کد خبر: 840577
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
سمیه پناهنده

در جامعه کنونی بخصوص مدرنیته و با توسعه تکنولوژی و فناوری های روز دنیا خشونت علیه زنان و دختران به اشکال مختلف از فیزیکی تا روحی و روانی و عاطفی بروز و ظهور می کند، کما اینکه زنان و دخترانی هستند که به امید زندگی بهتر در دام شیادانی گرفتار می شوند که خلاصی از آن چندان آسان به نظر نمی آید. بر این اساس می طلبد تا مسئولان و متولیان در حوزه های اجتماعی و روانشناختی با انجام کار مطالعاتی و پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی ویژه زنان و دختران بپردازند که در این بین خانه های امن و پناهگاهی راهکاری هرچند کوتاه مدت و تا حددی اثربخش، اما زمینه ساز برای راهکارهای بلند مدت است.
خانه های امن و پناهگاهی؛ مکانهای محرمانه برای پناه گرفتن زنان و دختران در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی و خطرساز است که به گونه ای با مشکلات و آسیب ها از جمله خشونت خانگی، مزاحمت و یا فرار از دست قانون گریبانگیر هستند. هم اینک نیمی از جمعیت بیش از 950 هزار نفری استان را زنان و دخترانی تشکیل می دهند که با توجه به گسترش آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف از جمله اعتیاد، فساد اخلاقی، شبکه های مجازی و باندهای مختلف، بیشتر در معرض آسیب اجتماعی قرار دارند که نبود سرپناه موقت برای گذر از این بحران، خود سرآغازی برای افزایش آسیب های اجتماعی دیگر است. یک کارشناس حوزه زنان در چهارمحال و بختیاری گفت: خشونت علیه زنان و دختران در خانواده ها به عنوان یک آسیب جدی در حوزه زنان است که هم اینک در برخی از مناطق استان به صورت یک فرهنگ است و به هیچ عنوان در این مناطق به این امر به عنوان یک آسیب و رفتار غلط نگاه نمی شود.
اشرف عسگری افزود: بی مهری عاطفی و طلاق عاطفی در خانواده ها از دیگر مشکلات حوزه زنان است که این امر نیز مشکلات و آسیب هایی را به زنان وارد می کند. به گفته وی، فشار بر روی زنان شاغل و نبود همکاری همسران و فرزندان با این قشر نیز باعث افزایش فشارهای روانی و روحی و ایجاد تعارض روحی در بین آنان می شود. عسگری با بیان اینکه بی توجهی به این مشکلات و آسیب ها هر کدام زمینه ساز ایجاد آسیب های اجتماعی جدید است، افزود: ایحاد تعادل در زندگی و همچنین توجه به جایگاه زن در خانواده و اجتماع از مهمترین راههای مقابله و کاهش آسیب های اجتماعی حوزه زنان است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت ایجاد سرپناه برای زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب به عنوان یک اولویت برای کاهش آسیب های اجتماعی، افزود: هم اینک یک خانه سلامت (خانه امن) و یک مرکز بازپروری و مداخله در آسیب برای حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب در استان فعال است. جواد نجفی افزود: در خانه های سلامت، زنان و دخترانی که در معرض آسیب های اجتماعی و همچنین خشونت خانگی قرار دارند به صورت موقت نگهداری می شوند و زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی نیز در خانه های امن یا مراکز بازپروری و مداخله در آسیب نگهداری می شوند. وی بدون اعلام جمعیت زنانی که در این مراکز نگهداری می شوند، اظهار کرد: در خانه های امن زنان و دختران در معرض خشونت که از خانه ها متواری و یا طرد می شوند به صورت موقت نگهداری و تیم های تخصصی به ارائه مشاوره و خدمات تخصصی برای این فرد و خانواده آنها می پردازند. نجفی افزود: پس از ارائه مشاوره های تخصصی به این افراد و خانواده آنان در صورت رفع معضل و مشکل زنان و دختران به خانواده ها ارجاع داده می شود. وی گفت: زنان و دختران آسیب دیده نیز با ارائه مشاوره های حقوقی و درمانی و حمایتی پس از گذراندن یک دوره در مراکز بازپروری و تعیین تکلیف به خانواده بازگردانده می شوند.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت فعالیت خانه های امن برای زنان و دختران در معرض خشونت و آسیب افزود: از 18 خانه امنی که قرار است بزودی در کشور به صورت غیردولتی برای جلوگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی راه اندازی شود، یک خانه بصورت پایلوت در استان چهارمحال وبختیاری راه اندازی می شود که اینک نیز در حال ارائه آموزش و رایزنی برای راه اندازی این مرکز در استان هستیم.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: هم اکنون در استان 2 خط تلفن 123و 1480 برای ارائه خدمات مشاوره به زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بی سرپناه و همچنین آسیب دیدگان دیگر از جمله اعتیاد و کودک آزاری فعال است. محمد میرزایی، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یکهزار و 500 تماس با خط 123 استان برقرار شده است، افزود: 463 تماس از این تعداد مرتبط با فعالیت های اورژانس اجتماعی بوده و مابقی غیر مرتبط بوده است. به گفته وی، در این مدت 82 مورد تماس در زمینه همسرآزاری، 68 تماس در زمینه اختلافات خانوادگی، 48 تماس در زمینه طلاق، 37 تماس کودک آزاری، 35 تماس زنان آسیب دیده و در معرض آسیب و 14 تماس مربوط به خودکشی بوده و مابقی تماس در حوزه های دیگر از جمله اعتیاد و مشاوره بوده است. وی گفت: هم اکنون 2 هزار و 745 خانوار بی سرپرست یا خانواده هایی که سرپرست آنها زن است، زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند. هم اینک 32 هزار نفر از جمعیت بیش از 950 هزار نفری استان چهارمحال وبختیاری از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند که از این تعداد 5 هزار نفر مستمری بگیر دائم بهزیستی هستند.
در استان چهارمحال وبختیاری 26 مرکز توانبخشی، 27 مرکز مشاوره ای و 700 مرکز و موسسه خیریه در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف فعالیت می کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر