کد خبر: 842176
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: امسال توانسته ایم با همکاری مردم، دستگاه قضایی، ناجا و اداره اطلاعات رتبه اول مبارزه با زمین خواری و تخریب را در سطح کشور به دست بیاوریم و در این راستا یک‌هزار و 650 هکتار خلع ید و دوهزار و 500 هکتار نیز پیشگیری از تصرف داشته ایم.

به گزارش جوان ، رحمان وهاب زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع‌طبیعی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بهره‌برداری‌های خوبی از مراتع آذربایجان‌غربی و به‌ویژه در بحث داروهای گیاهی داشته‌ایم.

وی افزود: از ابتدای امسال تا کنون در بحث صنعت و معدن 360 فقره پرونده برای درخواست صدور مجوز داشته‌ایم که با 106 مورد موافقت شد که آمار بسیار خوبی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش اکوتوریسم در توسعه منطقه گفت: تنوع گونه‌های مرتعی می‌تواند به‌عنوان قطب صنعت گردشگری انتخاب شود که زیبایی های خاص خودش را دارد.

وهاب زاده ادامه داد: وظیفه ما حفاظت از عرصه های ملی و بهره برداری اصولی است و این مهم را با کمک اهالی بومی انجام می دهیم.

وی یادآور شد: باید بدانیم که معیشت حاشیه نشینان جنگل با عرصه‌های طبیعی به هم گره خورده است و باید برنامه های مشارکتی با همکاری آنان را برای موفقیت های طرح های حفاظت پیش ببریم.

وهاب زاده تصریح کرد: امسال برای دومین بار برای حفاظت از جنگل‌های بلوط جنوب آذربایجان‌غربی از محلول‌پاشی بیولوژیکی استفاده شد که با موفقیت 80 درصدی روبرو شد و آثار مخربی نیز بر طبیعت و حیات وحش منطقه نداشت.

به گفته وی برای این کار از هواپیماهای مخصوص سم‌پاشی کشاورزی استفاده شده است که در ابتدای کار و پیش از اجرای طرح کسی آن را باور نکرده و عملی نمی‌دانست.

وهاب‌زاده توزیع رایگان آبگرمکن‌های خورشیدی و تنورهای گازی در روستاهای حاشیه جنگل‌های استان را از برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی عنوان کرد و افزود: جز حفاظت مشارکتی راهکاری دیگر نداریم و از طرفی مجبور به حفظ طبیعت و عرصه های ملی برای آیندگان هستیم.

وی یکی از مباحث موجود در استان را تخریب مراتع دانست و گفت: مراتع فقط در بحث تعلیف خلاصه نشده است بلکه بسیاری از سیلاب ها را جلوگیری می کند و در مناطقی که با سیلاب های شدید روبرو هستیم تخریب مراتع را شاهد بوده ایم.

وهاب زاده بهره برداری غیراصولی، بارش کم، عدم آموزش بهره برداران، عدم توازن بین بهره بردار و عرصه را باعث نابودی مراتع دانست.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از سیلاب ها و حفظ پوشش گیاهی طرح های آبخیزداری را اجرا می کنیم و آذربایجان غربی از استان های موفق در این زمینه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: دوهزار و 750 هکتار اراضی ملی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که 89 درصد آنها سنددار شده که باعث حفظ مالکیت و جلوگیری از تخریب و تصرف می‌شود.

وهاب‌زاده مبارزه با زمین خواری را از وظایف این اداره کل برشمرد و تصریح کرد: امسال توانسته ایم با همکاری مردم، دستگاه قضایی، ناجا و اداره اطلاعات رتبه اول مبارزه با زمین خواری و تخریب را در سطح کشور به دست بیاوریم و در این راستا یک‌هزار و 650 هکتار خلع ید و دوهزار و 500 هکتار نیز پیشگیری از تصرف داشته ایم.

وی در ادامه موفقیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به بحث مبارزه با آتش سوزی و کاهش آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه رتبه اول کشور را داریم و بیش از 30 درصد کاهش تخریب و آتش سوزی و زمین خواری از دستاوردهای ما بوده که با مشارکت عمومی و حفاظتی میسر شده است.

وهاب زاده تأکید کرد: تا زمانی که بهره برداران ما اصول حفاظت را ندانند هم تخریب را شاهد خواهیم بود و هم بهره برداری اقتصادی نخواهد بود و آموزش رکن اساسی در بحث بهره وری اقتصادی است.

وی اشاره ای نیز به بحث احیاء دریاچه ارومیه داشت و تصریح کرد: در کنار برنامه های دولت تدبیر و امید و پیگیری مسئولان کشوری و ضمن تشکر ویژه از آنان برای دغدغه قرار دادن این موضوع، نباید از رحمت خداوند نیز در طی سالهای گذشته غافل شد.

وهاب زاده یکی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه ایجاد کانون های ریزگرد دانست و افزود: در سال های گذشته کانون های تولید ریزگرد داشتیم که وظیفه ما مقابله و تثبیت بود که ورود کرده و کانون ها را شناسایی کردیم و در سه سایت ارومیه، میاندوآب و سلماس با انجام عملیات بوته کاری، احیاء، نهال کاری، فارو و هلال های آبگیر کنترل شدند.

وی ادامه داد: در حدود 1850 هکتار عملیات بوته کاری و نهالکاری در کانون های ریزگرد را انجام داده ایم و علاوه بر این مدیریت چرا و ایجاد 450 هکتار شورگز به عنوان بادشکن نیز از موفقیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وهاب‌زاده اظهار کرد: نگهداری از نهال کاری به میزان 940 هکتار و عملیات قرق مطلق نیز به مساحب سه هزار و 410 هکتار نیز از سایر اقدامات ما در کانون های ریزگرد برای جلوگیری از تولید آنهاست.

به گفته وی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی مقدار 284 هزار کیلوگرم جو به صورت رایگان در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه برای حفاظت از پوشش گیاهی و مدیریت کانون های تولید ریزگرد توزیع کرده است و برای اولین بار نیز سه ایستگاه متمرکز و 75 ایستگاه غیرمتمرکز سنجش ریزگردها را راه اندازی کردیم که بعد از یزد دومین استان هستیم.

وهاب زاده موفقیت طرح های مقابله را ریزگردها را 60 درصد عنوان کرد.

وی با انتقاد از وصول نشدن اعتبارات سال 95 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: امسال هم مدیریت زمان و هم مدیریت بدون پول را پیگیری کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در بین 30 دستگاه اجرایی مرتبط با احیاء دریاچه ارومیه سازمان جنگلها و مراتع کشور رتبه برتر را از دید ستاد احیاء دریاچه ارومیه کسب کرد.




نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر