کد خبر: 842130
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد:
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان دفتری را به بازرسی اتاق اصناف در کاخ عالی‌قاپو اختصاص ‌داده تا بازار صنایع دستی راروزانه بدون واسطه کنترل نماید.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ،اظهارداشت: با نزدیک شدن به ایام عید نوروز ومیزبانی اصفهان از گردشگران و به منظور حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی و پیاده نمودن اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی این سازمان دفتری را به بازرسی اتاق اصناف در کاخ عالی‌قاپو اختصاص ‌داده تا بازار صنایع دستی  راروزانه بدون واسطه کنترل نماید.

جعفر جعفرصالحی پیرامون ساماندهی صنایع‌دستی در ایام نوروز بیان نمود: شعار امسال میراث فرهنگی «نوروز متفاوت» است که در بحث صنایع‌دستی سه دستگاه معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی، اتحادیه صنایع‌دستی و بازرسی اتاق اصناف جهت نظارت در این حوزه فعال هستند.

وی با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای برای تمامی کسبه میدان امام و فروشگاه‌هایی که در ابنیه تاریخی فعالیت دارند، گفت: با توجه به حساسیت بالای این اماکن و جهت حفظ شأن مدیران، فروشگاهها باید کالای ایرانی با کیفیت عرضه نمایند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، اذعان داشت: جلسات متعددی برای جلوگیری از عرضه محصولات بی‌کیفیت و غیرایرانی با سازمان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم و نمایشگاهی را هم در نقش خانه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جنب شیخ لطف‌الله با هدف ارتقا آگاهی مردم نسبت به اجناس قاچاق و خارجی برگزار کردیم که مورد استقبال فروشندگان حاضر در میدان امام هم واقع

جعفرصالحی بااشاره به فرمایشات رهبری وتاکید معظم له درایجاد اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی ،افزود: در کشور ما بسیارجوانان هنرمند در رشته های متنوع صنایع دستی مشغول کارهستند که متاسفانه به دلیل واردات  بی رویه سودجویان در کالاهای بی کیفیت وبنجل خارجی این عزیزان مورد آسیب قرار گرفته اند واین سازمان بنادارد با ایجاد بسترفرهنگ ‌سازی ازامسال فروش صنایع دستی خارجی  راباهر مارکی راکنترل نماید وبا فروشگاهایی که ازاین دستورتخطی نمایند برخورد قاطعانه داشته باشد .   

وی با اشاره به اینکه 40 فروشگاه در میدان امام نشان اعتماد دریافت کرده‌اند و اکثر کسبه به فروش جنس ایرانی تعصب دارند، خاطر نشان کرد: درصدد هستیم به سمتی حرکت کنیم که امسال شفاف‌سازی به لحاظ قیمت‌گذاری، درجه‌بندی و عرضه محصولات را شاهد باشیم تا در ایام نوروز شهری عاری از هرگونه کالای بی‌کیفیت و غیرایرانی داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان  خاطر نشان کرد : دراستان اصفهان 15 شهرستان هست که بناهای شاخصی  در ان وجود داردوامسال با نظارت این سازمان  برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های عرضه محصولات  صنایع دستی را در آن شهرستان هاخواهیم داشت واین طرح همواره با نوروز همزاد بوده و نیاز است تا به صورت میراثی ناملموس به ثبت برسد.

جعفرصالحی با اشاره به اینکه عزمی جدی در حوزه بازرگانی صنایع‌دستی وجود دارد، اعلام کرد : ما با فرهنگ‌سازی می‌توانیم خود فروشندگان را به کالاهای ایرانی متعصب کنیم وبا اطلاع رسانی وآکاه سازی مردم وگردشگران هر مشتری را ناظری برای عرضه مصنوعات غیر ایرانی حساس نمائیم.

وی با تأکید بر اینکه امسال برخوردها برای مبارزه با عرضه کالای بی‌کیفیت و خارجی شدید خواهد بود، یادآور شد: ما نمی‌توانیم مسافران را نگران کنیم بلکه باید عوامل عرضه و فروش را توجیه کنیم تا مردم با خیال راحت به خرید در میدان امام بپردازند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص افتتاح کافه گالری صنایع‌دستی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی استفاده بهینه از مجموعه‌هایی است که بدون کاربری باقی مانده است، این مکان هم یک مجموعه فرهنگی هنری جنب مسجد شیخ لطف‌الله بوده که محصولات مختلفی در آن عرضه می‌شود و توسط بخش خصوصی تحت نظارت مستقیم میراث فرهنگی اداره خواهد شد.*

جعفرصالحی پیرامون ثبت ملی صنایع‌دستی در اصفهان تصریح کرد: تاکنون 33 رشته را در اصفهان به ثبت ملی رسانده‌ایم، سال گذشته 10 پرونده را بعد از ثبت استانی برای ثبت ملی ارسال کردیم و 10 پرونده دیگر را هم برای ثبت استانی در دست اقدام داریم.

وی خلاقیت در حوزه صنایع‌دستی را به شرط حفظ اصالت بدون اشکال دانست و گفت: بعضی خلاقیت‌ها صنایع‌دستی را از پیشینه و اصالت خود دور می‌کنند و محصول جدیدی تولید می‌کنند؛ در حالی که از ویژگی‌های صنایع‌دستی این است که اصالت فرهنگی در آن رعایت شده باشد و وقتی به گذشته بازمی‌گردیم ردپایی از آن هنر دستی در کشور موجود باشد.

جعفرصالحی در پایان تأکید کرد: صنایع‌دستی متفاوت از هر اثری است که با دست ساخته می‌شود؛ در صنایع‌دستی اصالت و قدمت حرف اول را می‌زند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار