کد خبر: 841826
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
مديرعامل آب منطقه‌اي سمنان مطرح کرد:
رئيس هيئت مديره و مديرعامل آب منطقه‌اي سمنان با تأكيد بر اينكه امروزه بايد همه نگاه‌ها به سمت كشاورزي غير سنتي و كشاورزي مدرن باشد، گفت: خشك شدن درياچه اروميه و برخی مشکلات زیست‌محیطی نتیجه كشاورزي سنتي است كه امروز عوارض بسيار زيادي مانند ريزگردها و... را نیز به دنبال دارد.
 ايرج حيدريان در نشست مديران و رؤساي آب منطقه‌اي سمنان با دادستان‌هاي استان سمنان به منظور تشريح طرح تعادل‌بخشي و احياء منابع آبي اظهار کرد: در تمام دنيا مرسوم است كه مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف اعم از كشاورزي و صنعت، به صورت شارژي محاسبه و انرژي شارژ مي‌شود، اما در كشور ما كشاورزي سنتي، آبياري غرقابي و اتلاف منابع آبي، براي كشاورزان عادت شده است.
وي با اذعان به اینکه كشاورزي به صورت سنتي، نتيجه‌اي جز از بين بردن منابع آبي در پي ندارد، اضافه كرد:  خشك شدن درياچه اروميه نتيجه همین نگرش سنتی به حوزه است و سبب شده که 48 ميليارد مترمكعب آب دريچه اروميه، به 2 تا 3 ميليون متر مكعب آبي كه از اطراف به داخل درياچه وارد مي‌شود تبديل شود.
مديرعامل آب منطقه‌اي سمنان با بيان اينكه متأسفانه هنوز نگاه‌ها به سمت كشاورزي سنتي است، گفت: مقام معظم رهبري بارها تأكيد كرده‌اند كه حداقل 10 درصد از مصرف آب در بخش كشاورزي بايد كاهش پيدا كند.
حيدريان با بیان اینکه اين صرفه‌جویی در منابع آبی باید در همه جای کشور نهادینه شود اضافه كرد: احياء منابع آبي، يك هم‌صدايي و انسجام و عزم همگاني را مي‌ طلبد.
وي اظهار کرد: تعيين الگوي كشت مناسب با نوع اقليم، تدوين نياز آبي، فرهنگ‌سازي، تعامل با رسانه‌ها و اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي، آموزش جامعه و... براي رسيدن به اين هدف، يعني تعادل بخشي و احياء منابع آبي بسيار مهم و ضروري است.
مديرعامل آب منطقه‌اي سمنان اضافه كرد: در همين راستا طرح تعادل بخشي و احياء منابع آبي، نجات آب و نجات سفره‌هاي آب زيرزميني با مشاركت و همكاري بسياري از ارگان‌ها و نهاد ها در حال اجرا است.
این مقام مسئول ادامه داد: آموزش و پرورش در طرح نجات آب در مقطع متوسطه، جهادكشاورزي، سازمان تبليغات اسلامي در بخش آگاهي رساني از طريق تريبون‌هاي نمازجمعه توسط ائمه جمعه و جماعات و همچنين جهاددانشگاهي استان سمنان به عنوان مجري و مشاور طرح با شركت آب منطقه‌اي سمنان همكاري دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر