کد خبر: 841737
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
زينب عامري
رئيس‌جمهوري در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات به نكاتي اشاره كردند كه از چند حيث قابل تأمل است:
1- ايشان فرمودند:«ديپلمات‌هاي ما شبانه روز تلاش كردند تا اين پرونده(برجام) با شرط عزت و اقتدار ايران حل شود. به فضل الهي به وعده هايي كه داده شده بود عمل شد.» سخن رئيس‌جمهور محترم از دو منظر جاي بحث دارد:نخست اينكه آيا حقيقتاً پرونده برجام بسته وحل شده است؟ دوم اينكه آيا تمامي وعده‌هاي دولت در اين رابطه محقق شده؟ اگرچه تلخ است اما حقيقت اين است كه برجام آنچنان كه بايد بازدهي مورد نظر را نداشته است. نقص‌هاي موجود درمتن توافق آن را بسيار آسيب پذير كرده و از رسيدن به يك نقطه مطلوب باز داشته است. مواضع ترامپ به عنوان رئيس دولت يكي از طرف‌هاي اين توافق چندگانه، نشان‌دهنده آن است كه برجام نه تنها حل نشده و پايان نيافته است، بلكه درحال حاضر در وضعيتي بي‌ثبات و نامعلوم قرار گرفته است.
2- رئيس‌جمهوري در جايي ديگر از سخنان خود، اقدام كساني كه در جامعه با سخن و قلم خود بذر كينه مي‌افشانند را گناهي بزرگ دانسته و آن را موجب بي‌اعتمادي مردم به دولت بيان كرد. درمورد اين سخن آقاي روحاني اين سؤال مطرح مي‌شود: پس رسالت رسانه چيست؟ مگر نه اينكه بزرگ‌ترين تعهد رسانه‌ها «صداقت و شفافيت» است. اگر رسانه‌هاي عمومي به جاي بيان حقيقت و روشنگري، به حمايت بي‌چون وچرا ازاركان قدرت در جامعه بپردازند وچالش‌هاي پيش روي قدرت را براي آن به تصوير نكشند، چه پيش خواهد آمد؟! آيا اتخاذ استراتژي«سكوت» و«تشويق بدون آسيب‌شناسي» در يك رسانه همان «بد اخلاقي رسانه‌اي و سياسي» نيست؟! پر واضح است چنانچه شعارهاي انتخاباتي دولت تحقق مي‌يافت، رسانه‌ها نيزمشتاقانه از آن حمايت كرده و راهي جز بازتاب اين موفقيت‌ها نداشتند همانطور كه بارها به عملكردهاي مثبت دولت در حوزه‌هاي مختلف دررسانه‌ها پرداخته شده است. نبايد اين اصل بزرگ ميان رسانه و دولت فراموش شود كه موفقيت دولت موفقيت كشور و درنتيجه موجب خشنودي رسانه هاست و بالعكس، هيچ عاملي جز نارضايتي جامعه نمي‌تواند خللي دراعتماد مردم نسبت به يك دولت ايجاد كند.
3- رئيس‌جمهور محترم دولت يازدهم در ادامه بيان داشت: «حرام كه نيست گاهي هم از دولت تعريف كنيد!» بدون شك قدرداني ازاقدامات صورت گرفته در امر حكومتي و در سطح مسئولان، امري كاملاً پسنديده و مورد تأييد دين مبين اسلام است چراكه باعث دلگرمي مردم و مسئولان مي‌شود و اين نكته تلويحاً نيز درنهج البلاغه آمده است. اما در ادامه همين مبحث در خطبه 216 نهج‌البلاغه «نشان دادن عيوب و كاستي‌هاي كار مسئولان» نيز به صراحت آمده است. امام علي(ع) مي‌فرمايند: «اي مردم!از گفتار حق و نصيحت عادلانه دريغ نكنيد زيرا من از خطا مصون نيستم مگراينكه خداوند ياري‌ام كند.» ايشان حتي درمقام يك امام معصوم صراحتاً از مردم مي‌خواهند كه براعمال حاكمان و نمايندگان نظارت كنند و در صورت خلاف آنها را آگاه سازند. امام علي (ع) مي‌فرمايند كه از حقوق مردم بر ذمه حكام تلاش براي اصلاح و بهبود وضعيت آنان است و از حقوق حكام بر مردم، نظارت، مشورت و راهنمايي ايشان است. (نهج البلاغه، نامه5) در جاي ديگري نيز حضرت مي‌فرمايند:حق هنگام وصف و گفت و گو فراخ‌ترين چيزهاست و زمان كردار و انصاف دادن باآن، تنگ‌ترين امور. بدان معني كه حق در كلام، ساده به زبان مي‌آيد اما عمل به آن سخت است. به نظر مي‌رسد پرداختن رسانه‌ها و مردم به اقدامات دولت و بيان نقاط ضعف اين مسير، يك رسالت اجتماعي و سياسي مهم است كه بسيار بدان توصيه شده است و نبايد حاكمين جامعه اسلامي، مردم را از نقد خود منع كنند چراكه اين عمل به بهبود عملكرد نهايي قدرت و متعاقباً سربلندي كشور منتهي مي‌شود و رسانه‌ها به عنوان چشم و گوش مردم رسالتي انكار نشدني در اين خصوص دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار