کد خبر: 842079
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
گفت‌و‌گوی «جوان» با محمدعلي بهمني، محمدكاظم كاظمي و عليرضا قزوه درباره احمد عزيزي، شاعر ناگفته‌ها و آتشفشان خلاقیت شعر فارسی
احمد عزيزي شاعر نام‌آشناي کشورمان بعد از تحمل سال‌ها بيماري و در شرايطي که 9 سال را در بيمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه، بستري بود، دارفاني را وداع گفت.
محمدصادق عابديني
احمد عزيزي شاعر نام‌آشناي کشورمان بعد از تحمل سال‌ها بيماري و در شرايطي که 9 سال را در بيمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه، بستري بود، دارفاني را وداع گفت.
روز گذشته «جوان» در گزارشي به احوال نامساعد احمد عزيزي اشاره کرده بود. متأسفانه عصر ديروز وي به خاطر شدت گرفتن بيماري‌اش و مشکل از کار افتادگي روده درگذشت.
  
احمد عزيزي در يک نگاه
احمد عزيزي در چهارم دي‌ماه 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه به دنيا آمد. وي سرودنش را از سنين نوجواني آغاز کرد و پيش از انقلاب اشعارش را براي نشريات ارسال مي‌کرد. شمس آل‌احمد از وي براي حضور در تهران دعوت و زمينه ديدار احمد عزيزي با استاد شهيد مرتضي مطهري را فراهم مي‌کند. احمد عزيزي بعد از انقلاب و با شروع جنگ به تهران مهاجرت مي‌کند و همزمان فعاليت مطبوعاتي‌اش را با همکاري با روزنامه جمهوري اسلامي آغاز مي‌کند. وي مدتي را نيز در شهرستان نور اقامت داشته است.

احمد عزيزي به معنويت و عرفان اسلامي در اشعارش علاقه نشان مي‌دهد و نوآوري‌هاي شعري وي باعث مي‌شود که در ميان شاعران بعد از انقلاب به عنوان شاعري صاحب سبک شناخته شود.
 از وي آثار متعددي به جاي مانده است که از ميان آنها مي‌توان به «کفش‌هاي مکاشفه»، «شرجي آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رؤيا»، «ناودان الماس»، «ترانه‌هاي ايليايي»، «ملکوت تکلم»، «سيل گل سرخ» و «روستاي فطرت» اشاره کرد.
وي در اسفندماه سال 86 به دليل عارضه مغزي به بيمارستان منتقل شد و 9 سال تمام در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان امام‌رضا(ع) کرمانشاه بستري بود. مقام معظم رهبري در سفری که سال 90 به استان کرمانشاه داشتند به عيادت احمد عزيزي نيز رفتند.
به مناسبت درگذشت احمد عزيزي، «جوان» در گفت‌و‌گوي کوتاهي با چند تن از اساتيد شعر فارسي، نظرات آنها را درباره جايگاه شعري اين شاعر پرآوازه جويا شده است.
  
احمد عزيزي شاعر ناگفته‌ها
محمدعلي بهمني، شاعر و ترانه سراي شناخته شده كشور در گفت‌و‌گو با «جوان» با اشاره به نوع سروده‌هاي احمد عزيزي مي‌گويد: توانمندي شعري احمد عزيزي در معاصر انديشي‌اش بود. به خوبي حرف‌هاي ناگفته را مي‌گفت و در عين حال اگر حرف‌هايش ريشه‌يابي مي‌شد همه بايد‌ها و نبايدهاي شعر گذشته تا امروز را در شعرش داشت.
اگرچه در طول حياتش خيلي کم پيش آمد که از نزديک با هم باشيم مگر در چند سفر يا همايش، اما هميشه من مخاطب شعرش بودم. نگاه تازه‌اي در اشعارش داشت.
در ميان شاعراني که پس از انقلاب در کنار هم جمع شدند و محافل ادبي ايجاد کردند، شعر احمد عزيزي تمايزي با ديگران داشت و باورهايش در حوزه نگاه اجتماعي و آييني انقلابي‌تر بود. او توانسته بود به توانمندي‌هاي شعري دست يابد و اين توانمندي‌ها را در اشعارش به کار گيرد.
  
احمد عزيزي آتشفشان خلاقيت
محمدکاظم کاظمي، نيز پيرامون تأثير احمد عزيزي بر ادبيات فارسي و نوع نگاه شاعرانه اين شاعر فقيد، به «جوان» مي‌گويد: احمد عزيزي يک آتشفشان خلاقيت بود. بيش از هر چيزي در کارش خلاقيت و نوآوري ديده مي‌شود. در شعر احمد عزيزي سخنان غيرمنتظره زيادي ديده مي‌شود، حرف‌هايش متفاوت بود.
در شاعران نسل انقلاب چند شاعر صاحب سبک داريم، که يکي از آنها احمد عزيزي است. اگرچه در ميان شاعران انقلاب، شاعر بزرگ زياد داريم، اما کساني که شعرشان متمايز و داراي سبک باشد کم‌ هستند که يکي از آنها احمد عزيزي است و همين باعث شد تا شعراي جوان به وي گرايش پيدا کنند و سبک وي را دنبال کنند. عزيزي از جمله احياکنندگان قالب مثنوي در عصر حاضر است.
دو شاعر در حوزه مثنوي کارهاي خوبي کردند که يکي استاد علي معلم است و ديگري احمد عزيزي بود. از ديگر نکات بارز شعري احمد عزيزي پرکار بودن وي است.
هم اکنون مجموعه بزرگي از اشعار وي باقي مانده است و در کنار آن شطحيات احمد عزيزي بود که طرفداران زيادي دارد. تنوع موضوعي در اشعار احمد عزيزي کاملاً به چشم مي‌آيد. وي چه از نظر موضوع و چه از نظر محتوا رويکردي اجتماعي داشت و بسيار کم به موضوعات شخصي در شعرش پرداخته است.
  
چهره ماندگار شعر انقلاب
عليرضا قزوه در گفت‌و‌گو با «جوان» به تأثيرگذاري شعر احمد عزيزي بر ادبيات انقلاب اسلامي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: احمد عزيزي از جمله شاعران درجه يک انقلاب بود و به موازين شعر انقلاب، مفاهيم انقلاب اسلامي و روح انقلاب اسلامي در شعرش احترام مي‌گذاشت.
در شعر احمد عزيزي رخداد‌هاي انقلاب اسلامي پررنگ است. وي سبک شعري خاص خودش را داشت و بر جريان شعر انقلاب تأثير بسزايي گذاشته بود و شاعران زيادي پيرو سبک وي بودند. مي‌توان گفت که احمد عزيزي از جمله چهره‌هاي ماندگار شعر انقلاب اسلامي است. تا به حال بيش از 50 رساله فوق‌ليسانس و دکترا در زمينه آثار و اشعار احمد عزيزي نگاشته شده است. وي شاعري بود که از نظر شخصيتي بسيار مظلوم بودو زندگي شخصي سخت و مظلومانه‌اي داشت و جالب است در همان روزهايي دار فاني را وداع گفت که 9 سال پيش به کما رفته بود.
  
پيام تسليت معاون فرهنگي وزير ارشاد
دکتر سيد عباس صالحي، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با انتشار پيامي درگذشت احمد عزيزي، شاعر اهل بيت(ع) و انقلاب را تسليت گفت.
متن پيام تسليت عباس صالحي به اين شرح است: خبر رحلت شاعر روزهاي سخت حماسه و مقاومت جناب احمد عزيزي که بيت‌بيت سروده‌هايش با ياد فضائل اهل ثقل و پاکي گره خورده بود، اندوهگينم کرد.
شعرهاي ترانگيز و استوار اين رادمرد کرمانشاهي در يادهاي مردم ماندگار خواهد بود و خاطره‌ يادداشت‌ها و انديشه‌هاي او همچنان باطراوت است. نيکوست همه شاعران، به‌ويژه مهمانان حاضر در اختتاميه يازدهمين دوره جشنواره بين‌المللي شعر در مشهد امام رضا، ياد او را زنده نگه دارند.
ان‌شاءالله خداي سبحان او را با اهل بيت عصمت محشور کند و اجر شکيبايي خانواده صبور و نجيب‌شان را برآورده کند. زينب عزيزي خواهر مرحوم احمد عزيزي در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام زمان تشييع و تدفين پيکر اين شاعر معاصر را به بعد موکول کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار