کد خبر: 841631
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در هفته گرامیداشت منابع طبیعی در این استان بیش از 80 عنوان برنامه برگزار می شود.
 علی‌ نقی حیدریان  در گفت و گو با خبرنگاران، گلباران و عطر افشانی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، نواخته شدن زنگ طبیعت در مدارس، جشن بزرگ منابع طبیعی،تجلیل از خادمان طبیعت را از مهم ترین برنامه های هفته منابع طبیعی امسال در این استان برشمرد.
وی با اشاره به توزیع 600 هزار اصله نهال در استان اظهار کرد: توزیع این نهال ها در شهرک‌های صنعتی، شهرداری‌های کوچک، مدارس ، مراکز دولتی، خدماتی، صنعتی و خصوصی و نماز جمعه انجام می شود.
حیدریان از خرید سه هزار اصله نهال زیتون از استان های دیگر و کاشت این نهال ها در استان خبر داد و گفت: با وجود بیابانی بودن استان سمنان، ولی نهال زیتون به خوبی به ثمر می رسد و هیچ تاثیری بر اقلیم آب و هوایی استان ندارد.
وی با بیان این که هم اکنون یکی از کشاورزان سمنان در برداشت محصول زیتون رکورددار کشور است، اظهار کرد: شایعات مطرح شده درباره تاثیر زیتون بر کاهش بارندگی ها و رطوبت هوا درست نیست .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شده در این اداره کل، گفت: خوشبختانه کشت گیاه باریجه به وسعت 10 هزار هکتار در سال های 95 و 96 و توانمندسازی جوامع روستایی(ترسیب کربن) به عنوان 2 طرح مردمی در این بخش بوده که در این اداره کل اجرایی شده است.
حیدریان با اشاره به هدف گذاری این اداره کل برای کشت گیاه باریجه در پنج هزار هکتار از اراضی استان در سال جاری و پنج هزار هکتار برای سال آینده، افزود : تاکنون کشت باریجه در سه هزار و 705 هکتار از اراضی استان انجام و مابقی تعهد امسال هم تا پایان ماه فروردین 96، انجام می شود.
وی با اشاره به هزینه بالای کاشت گیاه باریجه در اراضی ، گفت: اگر قرار بود برای کشت باریجه در استان هزینه ای صرف شود باید 25 میلیارد ریال پیش بینی می شد و این در حالی است که با مشارکت مردم، این طرح اجرایی و برای تهیه بذر باریجه هزینه ای پیش بینی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که گیاه باریجه از هزینه کاشت پایین و سود بالایی برخوردار است، اظهار کرد: با بهره برداری از این گیاه در سه یا چهار سال آینده، حداقل 150 میلیارد ریال درآمد خالص عاید بهره برداران استان خواهد شد.
مساحت کل استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار است که بیش از 98 درصد از مساحت کل استان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر