کد خبر: 842080
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سي ‌و چهارمين «شب شاعر» برگزار شد
سي و چهارمين شب شاعر که آخرين شب شاعر سال جاري بود مانند ساير شب شاعرها مختص پاسداشت يک شاعر نبود و عنوان «دورهمي شاعران انقلاب اسلامي» را يدک مي‌کشيد.
در اين مراسم که در نخلستان سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار مي‌شد، بسياري از اهالي فرهنگ و ادبيات کشور نظير استاد سيدعلي موسوي‌گرمارودي، ناصر فيض، محمدمهدي سيار، عليمحمد مؤدب، ميلاد عرفان‌پور، رضا اسماعيلي و محمود اکرامي حضور داشتند.

در ابتداي اين مراسم ناصر فيض گفت: قديم‌ها آلاچيقي در حوزه هنري بود که برخي از شعرا در آن گرد هم جمع مي‌شدند و به اصطلاح دورهمي در آن شکل مي‌گرفت تا جايي که کم‌کم اين آلاچيق و گردهمي‌هايش در ذهن‌ها ماندگار شد، اما هرچه جلوتر آمديم اين اتفاق و اتفاقاتي از اين دست کمرنگ‌تر شدند تا جايي که شاهد تشکيل محافل ادبي بوديم که نه تنها به زعم من به ادبيات کشور کمکي نمي‌کردند که بعضاً به ادبيات لطمه هم مي‌زدند؛ محافلي که نه به لحاظ ادبي قرص و محکم بودند و نه ابتنايي به انديشه انقلاب اسلامي داشتند اما «شب شاعر» اين خلأ را پر کرد و همپاي بعضي تحرکات مؤسسه شهرستان ادب و حوزه هنري توانستند روحيه وحدت و اتحادي را که حاصل چنين دورهمي‌هايي است به جمع اديبان و شعرا بازگردانند.

طنزپرداز کشورمان ادامه داد: مي‌خواهم کمي هم از خودمان گلايه کنم که محافلي از اين دست مي‌بايست آنقدر متعدد مي‌بودند که اديبان و شعرا فرصت حضور در همه آنها را نداشته باشند، ولي اکنون شاهديم که اين مراسم معدود و محدود هستند و اين گلايه به خود ما باز مي‌گردد که نتوانسته‌ايم در حد خودمان به اين روحيه و اتحاد کمک کنيم.

ناصر فيض افزود: همين خلأ چنين محافلي است که باعث مي‌شود بعضي جمع‌ها به نام ادبيات و شعر تشکيل شود که آن مجامع نه تنها کمکي به شعر نمي‌کنند بلکه ممکن است به شعر و ادبيات لطمه وارد آورند، اما اينجا ادبيات و شعر موضوع اساسي است و نگاه مبتني بر انقلاب اسلامي نيز وجود دارد که وظيفه ما کمک به افزايش چنين محافل و مجامعي است.
او در پايان گفت: خواندن دهها کتاب نمي‌تواند اثرگذاري تلمذ در محضر يک استاد را داشته باشد و ما بارها شاهد اين بوده‌ايم که نفس حضور در کلاس‌هاي اساتيد چه تأثيرات گسترده‌اي بر ادبيات و تخصص شعرا و اديبان جوان گذاشته است که همين موضوع هم از ديگر خصوصيات و ويژگي‌هاي مثبت شب شاعر است.

در پايان اين مراسم نيز عليمحمد مؤدب در سخناني گفت: سازمان اوج با برگزاري شب شاعر اتفاق مبارکي را رقم زد و برگزاري اين مراسم با نگاه کاسبکارانه همراه نبود و مانند برخي مراسم از اين دست براي ديده شدن و سخنراني رئيس و... برگزار نمي‌شد.
رئيس مؤسسه شهرستان ادب ادامه داد: مي‌بايست به موضوع نظام‌سازي در ادبيات کشور توجه ويژه‌اي داشته باشيم، چراکه به‌زعم من اگر در ادبيات و هنر کشور نظام‌سازي صحيحي نداشته باشيم، ساير نظام‌سازي‌هاي ما در جامعه پوک خواهد شد و اين نشان از اهميت ادبيات در فرهنگ کشور است.
مؤدب در پايان گفت: مؤلف بايد حرمت داشته باشد. يکي از راه‌هاي حفظ اين حرمت هم ايجاد بازار ادبيات است. بازار ادبيات در حال حاضر در کشور زنده و پويا نيست و نهادهاي حاکميتي بايد به کمک پويايي بازار ادبيات بيايند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار