کد خبر: 840549
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
صادرات 200 ميليون دلاري چرم در سال 90 به 30 ميليون دلار در سال جاري کاهش يافت
در حال حاضر زنگ خطر بزرگي براي صنعت چرم كشور و در پي آن استان همدان به صدا درآمده است. به طوري كه با كاهش توليد محصولات چرمي و ورود دلالان به اين بخش، زمينه براي صادرات ارزان‌ قيمت پوست خام فراهم شده است. از طرفي فرسوده بودن ماشين‌آلات چرم‌سازي، نبود تسهيلات مناسب براي نوسازي و تكميل خطوط توليد، كمبود نقدينگي و مشكلات فراوان مالي واحدها، فقدان حمايت جدي از توليدكنندگان چرم، قاچاق و واردات كالاهاي مشابه از مشكلاتي است كه توليد چرم داخلي را فلج و اغلب توليدكنندگان اين بخش را ورشكسته كرده است. گواه اين ادعا هم همين بس است كه صادرات 200 ميليون دلاري چرم در سال 90 اكنون به زير 10 درصد كاهش يافته است؛ صنعتي كه روزگاري مي‌توانست علاوه بر ارزآوري براي اكثر مردم كشور، براي همداني‌ها هم اشتغال‌زايي داشته باشد.
ميترا شهبازي

صنعت چرم همدان در آستانه ورشكستگي

صنعت چرم همدان با سابقه‌اي طولاني، اكنون دچار ركود شده است. به طوري كه به اعتقاد كارشناسان، محروميت از تكنولوژي‌هاي روزدنيا و عدم حمايت مسئولان از دلايل عمده ورشكستگي توليدكنندگان چرم محسوب مي‌شود. درحالي كه كارگاه‌هاي توليد چرم يكي پس از ديگري با ورشكستگي توليدكنندگانشان تعطيل مي‌شوند كه در سال 90، صنعت چرم كشور بيش از 200 ميليون دلار صادرات داشته است. با اين اوصاف، صنعتي كه در گذشته هم مي‌توانست به رونق همدان كمك كند و هم براي مردم اشتغالزايي داشته باشد، اكنون با افزايش خام‌فروشي پوست، چيزي جز ضرر و زيان عايد همداني‌ها نمي‌كند.

مسئولان، بي‌توجه به صنعت چرم!

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، صادرات ۲۰۰ ميليون دلاري چرم در سال ۹۰، اكنون به كمتر از ۳۰ ميليون دلار در سال جاري كاهش يافته است. همين گزارش حكايت از ركود شديد صنعت چرم در كشور دارد. نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي با تأييد موارد فوق، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: «چه در گذشته كه ذبح دام‌ها به صورت سنتي انجام مي‌گرفت و چه اكنون كه به صورت صنعتي صورت مي‌گيرد، پوست‌ها جمع‌‌آوري مي‌شوند و به كارخانههاي توليد چرم انتقال مي‌يابد كه نتيجه آن توليد چرم‌هاي مرغوب مي‌شود.»

حسن بهرام‌نيا با اشاره به اينكه اكنون اغلب كارخانه‌هاي توليد چرم همدان تعطيل شده‌اند، مي‌افزايد: «مشكلات مالي و نبود حمايت‌هاي دولتي، از جمله اصلي‌ترين دلايل ركود صنعت چرم در استان همدان محسوب مي‌شود. به طوري كه اغلب شاغلان اين بخش بعد از مدتي فعاليت، به اجبار بايد اعلام ورشكستگي كنند و كارگاه‌هايشان را ببندند.»

وي ادامه مي‌دهد: «صنعتي كه مي‌توانست علاوه بر ارز‌آوري براي كشور به سادگي براي مردم سراسر همدان اشتغالزايي كند و منجر به رونق استان شود، اكنون رو به افول است. علاوه بر اين، با تعطيل شدن كارخانه‌هاي فرآوري پوست و توليد چرم، بايد شاهد اين باشيم كه پوست‌هاي توليد شده در همدان به صورت خام، به كشورهاي ديگري از جمله تركيه فروخته شود و همان توليداتمان با قيمتي گزاف دوباره به خودمان فروخته شود. معضلي كه با كمي توجه مسئولان مي‌تواند به فرصت بزرگ تبديل شود.»

صاحبان صنايع چرم همچنان در تقلا

در شرايطي كه هيچ چتر حمايتي بر سر صاحبان صنايع توليدكننده چرم در كشور باز نشده است، همداني‌ها باز هم نااميد نشده و با كمك صنفشان، دست به برگزاري نمايشگاه‌هاي توليد كيف و كفش چرم مي‌زنند. رئيس اتحاديه توليد كيف و كفش همدان در اين خصوص به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: «به رغم تمام مشكلاتي كه بر سر توليد مصنوعات چرم در همدان سايه انداخته است اما خوشبختانه با همان تعداد اندك كارگاه‌هاي فعالي كه در استان داريم، نمايشگاه‌هاي متعددي در سطح كشور برگزار كرديم كه نتيجه آن فروش تمام محصولاتمان بود.»

احمد گازراني با اشاره به اينكه در حال حاضر يكي از مهم‌ترين مشكلات اين بخش، نداشتن نقدينگي مالي است، مي‌افزايد: «اغلب كارگاه‌هاي توليد كيف و كفش چرم در استان، با كمبود شديد منابع مالي مواجه‌‌ند. متأسفانه تسهيلاتي كه بانك‌ها در اختيارمان قرار مي‌دهند تنها به خريد تجهيزات اختصاص دارد و مشكل اصلي ما يعني تأمين مواد اوليه را مرتفع نمي‌كند.»

وي با اشاره به اينكه حضور دلالان صنعت چرم نيز يكي از مشكلاتي است كه صنايع خرد استان بايد با آنها دست و پنجه نرم‌كنند، ادامه مي‌دهد: «نمي‌توانيم دلالان را حذف كنيم، پس براي رفع مشكلاتي كه آنها ايجاد مي‌كنند، اتاق اصناف همدان بايد آنها را زير چتر خود قرار دهد. از اين طريق علاوه بر اينكه مي‌توانيم از فعاليت‌هاي غيرقانوني آنها جلوگيري كنيم، دلالان به صورت رسمي شناخته مي‌شوند و با پرداخت ماليات مي‌توانند كمك بزرگي به استان كنند.»

به توجه به گفته‌هاي كارشناسان، هنوز نور اميدي براي احياي صنعت چرم استان همدان وجود دارد و شاغلان اين بخش نيز همچنان در تكاپوي توليد مصنوعات چرمي هستند. اما رونق دوباره اين صنعت تنها به تصميم مسئولان بستگي دارد تا علاوه بر احياي كارخانه توليد چرم، بار ديگر صادرات اين محصول افزايش يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار