کد خبر: 841217
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
80 درصد از زيتون کرمانشاه خام فروشي مي شود که اگر فرآوري شود، ارزش آن حداقل 5 برابر افزايش مي يابد
در شرايطي که کرمانشاهي‌ها رتبه نخست بيکاري کشور را به خود اختصاص داده‌اند، کشاورزي اين استان در نبود کارخانه فرآوري و بسته‌بندي اسير رکود شده است. در اين راستا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از خام‌فروشي بيش از 80 درصد از محصول زيتون استان در سال جاري خبر مي‌دهد که اگر فرآوري مي‌شد، ارزش آن حداقل 5 برابر افزايش مي‌يافت. حالا با اين شرايط که جاي صنايع تبديلي در کرمانشاه خاليست و تمام زحمت سالانه کشاورزان به جيب دلالان مي‌رود. اتفاقي که مي تواند گواهي بر بي‌توجهي مسئولان نسبت به اشتغال‌زايي و بازگرداندن مزد زحمات آنان به جيب خودشان است که نتيجه آن جز افزايش مهاجرت و حاشيه‌نشيني چيز ديگري نيست.
ميترا شهبازي
اشک کشاورز و شادي دلال در خام‌فروشي زيتون کرمانشاه

براساس اعلام مرکز آمار ایران در زمستان سال ۹۴، استان کرمانشاه با نرخ بيکاري ۲۳.۱درصدي، بیشترین بیکار را داشته و در صدر جدول بيکاري کشور قرار دارد. معضلي که به گفته نماينده مردم سنقر منجر به افزايش مهاجرت مردم از روستاها و افزايش حاشيه‌نشيني مي‌شود. حالا در اين شرايط، کم‌ توجهي مسئولان به بخش کشاورزي استان و رکود چندساله آن جاي سوال دارد. چرا که در نبود هيچ کارخانه و کارگاه فرآوري و بسته‌بندي، کرمانشاهي‌ها به اجبار بايد تمام دسترنج سالانه‌شان را به قيمتي ناچيز تقديم دلالان کنند. البته در اين استان حضور دلالان آنقدرها هم بد نيست. چرا که اگر همين به اصطلاح سودجويان هم نبودن محصولات باغباني و زراعي کرمانشاهي‌ها در نبود حمايت‌هاي دولتي بايد روي زمين مي‌ماند و مي‌گنديد.

80 درصد زيتون کرمانشاه تقديم دلالان شد

کرمانشاه با داشتن 974 هکتار باغ زيتون، به گفته رضا زارعی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اين استان، سالانه زيتون‌هاي با کيفيت و روغني را توليد مي‌کند که از قابليت صادراتي نيز برخودار هستند. درحال حاضر شهرستان‌هایي که به زير کشت اين محصول رفته‌اند دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و پاوه هستند که به گفته کارشناسان بیشترین باغات زیتون استان در شهرستان دالاهو قرار دارد.

حالا در شرايطي که به گفته کارشناسان، امکان افزايش سطح زير کشت اين محصول در کرمانشاه وجود دارد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از درد خام‌فروشي محصول زيتون خبر مي‌دهد و مي‌گويد:« متاسفانه ۸۰ درصد زیتون تولیدی در کرمانشاه خام فروشی می‌شود. در شرايطي که کشاورزان ما محکوم به متضرر شدن هستند، اگر امکان فرآوری فراهم شود، بر ارزش اين محصول ۵ برابر افزوده مي‌شود.»

خسرو شهبازی با اشاره به اينکه امسال قریب به ۲۵۲۶ تن زیتون در باغات استان کرمانشاه تولید شد و از این میزان ۲۰۷۲ تن برای کنسرو گیری به خارج از استان حمل شد، مي‌افزايد:« کرمانشاه از مناطق مستعد تولید محصول زیتون است و کشت زیتون در استان سابقه هزار ساله دارد اما جاي خاي صنايع فرآوري در استان سالهاست که حس مي‌شود.»

کرمانشاه در مرداب محروميت از صنايع

در شرايطي که محصول زيتون کرمانشاه اسير رکود شده و سطح زير کشت آن نمي‌تواند در نبود صنايع تبديلي گسترش يابد. نماينده مردم سنقر در گفتگو با خبرنگار «جوان» پرده از وجود انبوهي از مشکلات بخش کشاورزي کرمانشاه بر مي‌دارد. سيد جواد حسيني کيا با اشاره به اينکه، تنها زيتون‌کاران استان نيستند که با مشکل مواجه هستند، مي‌گويد: « متاسفانه ما در تمام بخش‌هاي کشاورزي بايد شاهد متضرر شدن کشاورزان در نبود کارخانه و کارگاه فرآوري و بسته بندي باشيم. همين امر نيز مانع گسترش سطح زير کشت انواع محصولات اين استان مي‌شود.»

وي با اشاره به اينکه نبود زيرساخت‌ها در کرمانشاه قدمتي طولاني دارد، مي‌افزايد:« تا زيرساخت‌ها براي استان فراهم نشود ما عقب مانده مي‌مانيم. همين امر نيز سند محکمي بر بي‌توجهي مسئولان به اين استان است. در شرايطي که به دليل مجاورت کرمانشاه با کشور عراق مي‌توانيم از بازارهاي آنها به عنوان مقصدي براي صادرات محصولاتمان بهره ببريم، نبود صنايع تبديلي همچون دست‌بندي ما را بسته است.»

نماينده مردم سنقر ادامه مي‌دهد: «متاسفانه نبود زيرساخت‌ها به همين جا ختم نمي‌شود و زمينه سرمايه‌گذاري و ورود صاحبان سرمايه را به استان از بين مي‌برد. چرا که کرمانشاه از داشتن هرگونه کارخانه و کارگاهي محروم است. علاوه بر اين دولتمردان نه مشوقي براي رفع معضل اشتغال‌زايي در نظر مي‌گيرند و نه راه‌هاي بهره‌مندي از تسهيلات بانکي را باز مي‌گذارند. »

حسيني کيا با اشاره به اينکه علي رغم تمام ظرفيت‌هايي در بخش توليد زيتون است، مي‌گويد:« وقتي مي‌گوييم 2500 تن زيتون توليد مي‌شود، ظرفيت خيلي فراتر است و مي‌توانيم به سادگي توليد را به 50 هزار تن هم افزايش دهيم. اما چون دولتمردان حمايت نمي‌کنند، همين مقدار هم سهم دلالان مي‌شود و دست کشاورزان خالي مي‌ماند. »

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار