کد خبر: 841766
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
چرا رئیس‌جمهور در سخنان اخیر خود از ادبیات عامه و شعارهای فمینیستی بهره‌ برد؟!
«دوراني كه زن فقط آشپزي و بچه‌داري مي‌كرد، سپري شده است»‌؛‌اين بخشي از سخنراني رئيس‌جمهور كشورمان در مراسم تجليل از قهرمانان بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك است...
زهرا چيذري
«دوراني كه زن فقط آشپزي و بچه‌داري مي‌كرد، سپري شده است»‌؛‌اين بخشي از سخنراني رئيس‌جمهور كشورمان در مراسم تجليل از قهرمانان بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك است؛‌ مراسمي كه با تأخير پنج ماهه و در روزهاي پايان تقويم دولت يازدهم برگزار شد تا دكتر حسن روحاني در نطقي هيجان‌انگيز در حالي از حصر زنان درون خانه انتقاد كند كه بنا به تأكيد معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور آمار بيكاري زنان به مراتب از مردان بيشتر است و سال 94 نرخ بيكاري دختران جوان داراي بالاترين رقم طي 20 سال اخير بوده و اين موضوع در ميان دختران دانش‌آموخته مشهودتر است. نكته قابل تأمل اينكه سهم زنان از پست‌هاي مديريتي در دولت يازدهم كاهشي چشمگير داشت و به رغم وعده‌هاي انتخاباتي حتي يك وزير زن هم نداشتيم و الهام امين زاده، معاون حقوقي رئيس‌جمهور نيز در ماه‌هاي پاياني دولت از كابينه كنار گذاشته شد و سمت مشاور گرفت!

سال 92 بود كه دكتر حسن روحاني با وعده‌هاي متعددي در حوزه زنان توانست سكان قوه مجريه كشور را در دست بگيرد. تشكيل وزارت زنان و افزايش سهم زنان از پست‌هاي مديريتي بخشي از اين وعده‌ها بود، اما در نهايت كابينه دولت اعتدال عملاً مردانه شد و حضور سه زن در پست‌هاي رياست سازمان محيط‌زيست، ‌معاون حقوقي و معاون زنان و خانواده سهمي بود كه دولت يازدهم در برابر تمام شعارهايش براي زنان قائل شد. حالا اما در روزهاي پاياني دولت يازدهم دوباره انگار نظر رئيس‌جمهور تغيير كرده است؛ تغييري كه به نظر مي‌رسد با انتخابات پيش‌رو و حساب و كتاب روي آراي زنان به عنوان نيمه فعال جامعه براي شركت در انتخابات بي‌ارتباط نيست.
 
مراسم تجليل با طعم ميتينگ انتخاباتي
مراسم تجليل از قهرمانان المپيك و پارالمپيك اگرچه با تأخيري پنج ماهه برگزار شد، اما رئيس‌جمهور در سخنراني غرايي براي قهرمانان زن كشورمان سنگ‌تمام گذاشت. وي با ابراز خوشحالي از اينكه زنان پا به پاي مردان در راهپيمايي‌ها، عزاداري‌ها، انتخابات، باشگاه‌ها و مسابقات، مديريت جامعه و مناصب مديريتي حضور پيدا كردند، ‌تصريح كرد: آن دوراني كه زن فقط آشپزي و بچه‌داري مي‌كرد، سپري شده است. البته اين مسائل هم سر جاي خود با اهميت است، اما نمي‌توان وظايف زنان را تنها به درون خانه منحصر كرد. روحاني با طرح اين سؤال كه آيا خداوند همه عالم را براي مردها و تنها يك آشپزخانه سه در چهار را براي زن‌ها آفريده است؟ تأكيد كرد: اسلام ديني است كه مرد و زن را داراي ارزش مساوي در كنار هم قرار مي‌دهد. وي خاطر نشان كرد: عده‌اي هستند كه بايد در برخي از مسائل مقداري از حالت سنتي چند قرن پيش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌هاي ما آنها را به زور خارج مي‌كنند.
 
تنزل جايگاه مادري و همسري
نخستين انتقادي كه به سخنان رئيس‌جمهور وارد است، تنزل ارزشي خانه‌داري و بچه‌داري است. در حالي كه طبق روايات و احاديث متعدد ارزش خانه‌داري براي زنان به مثابه ارزش جهاد در راه خداست و درباره مادري و پرورش فرزند در همه اديان الهي و حتي غير الهي براي مادران جايگاه ويژه‌اي قائل هستند و اسلام به عنوان كامل‌ترين دين و نگاه، بهشت را زير پاي مادران مي‌بيند. از نگاه رهبر انقلاب نيز اصلي‌ترين وظيفه يك زن كه متناسب با آفرينش وي طراحي شده است، مادري و همسري است و ساير نقش‌ها در صورتي پذيرفتني است كه به اين دو مسئوليت خطير و بدون جايگزين آسيبي نزند. بنابراين اگر دولت نتوانسته در طول سال‌هاي گذشته حداقل خدمت به زنان خانه‌دار را كه همان بيمه است، محقق كند، چيزي از ارزش‌هاي خانه‌داري و مادري كم نمي‌كند. بنا به اذعان كارشناسان حوزه خانواده اگر امروز جهان غرب با بحران خانواده مواجه است، به دليل ناديده انگاشتن همين نقشه‌اي زنان و بيرون  كشيدن آنها از نهاد خانواده است. با تمام اينها اما بازخواني عملكرد دولت يازدهم نشان مي‌دهد، دكتر روحاني هم وقتي پشت تريبون قرار مي‌گيرد و به خصوص حالا كه در ايام نزديك به انتخابات هستيم به محصور شدن زنان در چهار ديواري آشپزخانه منتقد است در غير اين صورت دولت مي‌توانست آمار بيكاري در ميان زنان تحصيلكرده را كاهش دهد در حالي كه بنا به اذعان شهيندخت مولاوردي، معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور آمار بيكاري در ميان زنان در سال 94 يعني يك سال مانده به پايان دولت به بالاترين ميزان طي 20 سال گذشته رسيد.
 
تقليل سهم زنان در دولت
اگر به سال 92 و نخستين روزهاي دولت يازدهم باز گرديم مي‌توان تحليل بهتري نسبت به عملكرد دولت در حوزه زنان داشت؛ دولتي كه قرار بود سهم زنان را از پست‌هاي مديريتي افزايش دهد، اما حتي يك وزير زن هم نداشت. روحاني در پاسخ به انتقاداتي كه به نبود حتي يك وزير زن در كابينه‌اش به وي مطرح شد، اينگونه پاسخ داد«‌ بر قولم هم وفادار هستم و از خانم‌ها در هيئت دولت استفاده خواهد شد. به هرحال در دولت تنها وزرا نيستند و معاونان نيز در اين هيئت نقش دارند. اما معتقدم اگر حتي يك وزير خانم هم در هيئت دولت باشد، اصلاً خانم‌ها نبايد قانع باشند، اين نيست كه وقتي يك زن به هيئت دولت آمد، زنان به حقوق‌شان رسيدند، ما معتقديم تمام عقب‌ماندگي‌ها بايد جبران شود!»

اتفاق ديگري كه در ماه‌هاي ابتدايي استقرار دولت يازدهم انجام گرفت، حذف الزام دستگاه‌ها براي داشتن مشاور امور زنان بود. پس از انتقاداتي كه در زمينه به كارگيري زنان در سطوح مديريتي بالا متوجه دولت يازدهم شد، در حوزه وزارت كشور اقداماتي در اين زمينه صورت گرفت كه انتصاب چهار فرماندار زن از مجموع 430 فرماندار كشور از جمله اين اقدامات بود. در حوزه بخشداران نيز در حال حاضر، از مجموع يك هزار و 58 بخشدار كل كشور، 13 نفر زن هستند كه در استان‌هاي كوچكي مانند كرمانشاه، گلستان، لرستان، ايلام، سيستان و بلوچستان، گيلان، مازندران، بوشهر و فارس فعاليت مي‌كنند. اين در حالي است كه در كلانشهرهايي مانند تهران، اصفهان و مشهد بخشدار زني وجود ندارد. از سوي ديگر به‌رغم شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني، تيرماه سال جاري با دستور رئيس‌جمهور، الهام امين‌زاده از سمت معاون امور حقوقي رئيس‌جمهوري بركنار و به عنوان دستيار حسن روحاني در امور حقوق شهروندي منصوب شد تا تعداد زنان كابينه از سه تن به دو نفر كاهش پيدا كند.
 
تحركات دقيقه نودي
حسن روحاني كه در جريان انتصاب وزراي جديد با واكنش‌هاي تندي از سوي فعالان حوزه زنان  مواجه شده طبيعتاً نمي‌تواند بر سهم 50 درصدي آراي زنان در سبد انتخابات آينده چشمپوشي كند. همين امر هم انگيزه‌اي شده تا پس از انتخاب مسعود سلطاني فر به عنوان وزير ورزش و جوانان، پست وي را در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به زهرا احمدي‌پور، مدير كل سابق دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور بدهد. وي در روزهاي پاياني دولت براي سپردن معاونت وزارتخانه‌ها به زنان توصيه كرد.

سخنراني اخير روحاني اما بيش از هر چيز رنگ و بوي انتخاباتي دارد و ممكن است به تهييج هيجانات فمينيستي برخي جريان‌ها منجر شود، اما قاطبه زنان و مردان جامعه آنقدر هوشمند هستند كه عملكرد افراد را بسنجند نه شعارهايشان را.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
3
1
اگر سخنان روحاني حتي انتخاباتي هم باشد واقعيتي هاي جامعه امروز را بيان كرده كه گريزي از ان نيست بنده رفتم يكي از شعب بانك صادرات در مشهد در انجا ٣كارمند اقا وشش كارمند خانم مشغول بكار بودند در حاليكه اگر بجاي ان خانمها مرد ايتخدام ميشد شش خانواده تشكيل ميشد كه شش خانم هم تحت پوشش حقوق مردها قرار ميگرفت ومشكلات بيكاري اقايان خيلي كمتر بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
3
1
این دولت ... است که تا میتواند زمینه ایجاد یک حکومت مورد نظر غرب را ایجاد کند علی الخصوص که در تیرماه امسال سازمان سیا آقای... را تایید میکند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
2
اموزش های غربی انچنان روانشناسان
طرح ریزی می شود"که فرد چه در داخل کشور های غربی زندگی کند"یا خارج از کشورهای غربی "اما در مسیر تفکرات غرب قرارداشته باشد"حتی اگر فرد مذهبی وتحصیل کرده حوزه هم باشد "و چند صباحی هم در کشورهای غربی
تحصیل و زندگی کرده باشد"انچنان تحت
تاثیر تفکرات حساب شده غرب"قرار
می گیرد"بگونه ای که تفکرات غرب را بهترین نوع ممکن یک زندگی می داند.
پاسخ ها
فانی
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
پس بیستی از بکار گیری مدیران 2 تابعیتی بشدت جلوگیری شود .
بهروز کمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
دوستان نگران شعارهای نزدیک انتخابات نباشید مردم ایران (ودراین مورد دختران وزنان کشورمان)میدانند همه اینها حرف...است یادش بخیر احمدی نژاد هم در آستانه انتخابات میگفت :"مگر مشکل مملکت ما همین چهارتاموی خانمهاست که از زیر حجاب پیداست"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
0
این نا رسانه به خاطر اینهمه دروغ گوئی شیطنت و به بهانه آزادی بیان ونقش داشتن در قتل انسانهای بیگناه واشوب وفتنه انگیزی در سراسر جهان بخصوص در کشورهای اسلامی باید درمحاکم بین المللی محاکمه وسر دمداران آن که به نظر میرسد به هیچ یک از ادیان الهی اعتقاد ندارند به دار مکافات آویخته گردند زیرا تمام ادیان الهی مهر باطل به اعمال این رسانه خبیث وشیطانی میزنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار