کد خبر: 841143
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
مهم‌ترین پروژه فرهنگی مدیریت شهری با سرعت در حال پیگیری است؛
گورستان سرخاب یا مقبرالشعرای تبریز! نامی آشنا در کتاب تاریخی و دنیای ادبیات است.

مکانی که طرحش تبدیل به یک المان ملی شده و وجود مقبره استاد شهریار در این محل به عنوان یکی از نام آوران ادبیات معاصر ادبیات آن را دو چندان کرده است.

از همان زمانی که طرح معمار بنام غلامرضا فرزان‌مهر در مسابقه معماری برای ساخت مقبره الشعرا د ر اوایل دهه پنجاه برنده شد؛ قول ساخت یک پردیس فرهنگی داده شده بود تا این مکان محلی باشد برای تجمع هنرمندان و هنر دوستان.

 اما این پروژه دهه‌های متمادی عقیم مانده بود تا اینکه پس از روی کار آمدن دکتر صادق نجفی به عنوان پنجاه و پنجمین شهردار تبریز و با توجه به مذاکرات انجام یافته توسط وی تصمیم بر این گرفته شد که مدیریت شهری تبریز در آن ورود کند و مرمت و ساخت پروژه را عهده دار شود.

مقبره الشعرای تبریز از همان زمان که استارت کاری اش زده شد به عنوان یک مجموعه فرهنگی مطرح شده بود که در کنار ساخت آرامگاه، سالن‌های متفاوتی داشته باشد و به عنوان یک پردیس فرهنگی مطرح شود.

براساس طرحی که شهرداری تبریز برای این مجموعه تاریخی در نظر گرفته بنا شده است که یک مجموعه کامل تاریخی و فرهنگی تا چندی در محل گورستان تاریخی سرخاب قد علم خواهد کرد که می تواند با مجموعه های فرهنگی مانند حافظیه و سعدیه شیراز رقابت کند.

بازدید رئیس جمهوری در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی از این مجموعه تاریخی نیز نشان از اهمیت این مجموعه تاریخی دارد و این امر نشان می‌دهد که می توان این مکان را به عنوان یک پروژه فراملی معرفی کرد.

 


احیای مجموعه مقبره‌الشعرا یکی از نیازهای و اولیت‌های مهم تبریز است

شهردار تبریز درباره این پروژه می گوید: شهرداری تبریز سامان‌‌دهی و احیای مجموعه مقبره‌الشعرا را به عنوان یکی از نیازهای و اولیت‌های قدیمی شهر مد نظر قرار داده که با توجه به در پیش بودن ایام بهار و ورود موج گردشگران و مسافران، تکمیل بخش شمالی آن هدفگذاری شده است.

دکتر صادق نجفی مجموعه مقبره‌الشعرا را مزیت مهم فرهنگی توصیف کرده و اضافه می‌کند: با پیشرفت شایانی که دو پروژه مقبره الشعرا و مرکز همایش های بین‌المللی تبریز به موازات هم دارند، در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد دو زیرساخت ارزشمند در شمال و شرق تبریز خواهیم بود.

وی با اشاره به بهره‌گیری از نظرات کارشناسی میراث فرهنگی در پیگیری پروژه تصریح می کند: شهرداری به عنوان مجری پروژه، وظیفه پیشرفت پروژه را بر عهده‌ دارد؛ این امر در کنار مشاوره‌ها و همفکری‌ها با میراث فرهنگی، موجب پیش‌برد شاخص‌های کمی و کیفی خواهد شد.

 دکتر صادق نجفی با اشاره به همجواری این پروژه با موزه قاجار اظهار می کند: با اتصال این دو مرکز مهم تاریخی و فرهنگی، شاهد ایجاد یک قطب مهم گردشگری و تاریخی در شمال شهر خواهیم بود.

وی همچنین می‌گوید: استفاده از کارشناسی‌های سازمان میراث فرهنگی از ویژگی‌های محتوایی و کیفی این پروژه است.

 وی بازآفرینی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا را از دیگر اقدامات شهرداری تبریز در تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شهر توصیف کرده و اضفه می‌کند: تا آن‌جا که حافظه عموم یاری می کند، مقبره‌الشعرا از گذشته‌های دور، بافت نابسامانی بودی که تناسبی با پیشینه فرهنگی شهر و جایگاه صدها شخصیت فرهیخته مدفون در آن، از جمله استاد شهریار، نداشت؛ از این رو، از نخستین روزهای آغاز مسئولیت در شهرداری، مصمم شدیم تا این مجموعه را از سال‌ها بلاتکلیفی و آشفتگی نجات دهیم.

دکتر نجفی یادآور می‌شود: شهرداری تبریز خود را در حوزه فرهنگی شهر مسئول می‌داند و به همین خاطر، با تحویل گرفتن مقبره‌الشعرا از متولی دولتی، احیا و بازآفرینی آنا  به صورت ویژه مورد توجه قرار داد؛ به این ترتیب،  امروز مقبره‌الشعرا با در نظر داشتن تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، در زیربنای 11 هزار مترمربع، طراحی شده و تاکنون 100 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آن هزینه شده است.

با وجود برودت هوا و سرمای سخت تبریز فعالیت در پروژه مقبرالشعرا انجام می‌شد

شهردار منطقه 10 تبریز با بیان اینکه بامساعد شدن هوای شهرتبریز اجرای پروژه  عظیم مقبره الشعرا سرعت می گیرد، می‌گوید : خوشبختانه در ماه های اخیر علی الرغم برودت هوای شهر تبریز وکمبود درآمد با تلاش شبانه روزی مجموعه شهرداری منطقه 10 تبریز  شاهد اجرای  پروژه های عمرانی ا ز جمله رمپ خروجی ارم ، فرهنگسرای ارم ، مقبره الشعرا و پروژه های خدماتی  در سطح منطقه 10 تبریز هستیم.

باقرخوشنواز ادامه می‌دهد: این پروژه باشتاب قابل توجهی باتوجه به مساعد شدن هوای شهرتبریز در حال اجرا بوده و در حال حاضرشاهد  اجرای صفحه های ذوزنقه ای، آرماتوربندی در زیرزمین،تیرهای اصلی و فرعی و مونتاژ و جوشکاری خرپاهای سالن همایش هستیم.

وی خاطر نشان می‌کند: موزه شعر و ادب نیز در راستای ساماندهی محوطه پروژه مقبره الشعرا و توسعه بقعه سید حمزه علیه السلام درزميني مساحت 11 هزارو 76۰ مترمربع  احداث می شود.

شهردار منطقه 10تبریز یادآور می‌شود: زیربنای موزه10 هزارو ۸۵۰ متر بوده و فضاهایی همچون  آرامگاه، قدمگاه، گذرگاه و آواگاه احداث خواهد شد.

 باقرخوشنواز تاکید می‌کند: در ساخت این موزه از سازه‌های فلزی ،پیچ و مهره وبا سقف کامپوزیت ومختلط بتن و فولاد استفاده می شود.

وی اضافه می‌کند: مدت اجرای این پروژه ۱۵ ماه پیش بینی شده است كه امید می‌رود با حمايت هاي بي دريغ شهردارمحترم تبريز وشوراي اسلامي شهر پیش از موعد تعيين شده اتمام وبه بهره برداري برسد.

----------------------

نگارنده: ندا فرشباف

-----------------------

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر