کد خبر: 840177
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
مردم، قربانيان نبود نظارت وزارت بهداشت مي‌شوند
عضو شوراي سياستگذاري انجمن راديولوژي با اشاره به جريان مافياي واردات بي‌رويه دستگاه‌هاي سونوگرافي اعلام كرد، وزارت بهداشت با متخلفاني كه مبادرت به سونوگرافي غيرقانوني مي‌كنند، كاري ندارد و حتي مشوق آنها است.

محمدعلي كريمي در سمينار تازه‌هاي غربالگري جنين اظهار داشت: اين سمينار يكي از چند سمينار متعدد علمي انجمن راديولوژي ايران در سال 95 است كه به منظور ارائه جديدترين مطالب علمي درباره غربالگري‌هاي تخصصي سه ماهه اول و دوم بارداري به متخصصان راديولوژي برگزار مي‌شود.
وي افزود: امروزه خوشبختانه در سراسر كشور و حتي در شهرهاي مرزي راديولوژيست‌ها مشغول خدمت‌رساني هستند و سونوگرافي روتين بارداري و همچنين بررسي ناهنجاري‌هاي جنين توسط متخصصان اين رشته در جاي جاي ميهن عزيزمان ميسر است.

 وي تأكيد كرد: سونوگرافي يكي از پيچيده‌ترين روش‌هاي تصويربرداري است كه راديولوژيست‌ها پس از كسب رتبه‌هاي برتر آزمون تخصص پزشكي و گذراندن دوره چهار ساله تخصصي بر آن مسلط مي‌شود و به‌طور علمي و اصولي آن را انجام مي‌دهند.

كريمي تصريح كرد: متأسفانه جريان مافياي واردات بي‌رويه دستگاه‌هاي سونوگرافي با قدرت و نفوذي كه دارند هم به فروش غيرقانوني اين دستگاه‌ها به پزشكان غير راديولوژيست (عمدتاً متخصصان زنان) و هم به آموزش دو سه روزه و غيرعلمي آنها مبادرت مي‌كنند و شايد در صدور برخي بخشنامه‌هاي غيركارشناسي از سوي وزارت بهداشت نيز دست داشته باشند.

وي عنوان كرد: همكاران محترم متخصصان زنان و زايمان نيز به‌دليل بي‌اطلاعي از وسعت بي‌انتهاي علم سونوگرافي صرفاً با شركت در اين كلاس‌هاي غيرقانوني و آشنايي با چند دكمه دستگاه سونوگرافي مبادرت به انجام سونوگرافي و اخذ وجه از بيماران مي‌كنند. اين رويه نادرست و غيرقانوني با چراغ سبز و نبود نظارت وزارت بهداشت روز‌به‌روز در حال گسترش است و قربانيان اصلي آن، يعني مردم، از اين ماجرا بي‌خبرند.  عضو شوراي سياستگذاري انجمن راديولوژي در پاسخ به اينكه سونوگرافي توسط افراد غيرحرفه‌اي چه آسيب‌هايي مي‌تواند داشته باشد، گفت: پاسخ شما واضح است و نيازي به توضيح ندارد. ولي بايد بدانيد كه وزارت بهداشت به متخلفاني كه مبادرت به سونوگرافي غيرقانوني و تحميل هزينه به مردم مي‌كنند، كاري ندارد و حتي بعضاً با صدور بخشنامه‌هاي غيركارشناسانه مشوق آنها است، ولي صاحبان سونوگرافي، يعني متخصصان راديولوژي كه سال‌ها عمر خود را صرف آموزش آن كرده‌اند، با موانعي مثل سطح‌بندي از تأسيس مطب و انجام سونوگرافي منع كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار