کد خبر: 840084
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
وزیر بهداشت و درمان:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پوشش برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان یا وارنیش فلوراید تا 6 سال آینده برای تمام دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه کشور کامل می‌شود.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز جمعه در سفر به سمنان در جمع خبرنگاران گفت: برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان یا برنامه وارنیش فلوراید دانش آموزان مقطع ابتدایی با هدف جلوگیری از پوسیدگی دندان های دانش آموزان دبستانی در کشور برای هفت میلیون دانش آموز دوره ابتدایی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 2 مرحله از برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی 6 تا 12 ساله در کشور اجرا شده و مرحله سوم در اردیبهشت 96 اجرایی می شود، گفت: این طرح که اکنون برای دانش آموزان دوره ابتدایی درنظر گرفته شده، در دوره های بعد با ارتقای این دانش آموزان به مقطع متوسطه، برای آنان ادامه می یابد تا پوشش دانش آموزی این طرح کامل شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه شاخص تعداد دندان های ناسالم در ایرانیان حدود 2.5 برابر متوسط بین‌المللی و رقم قابل توجهی است، اظهار امیدواری کرد: با اجرای این برنامه برای دانش آموزان، این شاخص در ایران به حد بین‌المللی و کشورهایی که نظام سلامت آنها در حوزه بهداشت و درمان و بیمه پیشرفته و کامل است دست یابیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان وضعیت سلامت دندان دانش آموزان مشمول این برنامه در 14 سالگی بهتر از افراد 14 ساله کنونی باشد، گفت: این برنامه به صورت رایگان اجرا می شود، در بودجه سالانه اعتباری برای آن درنظر گرفته نشده و اعتبار آن از محل طرح تحول نظام سلامت تامین می شود.
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه مراقبت خانواده ها در سلامت دهان و دندان فرزندانشان نقش مهمی دارد، افزود: خانواده ها باید دقت و مراقبت کافی در این زمینه داشته باشند تا با نظارت در کنار اجرای برنامه هایی مانند سلامت دهان و دندان، این دانش آموزان در آینده دندان ناسالم کمتری داشته باشند.
در استان سمنان 100 درصد دانش آموزان 6 تا 12 ساله در مقطع ابتدایی زیر پوشش طرح سلامت بهداشت و دندان یا وارنیش فلوراید قرار گرفته‌اند.
بر اساس مطالعات، هر کودک 6 سـاله ایرانی در ابتدای ورود به دوره ابتدایی تا پنج دندان شیری پوسیده دارد و از آنجا که از سن 6 تا 12 سالگی میزان پوسیدگی دندان های دائمی روندی افزایشی است، دوره سنی دانش آموزان در مقطع ابتدایی بهترین دوره برای درمان یا جلوگیری از پوسیدگی دندان هاست، وزارت بهداشت و درمان به همین منظور، اجرای برنامه سلامت دهان و دندان یا وارنیش فلوراید یا فلورایدتراپی را در نظر گرفت.
از مزایای این برنامه ایمن بودن آن برای کودکان و کاربرد آسان آن توسط افراد آموزش دیده در مدارس ابتدایی و بی نیازی از تجهیزات دندانپزشکی گرانقیمت عنوان شده است که کاهش حدود 50 درصدی پوسیدگی دندان های دانش آموزان با این روش پیش‌بینی شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون در سمنان در آئین اختتامیه همایش ملی ارتقای سلامت دهان و دندان خانواده با محوریت مادر و کودک در دانشکده دندانپزشکی سمنان حضور یافته است، صبح امروز نیز سه طرح بهداشتی و درمانی در شهرستان های گرمسار و آرادان در استان سمنان را با 100 میلیارد ریال هزینه افتتاح کرد.
در سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان سمنان، افتتاح 18 طرح با هزینه‌کرد 345 میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان در استان سمنان و آئین آغاز اجرای 72 طرح دیگر در حوزه بهداشت و درمان استان برنامه‌ریزی شده است.
حضور و سخنرانی در نماز جمعه سمنان، افتتاح خوابگاه‌های دانشجویی پردیس سرخه و بازدید از دانشکده پیراپزشکی در شهرستان سرخه، افتتاح کلینک ویژه مهدیشهر و بازدید از بیمارستان در حال ساخت مهدیشهر، افتتاح یکی از پایگاه های مراقبت سلامت مسکن مهر شهرستان سمنان و حضور در اختتامیه اولین همایش ملی سلامت دهان و دندان با محوریت کودک و مادر از برنامه های سفر وزیر بهداشت و درمان دولت تدبیر و امید به شهرستان‌های مختلف استان سمنان است.
دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر در این استان را در شهرستان های سمنان، گرمسار، دامغان، مهدیشهر، سرخه و آرادان زیر پوشش دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر