کد خبر: 841936
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور است كه...
حيدر رئيسيان*
دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور است كه به‌رغم محدوديت‌هاي استان كرمان، توانسته فارغ‌التحصيلان مختلفي در رشته‌هاي پزشكي و ساير رشته‌هايي كه مي‌توانند جزء كادر درمان قرار بگيرند، تحويل استان دهد و آنها برخي از محدوديت‌هاي درماني اين استان را مرتفع سازند.
با توجه به بومي‌سازي جذب كنكور اغلب دانشجويان اين دانشگاه از استان كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان هستند كه بخشي از اين دانشجويان قاعدتاً از نقاط محروم اين استان‌ها بوده كه با سعي و تلاش فراوان در اين دانشگاه قبول شده‌اند. بي‌شك محروميت بخشي از استان كرمان و بخش‌هايي از ساير استان‌هاي اطراف بر مسئولان دانشگاهي پوشيده نيست.
مسئله اصلي از آنجا شروع شد كه زمزمه‌هايي مبني بر كاهش بودجه دانشگاه از سوي مسئولان به گوش رسيد. اولين اقدام مسئولان براي مقابله با كاهش يا كسري بودجه اين بود كه صرفه‌جويي در بخش فرهنگي را شروع كنند و اقدام فرهنگي‌اي كه شامل هزينه مي‌شد را تا حد ممكن لغو كنند. پس از اين اقدام، كار به صرفه‌جويي در ارائه امكانات فرهنگي به دانشجويان رسيد و هر روز بخشي از امكانات رفاهي دانشگاه كمرنگ‌تر از گذشته مي‌شد.
چند صباحي گذشت و قانوني ابلاغ شد كه «آموزش رايگان تنها يك‌بار انجام مي‌شود، دانشجو بايد به ازاي هر واحد افتاده مبلغ ۲۵ هزار تومان بپردازد!» اين قانون در عرض دو هفته تغيير كرد و با تورم 400 درصد همراه شد به طوري كه هر دانشجو به ازاي هر واحدي كه نتواند آن را پاس كند بايد ۱۰۰ هزار تومان پرداخت كند.
از همين جا بود كه اعتراضات دانشجويي آغاز شد. اعتراض دانشجويان به اصل قانون نبود اما تورم 400 درصدي كه طي دو هفته شاهد آن بوديم موجب اعتراض دانشجويان شده بود. دانشجويان براي اعتراض به اين مسئله، نامه‌اي با امضاي اكثر دانشجويان خطاب به رياست دانشگاه و مسئولان وزارت بهداشت آماده و ارسال كردند اما متأسفانه جوابي از سوي وزارت بهداشت دريافت نكرديم و پاسخي كه از سوي برخي از مسئولان دانشگاه شنيده شد همراه با اتهام اغتشاشگري و اظهار بي‌اطلاعي از اين مسئله بود! در آخر آنچه فعلاً به عنوان جواب دريافت كرده‌ايم و بسيار تعجب‌برانگيز است اين بود كه اگر اين تورم ناشي از تصميم‌گيري مديران داخل دانشگاه باشد لغو مي‌شود و اگر از سوي وزارت بهداشت باشد به قوت خود باقي است. حال سؤال اينجاست كه آيا مديران دانشگاه خود نمي‌دانند مصوبه و افزايش قيمت مذكور را خود تعيين كرده‌اند يا از سوي وزارت بهداشت به آنها ابلاغ شده است؟! اگر وزارت بهداشت چنين مجوزي به آنها داده است چطور دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با امكانات آموزشي بهتر چنين قانوني ندارند؟
و اما سؤال اصلي‌تر اينجاست كه آيا وزارت بهداشت نمي‌تواند از حقوق نجومي برخي مديران و پزشكان براي جبران كسري بودجه بكاهد؟

*فعال دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار