کد خبر: 842071
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
سايپاي «نام‌ساز» كه براي يك خودروي پرايد بيش از 20 نوع نام طراحي كرده بود در سال 94 ورشكسته بود!
بهناز قاسمي
بعد از جوك‌سازي‌هاي فراوان درباره حدود 20 نوع پرايد كه تفاوت اكثرشان در نام آنها بود اكنون سايپا روي نام‌سازي خودرو متبحر شده و ساينا هاچ‌بك را با نام متفاوت سايپا كوييك عرضه مي‌كند!
بيش از شش ماه از مشخص شدن برنامه سايپا براي عرضه مدل هاچ‌بك ساينا مي‌گذرد و ظرف ماه‌هاي اخير نيز زمزمه‌هاي ارائه اين محصول با گيربكس اتوماتيك به عنوان ارزان‌قيمت‌ترين خودروي اتوماتيك بازار ايران شنيده مي‌شد.

همچنين سايپايي‌ها از توسعه خودروي 212 تا اواخر امسال خبر مي‌دادند ولي ديروز مشخص شد كه 212 در واقع كد فني پروژه ساينا هاچ‌بك است كه خود فيس ليفت تيبا هاچ‌بك به حساب مي‌آيد اما قرار است با نامي كاملاً جديد «كوييك» روانه بازار شود. كوييك اساساً چيزي نيست جز ساينا هاچ‌بك و نامگذاري يك خودروي هاچ‌بك با نامي متفاوت از مدل سدان كه حتي در رويه عجيب خودروسازان داخلي هم تاكنون مصداقي نداشته است.
اما وقتي به سخره گرفتن نام‌هاي متفاوت پرايد را در فضاي مجازي مي‌بينيم كه حتي با فتوشاپ نيز «پرايد كوپتر» را رونمايي كرده‌اند، مي‌توان در تخصص شركت خودروساز سايپا براي نام‌سازي‌هاي غيرمتعارف و مثلاً تغيير يك لامپ در خودرو تبريك گفت.

به گفته كارشناسان، همانطور كه از سوابق خودروسازان داخلي انتظار مي‌رود اين‌بار نيز به جز گيربكس كه احتمالاً با همكاري شركت بلژيكي پانچ به سايپا راه يافته است، با مورد جديد ديگري مواجه نيستيم. موتور مورد استفاده براي كوييك همان موتور نام آشناي تيبا و ساينا با 5/1 ليتر حجم و 87 اسب بخار قدرت است كه در واقع موتور ارتقا يافته و حجم خورده پرايد به حساب مي‌آيد و قيمت آن نيز ۳۵ ميليون تومان تعيين شده كه با قيمت اين خودرو مي‌توان خودرو‌هاي مشابه با برند معروف و تكنولوژي بهتر را خريد. با اين حال به اعتقاد اسپانيايي‌ها ارزان‌ترين خودروي اتومات اين شركت مي‌باشد و قرار است با پژو ۲۰۶ هاچ‌بك رقابت كند.
اصرار خودروسازان برتوليد و مونتاژ خودروهاي قديمي و از رده خارج كره و ژاپن (نيسان‌هاي آبي كه توليد آنها 35 سال پيش در كشور مبدأ توليد آنها متوقف شده) و... با نام‌هاي جديد موضوعي كاملاً قديمي و نخ نماست اما حضور نمايندگان مجلس در مراسم رونمايي از اين خودروهاي به اصطلاح جديد و تعريف و تمجيد از توليدكنندگان و وعده حمايت مجلس از صنعت، موضوعي است كه بايد به آن پرداخته شود. روز گذشته در مراسم رونمايي ازخودروي كوييك وزير صنعت و رئيس مجلس حضور يافتند تا دولتي بودن اين شركت را به رغم ادعاهاي موجود به وضوح فرياد بزنند.

وزير صنعت در اين مراسم از نجات مالي اين شركت و سودده شدن آن از سال گذشته خبر داد و مدير عامل سايپا نيز اين شركت را در سال ۹۳، شركتي ورشكسته دانست. مديرعامل سايپا با اعلام اينكه اين شركت سال ۹۳ با زيان 4 هزار و 200 ميليارد توماني بر اساس قانون تجارت ورشكسته بود، گفت: شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا نيز در آن سال در شرايط ورشكستگي قرار داشتند.
مهدي جمالي نيز به عنوان نخستين سخنران اين مراسم (مانند مديران عامل قبلي كه كلاً شركت تا پيش از هدايت سكان ايشان وضع خرابي دارد)، با اشاره به اينكه سايپا در سال 94 سرمايه ثبتي هزار و 700 ميليارد توماني داشت، گفت: زيان انباشته اين شركت در پايان سال 93، 4 هزار و 200 ميليارد تومان بود كه بر اين اساس شركت سايپا در آن مقطع براساس قانون تجارت در شرايط ورشكستگي قرار داشت.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا نيز در آن سال در شرايط ورشكستگي قرار داشتند، افزود: در آن سال‌ها شركت‌هاي سايپا نمي‌توانستند با بانك‌ها و بازار سرمايه همكاري لازم را داشته باشند.
مديرعامل سايپا با اعلام اينكه در پايان سال گذشته با تجديد ارزيابي و سرمايه‌گذاري بلند مدت، سرمايه شركت از هزار و 700 ميليارد تومان به ٤ هزار ميليارد تومان رسيده است، تصريح كرد: در آن مقطع كه شركت سايپا در شرايط ورشكستگي قرار داشت ١٦ ميليارد تومان انصرافي فروش داشتيم و فروش شركت كمتر از يك ميليارد تومان بود. اين موضوعات عاملي شد تا توليد كارخانه در مهرماه سال گذشته روزانه 300 دستگاه بود كه خوشبختانه با مهندسي و تلاش همكاران به توليد روزانه 2 هزار و 500  دستگاه خودرو دست پيدا كرده‌ايم.
براساس اين گزارش، اينكه در شرايط ركود بازار و ايجاد كمپين‌هاي عدم خريد خودروي داخلي اين شركت توانسته از زيان خارج شود و توليد خودرا افزايش دهد، جاي سؤال دارد.
  
نعمت‌زاده: خرابكاران مشكل مديريتي سايپا بودند
وزير صنعت در اين مراسم با اعلام اينكه ۹۰ درصد گزارش تحقيق و تفحص مجلس از خودروسازان را قبول داريم، از امضاي دو قرارداد جديد خودرويي قبل از عيد خبر داد و گفت: قرار است 3 ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد شود.
محمد‌رضا نعمت‌زاده با بيان اينكه ارزيابي‌ها نشان داد مشكل اصلي اين شركت مديريت و مسائل مالي بوده است، افزود: براي رفع اين معضل آقاي جمالي را براي مديريت اين شركت انتخاب كرديم زيرا جنبه مالي اين فرد بر بخش فني مي‌چربيد، البته در آن مقطع برخي به سابقه اين فرد هم انتقاد داشتند.
نعمت‌زاده اضافه كرد: متأسفانه يك عده‌اي كه در خرابكاري‌هاي گذشته اين شركت دخالت داشتند، مانع تغيير مديريتي شركت بودند اما خوشبختانه با تغييرات مديريتي توانستيم سايپا را شركت سودده كنيم. وزير صنعت با اشاره به اينكه در حال حاضر دو قرارداد خودرويي با خودروسازان خارجي امضا شده است، گفت: قراردادهاي سوم و چهارم خودروسازان با شركاي خارجي هم تا عيد امضا خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار