کد خبر: 841114
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
اسکار بهترين فيلم کوتاه مستند به اثري وارونه‌نما از جنگ سوريه تعلق گرفت
به جز اصغر فرهادي «خالد طيب»، فيلمبردار سوري مستند کوتاه «کلاه سفيدها» هم جزو افرادي بود که از پرواز به امريکا و حضور در مراسم اسکار جا ماند...
جواد محرمي
به جز اصغر فرهادي «خالد طيب»، فيلمبردار سوري مستند کوتاه «کلاه سفيدها» هم جزو افرادي بود که از پرواز به امريکا و حضور در مراسم اسکار جا ماند؛ فيلمي با کارگردان و تهيه‌کننده‌اي انگليسي که اسکار بهترين فيلم کوتاه مستند را به خود اختصاص داد و البته روايتي غربي از اوضاع سوريه ارائه مي‌دهد.
اسکار که سال به سال در اعطاي جوايزش مضمون‌گرا‌تر مي‌شود و امسال سياسي‌تر از هميشه برگزار شد در بخش فيلم مستند کوتاه نيز جايزه خود را به فيلمي با يک گرايش سياسي پررنگ و به نفع سياست‌هاي فرامنطقه‌اي امريکا اعطا کرد. «کلاه‌سفيدها» درباره امدادگران داوطلبي است که پس از بمباران در مناطق تحت كنترل شورشيان سوريه به محل اصابت بمب مي‌روند و شهروندان را نجات مي‌دهند.

اما مأموريت «کلاه‌سفيدها» در سوريه چيست؟ چندي پيش روزنامه لبناني «النشره» به نقل از پايگاه کانادايي «گلوبال‌ريسرچ» درباره مأموريت آنها در سوريه نوشت: «بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه در گلوله‌باران شهر حلب هيچ نقشي ندارد. اين شهر در روزهاي گذشته شاهد گلوله‌باران سنگين بوده است که در جريان آن صدها نفر کشته و زخمي شده‌اند. گروه‌هاي مسلح صدها خمپاره را به حلب ارسال کرده‌اند و اين موضوع موجب واکنش ارتش سوريه شده است، اما رسانه‌هاي امريکايي تصويري اشتباه از اين اقدام ارتش سوريه براي رفع تهديد از شهروندان حلب را منعکس مي‌کنند.
از جمله بارزترين سازمان‌هاي غيردولتي که امريکا براي وارونه جلوه دادن واقعيت آنچه که در حلب و سوريه جريان دارد، به‌ کار گرفته است، سازمان «کلاه‌سفيدها» در سوريه است که منبع اصلي براي انعکاس تصويري است که مدعي است جنگنده‌هاي روسيه و سوريه به شکل دائمي بيمارستان‌ها را هدف قرار مي‌دهند. مرکز «کلاه‌سفيدها» در اصل يک تشکيلات امريکايي است که «جيمز لو»، سرباز سابق انگليس آن را مديريت مي‌کند و امريکا و جبهه النصره به طور مشترک در آن سرمايه‌گذاري مي‌کنند. اين سازمان تمامي حملات به مراکز جبهه النصره را به گونه‌اي نشان مي‌دهد که مخاطب تصور مي‌کند شهروندان و بيمارستان‌ها يا کارمندان بخش‌هاي پزشکي و اورژانسي مورد هدف قرار گرفته‌اند.»

غرب هجمه رسانه‌اي شديدي را براي تحريف حقيقت آنچه در شهر حلب سوريه ميان ارتش سوريه و متحدانش در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي مانند داعش، جبهه النصره، جيش‌الاسلام و احرارالشام که از سوي عربستان، ترکيه و ناتو حمايت مي‌شوند، در پيش گرفته است.»
اما غرب براي وارونه‌سازي از فجايع کشور سوريه مستند کلاه‌سفيدها را ساخته و اسکار بهترين مستند کوتاه را هم به آن مي‌دهد. اعطاي اسکار به اين فيلم موضوع غيرمنتظره‌اي نبود، کلاه‌سفيدها يکي از نامزدهاي دريافت جايزه صلح سال 2016 هم بود. رائد صالح از سرکردگان اين گروه در مراسم اسکار روي سن رفت و در بخشي از سخنراني‏‌اش گفت: مي‌خواهم آيه‌اي از قرآن را بخوانم که در آن آمده اگر فردي يک نفر را بکشد، گويي همه بشريت را کشته است! و اينگونه بود که در مراسم اسکار براي اولين بار آيه‌اي از قرآن قرائت شد، اما نه براي تبيين حق بلکه به جهت القاي باطل.

مستند کوتاهي که آکادمي اسکار به آن جايزه داد روايتي بود که کلاه سفيدها از نبرد حلب ارائه کرده‌اند؛ نبردي که در آن گروه‌هاي تروريستي به عنوان قهرمان فيلم و ارتش سوريه نقش «بد من» را بازي مي‌کند. هنگامي که شرق حلب از اشغال تروريست‌ها آزاد شد، روشن شد که مقر کلاه‌سفيدها چيزي جز پايگاه نظامي القاعده نبوده است. آنها پس از خروج از حلب اقدام بعدي خود را در اطراف دمشق کليد زدند. آنان با همکاري نيروهاي القاعده در منطقه وادي بردي، هفته‌ها 5 ميليون شهروند دمشق و حومه آن را از آب آشاميدني محروم کردند. اصلي‌ترين کارکرد کلاه‌سفيدها تهيه فيلم‌هاي ساختگي و تبليغاتي براي وارونه‌نمايي شرايط جنگ در سوريه است. آنها در اين راه از هيچ ترفند و تقلبي دريغ نمي‌کنند. از اين جهت اعطاي جايزه اسکار به عنوان نماد داستان‌پردازي تصويري هاليوودي به اين گروه را بايد کاملاً بجا دانست! امروز تروريست‌ها در ميدان نبرد سوريه درمانده‌تر و از هم پاشيده‌تر از هميشه هستند. اعطاي اسکار به کلاه‌سفيدها را مي‌توان تزريق اميد به بازوي تبليغاتي و جنگ رواني القاعده در جنگ سوريه دانست. اسکار امسال هم نشان داد که هنر براي هنر شعاري پوچ و توخالي است و بيش از هر چيز سياست است که با هنر درآميخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار