کد خبر: 841793
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
اعتبار و احترام به پاسپورت ايراني برنگشت
يك مؤسسه تحقيقاتي با سنجش ميزان ارزش و اعتبار پاسپورت ۱۹۹ كشور جهان ايران را در رتبه ۱۹۱ قرار داد.
به گزارش بلومبرگ، مؤسسه نوماد كاپيتاليست، اخيراً ميزان ارزش و اعتبار پاسپورت 199 كشور جهان را رتبه بندي كرده است. در اين رتبه‌بندي، علاوه بر امكان سفر بدون نياز به ويزا به كشورهاي ديگر، مقدار مالياتي كه دولت از شهروندان مقيم خارجش دريافت مي‌كند، شهرت و اعتبار جهاني يك كشور، آزادي‌هاي مدني و شخصي و توانايي داشتن همزمان چند پاسپورت، ملاك قرار گرفته‌اند.

در صدر اين فهرست كشور سوئد قرار دارد و پس از آن چند كشور اروپايي قرار دارند. امريكا در بين 20 كشور نخست اين فهرست قرار ندارد. داشتن پاسپورت سوئد به شهروندان اين كشور اجازه مي‌دهد تا بدون نياز به اخذ ويزا به 176 كشور يا سرزمين مختلف سفر كنند. به علاوه، سوئدي‌ها مي‌توانند بدون دردسر زيادي از شر ماليات‌هاي سنگين در كشورشان خلاص شوند و در كشورهاي ديگري كه ماليات‌هاي كمتري اعمال مي‌كند زندگي نمايند. در اين فهرست كشورهاي بلژيك، ايتاليا، اسپانيا و ايرلند به ترتيب در رده‌هاي دوم تا پنجم قرار دارند.

مؤسسه نوماد در اين رده بندي درميان 10 كشوري كه پاسپورتشان كمترين اعتبار را دارد ايران را در رده نهم (در رتبه 191 رده‌بندي جهاني)قرار داده است. پس از ايران كشورهاي سودان، يمن، سوريه، ليبي، پاكستان، اريتره، عراق و افغانستان قرار دارند. بر اين اساس پاسپورت افغانستان كمترين اعتبار را در جهان دارد. اين در حالي است كه پاسپورت كشور تازه تاسيس سودان جنوبي داراي اعتباري بيشتر از ايران شناخته شده و رتبه اين كشور بعد از ايران ذكر شده است.
هرچند كارشناسان اين رده بندي را درست مي‌دانند اما يكي از وعده‌هاي اصلي دولت حسن روحاني، بازگرداندن اعتبار و احترام به پاسپورت ايراني بود، در حالي كه تنها چند ماه به پايان كار اين دولت باقي مانده، وضعيت اعتبار پاسپورت ايراني چندان مطلوب نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار