کد خبر: 841743
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
جهادگران برتر علم و فناوري معرفي شدند
چهارمين جشنواره «جهادگران علم و فناوري» در حالي با معرفي برترين‌ها به كار خود پايان داد...
چهارمين جشنواره «جهادگران علم و فناوري» در حالي با معرفي برترين‌ها به كار خود پايان داد كه در اين دوره از جشنواره 2000 طرح به دبيرخانه سازمان بسيج علمي ارسال شد و 270 طرح تحقيقاتي انتخاب و در نمايشگاهي در دانشگاه آزاد 6 پايگاه برتر بسيج علمي، خانواده‌هاي شهداي علمي و شهداي مدافع حرم، 4 خانه نخبگان، 8 طرح برتر و 2 مركز حمايتي تقدير به عمل آمد.
در اين مراسم رئيس سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري از امضاي تفاهمنامه‌اي با دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد و گفت: بر اساس اين تفاهمنامه قرارگاه مشترك علم و فناوري در دانشگاه آزاد تشكيل خواهد شد. حسين قدياني در اختتاميه چهارمين جشنواره «جهادگران علم و فناوري» افزود: انقلاب اسلامي در دوراني كه در نظام بين‌المللي به دوران دو قطبي بر پايه موازنه تسليحات هسته‌اي بود، شكل گرفت. در آن دوران اگر هر ساختار سياسي يا انقلابي مي‌خواست دگرگون شود، به ناچار بايد تابعيت ابرقدرت‌هاي شرق يا غرب را مي‌داشت، ولي انقلاب اسلامي يكي از اصلي‌ترين شعارهاي آن «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» بوده است و اين نشان مي‌دهد كه انقلاب اسلامي نه به دنبال تمدن غرب و نه به دنبال تمدن شرق، بلكه به دنبال تمدن اسلامي است.  قدياني با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي در مدت 35 سال حيات خود توانسته اثبات كند كه يك انقلاب تمدن‌ساز است، خاطرنشان كرد: ما براي آنكه الگويي براي كشورهاي جهان باشيم، بايد بتوانيم فرهنگ اسلامي را در كشور جاري و ساري كنيم كه اين امر نيازمند پياده‌سازي حكومت اسلامي و توليد علم بومي متناسب با فرهنگ اسلامي است. رئيس سازمان بسيج علمي با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي چاره‌اي ندارد كه گام در راستاي علومي بردارد كه عدالت اقتصادي و حقوق اجتماعي را تأمين كند، يادآور شد: از اين رو بايد كمر همت را بست و همانند دوران دفاع مقدس كه از كيان كشور دفاع شد، امروزه از فرهنگ اسلامي صيانت شود كه لازمه آن بهره‌گيري از علوم و فناوري‌هاي قومي خواهد بود. حل اين چالش‌ها در گرو بهره‌گيري از روش‌هاي برگرفته از انديشه‌هاي اسلامي است؛ از اين رو نيازمنديم حركت اساسي در جهت توليد علم نافع داشته باشيم. وي با اشاره به برگزاري جشنواره اختراعات و ابتكارات جهادگران علم و فناوري ابراز اميدواري كرد دو نهاد دانشگاه آزاد اسلامي و بسيج علمي بتوانند گام‌هاي مؤثري در جهت تسريع توليدات علمي بردارند. بر اساس اين تفاهمنامه و تأييد وزير علوم، قرارگاه مشترك علم و فناوري در دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل خواهد شد. در چهارمين جشنواره جهادگران علم و فناوري، 2000 طرح به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه از اين تعداد 270 طرح انتخاب شدند.
 
اقدامات بسيج براي توسعه علم وفناوري كشور

 در ادامه مراسم سردار فيروزآبادي مشاور عالي مقام معظم رهبري با اشاره به اين كه، بسيج علمي گام‌هاي اساسي را در جهت علم برداشته است، گفت:«زماني كه جنگ آغاز شد، اين عمل صالح بوده است كه بسيج را به جبهه‌ها كشاند و الان همان بسيج گام‌هاي مهم علمي را در جهت پيشرفت و آباداني كشور برداشته است. در جنگ هم اعلام كردم اگر بخواهيم ملاك را ضريب هوشي قرار دهيم، كسي كه فرمان امام خميني(ره) و جنگ را انتخاب كرده است، داراي ضريب هوشي بالاتري است.» مشاور عالي مقام معظم رهبري با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري براي توليد علم از سال 1387 تاكنون، افزود: بر اساس تأكيدات ايشان بايد در جهت نهضت نرم‌افزاري و توليد علم گام برداريم. استعمار، علم را در اختيار گرفته است و براي ما تنها علم صادراتي را باقي گذاشته و اين در حالي است كه بسيج گام‌هاي اساسي براي توسعه علم برداشته است.

  «جذب نخبگان» و «رفع نيازهاي صنعت» برنامه اصلي دانشگاه آزاد

 در ادامه مراسم دكتر علي‌اكبر ولايتي رئيس هيئت مؤسس و هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي از جذب نخبگان در اين دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌هاي جديد اين دانشگاه قرار است به منظور ارتقاي كيفي تحقيقات دانشگاهي پروژه‌هاي دانشجويان اين دانشگاه به گونه‌اي تعريف شود كه منجر به رفع نيازهاي كشور شود. هيچ كشوري را نمي‌شناسم كه عمق علم و ايمان آن به اندازه ايران باشد. بسيج يك نهاد مردمي و برخاسته از خواست مردم است. اگر بسيج نبود قطعاً سال‌هاي سخت و پرفراز و نشيب بعد از انقلاب اسلامي را نمي‌توانستيم با پيروزي پشت سر بگذاريم. دانشگاه، آزاد دانشگاه دولتي است و ملك خصوصي كسي نيست، بلكه متعلق به مردم است. بر اين اساس بايد به گونه‌اي اقدام شود كه رقابت ميان نخبگان براي ورود به اين دانشگاه ايجاد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار