کد خبر: 842088
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس يک دانشگاه علوم پزشکي دولتي در اقدامي غيرانساني: دستور داده‌ام به‌جز آمبولانسي‌ها بقيه را فعلا عمل نکنند، چون بيمه‌ها پول ما را نمي‌دهند!
زهرا چيذري
اعتصاب دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور بابت دير شدن پرداخت کارانه ها حالا به مهم ترين دانشگاه پايتخت رسيده است. روز گذشته علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نيز ازصدور توقف برای انجام جراحی‌های "غیراورژانس" تا بعد از عید خبر داد. در برابر اين با انفعالي مواجهيم كه بايد تقاص آن را مردم بپردازند. رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران مشكلي را كه بايد درون دولت حل و فصل شود بر سر بيماران نگون‌بخت مي‌كوبد تا بتواند مطالبات بيمارستان‌هاي زير‌مجموعه‌اش را از بيمه‌ها بگيرد.
اين چندمين دانشگاه علوم پزشكي در كشور است كه براي تسويه حساب با بيمه‌ها به نوعي دستور اعتصاب صادر مي‌كند، در حالي كه اين موضوع يك بحث داخلي دولت است و بايد پشت درهاي بسته دولت حل شود. اگر بيمه‌ها طلب بيمارستان‌ها را نمي‌دهند و اگر بيمارستان‌ها به شركت‌هاي تجهيزات پزشكي و دارويي بدهكارند، اين را دولت بايد بدون وارد كردن هر‌گونه فشاري به مردم رسيدگي كند، نه اينكه يك رئيس دانشگاه آنقدر دستش باز باشد كه دستور دهد "فعلاً مردم را عمل جراحي نمي‌كنيم، مگر اورژانسي باشد". اين يعني دعوا و دغدغه ما پولمان است نه جان مردم!
      ***
همين چند روز پيش بود كه صدها هزار نفر از مردم و كاركنان بخش بهداشت و درمان لندن در تظاهراتي به سياست‌هاي دولت اين كشور همچون كاهش بودجه بخش بهداشت و درمان، بستن بخش‌هاي اورژانس و كودكان شماري از بيمارستان‌ها، قطع بودجه بخش‌هاي رفاه عمومي و مددكاري اجتماعي، فروش بيمارستان‌ها به بخش خصوصي اعتراض كردند. پزشكان و كاركنان بخش سلامت اين كشور در حالي با مردم در اعتراض به واگذاري بخشي از بهداشت و درمان به بخش خصوصي همراهي مي‌كنند كه پزشكان كشورما در اعتصابي برنامه‌ريزي شده و با دستور‌العمل رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشورمان به بهانه ديركرد پرداخت كارانه‌هايي كه به لطف طرح تحول سلامت به شكلي رشدي تصاعدي داشت يكي پس از ديگري از پذيرش بيماران سر باز مي‌زنند. در اين ميان وزير بهداشت و رئيس سازمان نظام پزشكي هم موضع سكوت و انفعال را براي خود برگزيده‌اند.
  
گنه كرد در بلخ آهنگري
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نخستين دانشگاهي بود كه با دستور رئيس دانشگاه به بيمارستان‌هاي تابعه بنا شد تا بيماران داراي دفترچه‌هاي تأمين اجتماعي را نپذيرند. دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اما در طول يكي دو ماه گذشته تنها به خاطر اين اولين بودن در اعتصاب عليه جان بيماران معروف نشد. اين دانشگاه بعد از اين ماجرا در طول يك ماه گذشته ركورددار خطاها و قصورات پزشكي نيز بود. جراحي اشتباه دست كودك دو ساله و همچنين خارج كردن كليه دختري جوان به جاي كيست در بيمارستان‌هاي تابعه اين دانشگاه چندين‌بار نام اين دانشگاه و رئيس آن را بر سر زبان‌ها انداخت به خصوص اينكه رئيس دانشگاه به جاي پذيرش خطاي صورت گرفته، خروج كليه بيمار را براي حفظ جان وي اعلام كرد، در حالي كه بنا به تأكيد رئيس نظام پزشكي اصفهان كليه بيمار هيچ مشكلي نداشت اما سرجايش هم نبود.

بعد از اين دانشگاه دانشگاه‌هاي ساري، ‌قزوين و بيمارستاني در همدان نيز به جرگه اعتصاب عليه جان بيماران پيوستند تا به جرم كوتاهي بيمه‌ها و در اصل كوتاهي دولت در پرداخت منابع به بيمه‌ها و كمي ريز‌بينانه‌تر بي‌قانوني وزارت بهداشت در تنظيم مزد درمان، بيماران و بيمه شدگاني كه ماه به ماه هزينه بيمه را مي‌پردازند در تله روز مبادا گير كنند و بشود حكايت «گنه كرد در بلخ آهنگري به شوشتر زدند گردن مسگري!»
  
پيوستن مهم‌ترين دانشگاه علوم پزشكي كشور به اعتصاب
با سر زدن به بيمارستان‌هاي دولتي پايتخت دستمان مي‌آيد كه بخش مهمي از بيماران بستري در اين بيمارستان‌ها شهرستاني هستند، اما حالا قرار است يكي از مهم‌ترين بيمارستان‌هاي پايتخت هم به جرگه اعتصاب‌كنندگان بپيوندد، بسياري از بيماران كشور از درمان نااميد خواهند شد. با وجود اين اما با پرداخت نشدن بدهي 860 ميلياردي بيمه‌هاي پايه در برابر مطالبات بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اين توجيه كه شركت‌ها به بيمارستان‌ها تجهيزات نمي‌دهند، دستور داده تا بيمارستان‌ها براي انجام جراحي‌هاي «غير اورژانس» كه نيازمند تجهيزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عيد اقدامات لازم براي آنها انجام شود.
آنطور كه جعفريان مي‌گويد كارانه پرسنل تا مرداد و كارانه پزشكان تا تير ماه سال 95 پرداخت شده، اما نزديك به هفت ماه عقب‌ماندگي در حوزه پرداخت‌هاي پرسنلي داريم. به گفته وي مجموعاً بدهي‌هاي دارويي و مربوط به تجهيزات پزشكي به حدود 420 ميليارد تومان مي‌رسد و اين موضوع باعث شده كه بسياري از شركت‌ها ديگر به اين دانشگاه دارو و تجهيزات پزشكي ندهند.
  
علت واقعي بدهي‌هاي ميلياردي
در حالي كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس سازمان نظام پزشكي هزينه اصلي طرح تحول سلامت را بابت تجهيزات پزشكي مي‌دانند و حالا هم دانشگاه علوم پزشكي تهران به همين بهانه ارائه خدمت به بيماران را محدود كرده است، اما بسياري از كارشناسان حوزه سلامت معتقدند جراحي‌هاي غير‌ضرور و خدمات القايي نخستين ماحصل افزايش بي‌ضابطه تعرفه‌ها در طرح تحول سلامت بود و همين موضوع هم امروز بار مضاعفي را بر دوش بيمه‌ها گذاشته است. از سوي ديگر عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور با رد بار مالي دستمزد پزشكان و كادر درمان براي طرح تحول سلامت تأكيد مي‌كند تنها 17 درصد از بودجه سلامت مربوط به دستمزد پزشكان است. وي از بيان اين بودجه كل طفره مي‌رود تا بيشتر مشخص شود 17 درصد از بودجه‌اي كه تنها بخش كوچكي از آن شامل 4 هزار و 800 ميليارد تومان از هدفمندي يارانه‌ها و 3 هزار و 600 ميليارد تومان آن از ماليات بر ارزش افزوده به دست مي‌آيد، چندان هم ناچيز نيست.
  
سوگند فراموش شده
وزير بهداشت و رئيس سازمان نظام پزشكي و بقيه بزرگان بخش سلامت اما همچنان كنار نشسته‌اند تا اعتصاب طراحي شده دانشگاه‌ها عليه سلامت بيماران ادامه يابد. در اين بين علي نوبخت، رئيس كميسيون بهداشت مجلس مي‌گويد: در مجلس شنيديم كه تعدادي از پزشكان براي طبابت و ويزيت بيماران شروطي را تعيين كردند. موضوع مطالبه پزشكان و داروخانه‌داران مطرح است و ما نيز در كميسيون بهداشت وزراي مرتبط را براي پيگيري اين موضوع دعوت كرديم و تفاهمنامه‌هايي آماده شده اما اين موضوع نبايد دستاويزي براي رفع خدمت‌رساني به بيماران شود. وي تأكيد مي‌كند: هرگونه اهمال در انجام وظيفه طبابت به هر دليلي خلاف سوگند پزشكي است و ما در كميسيون نيز مطالبات پزشكان را دنبال خواهيم كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
0
اگر رئیس داشگاه علوم پزشگی اصفهان از کار برکنار می شد"این داستان در استان های دیگر ادامه پیدا نمی کرد"
عده ای از پزشگان چون قرارست جلوی دریافتی های نجومی انان گرفته شود"
چنین عکس العمل از خود نشان
می دهند"تا خودی نشان دهند.تنها راه اخراج چنین پزشگان بی مسئولیت
می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
این عمل بیمارستان بشدت محکوم است و غیر انسانی .
اما چرا کسی نمی پرسد بیمه اتیه سازان جافظ برای چه درست شده است ؟ چرا بیمه های دیگر که تا حدودی رعایت اصول بیمه گری را می کنند از بیمه سلامت کارکنان دولت جدا شده اند و بیمه اتیه ساز جای ان ها را گرفته است؟
ایا جز ندادن هزینه های درمان چه به کادر درمانی و چه به ملت است ؟
اگر مصوبات ومقررات بیمه اتیه سازان حافظ را هر کسی ودر هر دادگاهی بررسی کند متوجه مقررات غیر قانونی وخلاف ان ها می شود که فقط در جهت از بین بردن حق افراد تهیه شده است
چرا این همه پول هزینه کاغذ بازی و پرونده سازی و رسیدگی و0000 می شود تا حق ضایع گردد یا بهتر بگویم ملت و کادر درمانی ناراضی شوند ؟
ایا این رویکرد از روی عقل ومنطق صورت گرفته است یا از اهداف استکبار برای ایجاد نارضایتی است و0000
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
سرزمین مسلمانان!! سرزمین مهر و رحمت است؟؟ انسانیت را باید دز سرزمینهای غیر مسلمان جستجو نمود و بس!!
راستی راستی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
0
اولا تامین اجتماعی خودش بیش از 120 هزار میلیارد تومن طلب دولت داره پس دانشگاه علوم پزشکی بیخود میکنه که به بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات نده دوما آن طرح کارشناسی نشده را بافشار وزیر بهداشت به اجرا میگذارن و هزاران میلیارد تومان پول مردم را سرازیر جیب پزشکان میکنن و وقتی پول ته کشید اونوقت مردم بایست تاوان بی تدبیری دولت تدبیر را بدن.!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار