کد خبر: 840414
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
گزارش «جوان» از واکنش بي‌سابقه سينماگران به فاجعه خوزستان در فضاي مجازي
فضاي مجازي باعث شده هنرمندان به ويژه سينماگران بيش از پيش نسبت به مسائل اجتماعي واکنش نشان دهند. ماجراي ساختمان پلاسکو و فاجعه گردوغبار خوزستان دو مسئله‌اي بود که طي يکي، دو ماه اخير از سوي چهره‌هاي شاخص هنري و سينمايي در فضاي مجازي مورد توجه قرار گرفت.
جواد محرمي
خفگي اولين واژه‌اي است که پس از ديدن عکس‌هاي خوزستان به ذهن آدم مي‌آيد. هواي پاک را شايد بتوان جزو عادي‌ترين نعمت‌هاي خداوندي برشمرد که به نسبت نعمت‌هاي ديگر کمتر به چشم مي‌آيد؛ نعمتي که چند سالي است مردم بخشي از کشور در طول سال از آن محروم هستند، ولي صداي مظلوميت آنها متأسفانه به طور عادي به گوش مسئولان نمي‌رسد و در لابه‌لاي گرد و غبار و سرفه‌هاي گاه و بيگاه گم مي‌شود. در اين بي‌اعتنايي عجيب، رسانه‌ها بخشي از وظيفه اطلاع‌رساني و البته اعتراض را بر عهده داشتند و بخش عمده‌اي از فضاي همدلي با مردم خوزستان بر عهده چهره‌هاي شاخص و مشهور بود.

سينماگران در اين ميان سهم قابل‌توجهي داشتند و در کوران اعتراض به برگزاري پرايراد جشنواره فجر نيم‌نگاهي هم به بي‌هوايي اهواز داشتند و با استفاده از پست‌هايي که در فضاي مجازي منتشر مي‌کردند به وضعيت بد هموطنان‌شان معترض بودند و در واقع بخشي از صداي آنها را در پايتخت انعکاس مي‌دادند و احتمالاً همين بازتاب‌هاي زياد در فضاي مجازي باعث شد رئيس‌جمهور بالاخره پس از مدت‌ها نسبت به اين فاجعه انساني و زيست‌محيطي واکنش نشان دهد و هرچند دير به خوزستان سفر کند.
  
پيشنهاد کتايون رياحي
در تازه‌ترين مورد از واکنش‌ها نسبت به وضعيت غمبار مردم اهواز روز گذشته کتايون رياحي، بازيگر سينما و تلويزيون ايران با اشاره به اينکه بحراني‌ترين مشکل در محيط زيست اکنون وضعيت مردم خوزستان است، گفت: بايد سازمان محيط زيست به اهواز منتقل شود تا از نزديک مسائل مردم را لمس کنند.
رياحي طي بازديدي از نمايشگاه محيط‌زيست به اين مسئله اشاره کرد که «بحراني‌ترين مشکل در محيط زيست ما الان وضعيت مردم خوزستان است که آب، هوا و همه چيز را شامل مي‌شود.»
اين هنرمند کشورمان حتي براي برون‌رفت از اين فاجعه زيست محيطي و انساني يک راهکار هم ارائه مي‌دهد: «من يک راهکار دارم، اگر سازمان حفاظت محيط زيست را به اهواز منتقل کنند، مطمئناً ظرف شش ماه همه مسائل حل مي‌شود. سازمان محيط زيست بايد به‌طور سيار در مناطق بحران‌زده مستقر شود تا از نزديک مسائل را لمس کند. اگر خانم ابتکار براي زندگي و کار به خوزستان تشريف ببرند، خود من هم حاضرم آن شش ماه را همراه ايشان در اين منطقه بحران‌زده زندگي کنم.»
  
واکنش بي‌سابقه سينماگران
رامبد جوان هم جزو هنرمنداني بود که به اين مسئله با عبارت «اهواز هوا ندارد» در اينستاگرام واکنش نشان داد. حامد کميلي، بازيگر سينما و تلويزيون که با فيلم ايتاليا ايتاليا در جشنواره فجر امسال حضور داشت، عکسي از يک خودرو منتشر کرد که روي غبار نشسته بر آن عبارت «ما داريم مي‌ميريم» حک شده بود.
اميرمهدي ژوله و امير جعفري نيز اين عبارت را به کار بردند: «هموطنم هوا ندارد». مهدي اميني‌خواه و عليرام نورايي هم عکسي از خود در ميان گرد و غبار اهواز و در حالي‌که ماسک بر چهره داشتند، منتشر کردند و نوشتند: «هموطنم هوا ندارد». فلور نظري و الهام حميدي، دو بازيگر سينما و تلویزيون نيز در فضاي مجازي نوشتند: «هموطنان غرب و جنوب کشورم هوا ندارند، مددي.» رامين راستاد عکسي از نقشه ايران منتشر کرد که در قسمت خوزستان آن خاک ريخته شده بود.
سيما تيرانداز هم نسبت به بحران زيست‌محيطي که هموطنانمان با آن دست به گريبان هستند بي‌اعتنا نماند و اينگونه در شبکه اجتماعي اينستاگرام واکنش نشان داد: «چرا کسي به داد هموطنان ما نمي‌رسه؟ تا کي بايد شاهد چنين فجايعي باشيم؟ چرا هيچ‌کس جوابگو نيست؟»
  
بدون شرح
احسان عليخاني که در دوره دولت دهم هم به خاطر گران شدن گوجه‌ فرنگي در برنامه زنده رئيس‌جمهور را خطاب قرار داده و معترض اين مسئله شده بود، اين‌بار صرفاً در فضاي مجازي نوشت: «نفس تو که تنگ مي‌شود، دل من براي تو تنگ مي‌شود. آنقدر که آهسته‌تر نفس مي‌کشم، پيام‌هاي شما را خواندم، کامل، چشم اگر گفتن من مرهمي مي‌شود براي نفس تنگي تو، با جان و دل مي‌گويم.»
پيروز ارجمند نيز در فضاي مجازي با الهام از ديالوگ اکبر عبدي در فيلم تاريخي مادر ساخته علي حاتمي نوشت: «اهواز هوا ندارد از بس که خاک دارد». علي صالحي، بازيگر سينما و تلويزيون نيز عکسي را منتشر کرد که روي شيشه پر از غبار يک ماشين نوشته شده بود: «داريم زنده به گور مي‌شيم، اهواز، بهمن 95». رضا عطاران زير عکسي که روي آن عبارت اهواز ندارد، حک شده بود و هوا در آن با عبارت سفيد متمايز شده بود نوشت: «بدون شرح».

در واقع بدون شرح عبارت دقيقي درباره عکس‌هايي است که از خوزستان منتشر مي‌شود، چراکه شرح کامل ماجرا در تصاوير موجود است و مگر مي‌شود مسئولي که ذره‌اي انسانيت در وجودش مانده باشد و اين شرايط دردناک را ببيند و بي‌اعتنا بماند. در ماجراي فاجعه خوزستان هنرمندان و سينماگران صداي مردم خوزستان شدند و بي‌اعتنايي مسئولان به اين ماجراي دردناک را در فضاي مجازي فرياد زدند.
رهبر معظم انقلاب هم جزو افرادي بودند که همصدا با اعتراض چهره‌هاي مشهور در فضاي مجازي و در سکوت و بي‌اعتنايي مسئولان دولت به فاجعه انساني خوزستان واکنش نشان دادند و هفته پيش و در ابتداي جلسه درس خارج فقه با اشاره به مشکلات و خسارت‌هاي شديد پديد آمده در اثر سيل و گرد و غبار در مناطق جنوب کشور تأکيد کردند: «اين حوادث حقيقتاً دل انسان را مي‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلي با مردم، به اين مشکلات رسيدگي و براي علاج قطعي آنها چاره‌انديشي و اقدام کنند.»

مسئله ريزگردها راه‌حلي مشخص دارد و برخلاف آنچه برخي در بوق مي‌دمند، منشأ آن خارجي نيست و به بي‌تدبيري‌هاي داخلي مربوط مي‌شود. اين‌بار هنرمندان و سينماگران يکصدا در فضاي مجازي صداي مردم خوزستان شدند و يکي، دو روز است که گزارش مي‌رسد هواي خوزستان به برکت باد قدري تميزتر شده است.
رئيس‌جمهور هم البته در پي آبي شدن آسمان اهواز بالاخره مجبور شد سري به خوزستان بزند. خوزستان نيازمند اقدام و عمل مسئولان است. واضح است که مردم اين خطه تا ابد منتظر تدبير دولت نمي‌مانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار