفرینی در کمک به حل معضلات و مشکلات مردم به معنای نشان دادن فرهنگ زنده و پویای رضوی در جامعه ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار