کد خبر: 841569
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
در شهرکرد
دکتر محمد زوارشانی در دو مدرسه دبستان پسرانه و دخترانه حضور یافت و اطلاعاتی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اختیار دانش آموزان قرار داد.
هوشیار طهماسبی

دکتر محمد زوارشانی کارشناس اداره کل دامپزشکی استان گفت: رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات لازم و ضروری است و انواع پرندگان مانند مرغ، خروس، اردک، غاز، کبوتر، کلاغ و ... می توانند به بیماری مبتلا شوند و برای انسان مخاطره امیز باشند.

دکتر زوارشانی در ادامه افزود: باید مرتب دست ها را با آب گرم و صابون شست، در صورتی که علایم بیماری از جمله کبودی تاج و ریش، خونریزی در پای پرنده و تلفات در پرندگان مشاهده نمودند به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند تا سریعا" اقدامات بهداشتی صورت دهند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه افرادی سودجو در ایام نوروز اقدام به فروش مرغ یا جوجه های رنگی می نمایند گفت: این افراد می توانند با فروش دوره گردی بیماری را از جایی به جای دیگر منتقل نمایند پس به هیچ وجه از فروشنده های دوره گرد خریداری ننمایند و از جاهایی که مورد تایید دامپزشکی است و دارای برچسب مشخصات است خریداری و مصرف شود.

دکتر زوارشانی راه های انتقال بیماری را ار طریق تماس با پرنده، از طریق تنفس و فضولات آلوده پرنده عنوان کرد و گفت: از تخم مرغ و گوشت طیور بومی مصرف نکنند و در صورت اطمینان از سلامتی آن ها باید خوب پخته شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و مسافرت در این ایام تاکید کرد از رستوران های بین راهی مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی خرید نمایند.

در پایان نشست دانش آموزانی که در خصوص بیماری انفلوانزا فوق حاد پرندگان سئوال داشتند مطرح نمودند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر