کد خبر: 841645
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه رفع محرومیت و توانمندسازی محرومان باید سیاست اصلی کمیته امداد باشد، گفت: برای نیل به این هدف، اجتناب از روزمرگی و اتخاذ رویکردهای نو و متفاوت ضروری است.
اسماعیل جبارزاده در دیدار مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با وی، با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات این نهاد انقلابی که با دوراندیشی امام راحل در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد، اظهار داشت: خدمت در این نهاد توفیق الهی است که باید آن را قدر دانست.

وی با بیان اینکه حمایت از محرومان و درماندگان از اهداف همه دولت‌ها و حکومت‌هاست، افزود: کارنامه درخشان کمیته امداد در 37 سال گذشته نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی حمایت از محرومان را در عمل ثابت کرده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان این که سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در تولید فقر یا ثروت تاثیرگذار است، افزود: متاسفانه برخی از دولت‌ها از اینکه چشم مردم به دست دولت باشد خوششان می‌آمد و به آمار بالای تحت پوشش نهادهای حمایتی افتخار می‌کردند، در حالی که این رویه، ظلم در حق جامعه است.

وی اضافه کرد: تلاش ما باید در این جهت باشد که تا حد امکان از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کم کنیم و سیاست‌های غلطی که موجب تولید فقر می‌شود را از میان برداریم.

جبارزاده با تاکید بر این که کمیته امداد نباید دچار روزمرگی در فعالیت‌ها شود، گفت: این نهاد باید با رویکردهای نو و متفاوت در حوزه پژوهش و تحقیق، برنامه‌ای را تدوین کند که براساس آن در طی یک زمان‌بندی مشخص، بتواند بخش عمده‌ای از افراد تحت پوشش خود را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تحقق این هدف با توانمندسازی محرومان و نیازمندان امکان‌پذیر است، افزود: قاعدتاً برخی از افراد نیازمند که از نظر سنی و جسمی قابلیت اداره زندگی خود را ندارند همواره باید تحت پوشش کمیته امداد باشند، اما بقیه افراد تحت پوشش که استعداد درآمدزایی دارند باید توانمندسازی و خودکفا شوند.

جبارزاده گفت: در این راستا استفاده از توان تخصصی پژوهشگران و دانشگاهیان، تجارب داخلی و خارجی و بهره‌مندی از ایده‌های نو در راستای محرومیت‌زدایی و توانمندسازی نیازمندان ضروری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به کمیته امداد باید به عنوان سرمایه اجتماعی حفظ شود، افزود: کمیته امداد، نهاد رسمی کشور برای کمک به نیازمندان و محرومان است و نباید هیچ واسطه‌ای بین این نهاد و نیازمندان وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر همکاری و حمایت همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از کمیته امداد، گفت: سیستم بانکی نیز وظیفه دارد طبق بخشنامه‌ها و مقررات در خصوص ارائه تسهیلات به نیازمندان، همکاری لازم را با کمیته امداد انجام دهد.

جبارزاده از مدیران کمیته امداد استان نیز خواست در جهت اشتغال خانواده‌های تحت پوشش این نهاد، از ظرفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کنند.

وی دستگیری از نیازمندان را از ویژگی‌های بارز مردم آذربایجان عنوان کرد و گفت: بهره‌مندی از این ویژگی نیازمند معرفی راه‌های تحقق نیت‌های خیر است و کمیته امداد باید با برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های ویژه مردم را نسبت به نیازهای جامعه آشنا کند.

استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار که همزمان با اولین روز از برگزاری جشن نیکوکاری صورت گرفت، با اهدای مبلغ 100 میلیون ریال به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد، در این جشن شرکت کرد.
 

63 هزار خانوار آذربایجان‌شرقی عضو  کمیته امداد هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی هم در این دیدار گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این نهاد ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 63 هزار خانوار معادل 115 هزار نفر از جمعیت استان مستمری‌بگیر کمیته امداد هستند.

محمد کلامی با بیان این که دولت با وجود مشکلات مالی، 97 درصد از بودجه کمیته امداد را تخصیص داده است، افزود: از همه نهادها و دستگاه‌های استان انتظار داریم که در عرصه مبارزه با فقر و محرومیت، در کنار و پشتیبان کمیته امداد باشند.

وی با تاکید بر رویکرد کمیته امداد در جهت توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش، گفت: در سال جاری 20 درصد از مشاغل کوچک و خانگی استان توسط کمیته امداد ایجاد شده که در نتیجه آن 3 هزار و 400 خانواده به خاطر خودکفایی از پوشش این کمیته خارج شده‌اند.

کلامی همچنین با تاکید بر همکاری بیشتر بانک‌ها در ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان کمیته امداد، شناسایی نیازمندان واقعی و پرداخت به‌موقع حق بیمه مددجویان را از جمله شاخص‌ترین عملکردهای کمیته امداد استان عنوان کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر