کد خبر: 839922
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
استاندار اردبیل:
استاندار اردبیل گفت: چون تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل از سه میلیون و 700 هزار تن به چهار میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته باید برای بالا بردن ارزش افزوده محصولات دامی و کشاورزی استان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی چاره‌اندیشی کرد.

مجید خدابخش در نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان اردبیل افزود: افزایش این میزان تولید کشاورزی در مدتی کوتاه توسط سازمان جهاد کشاورزی موفقیتی ارزشمند است و این موفقیت باید با ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی تکمیل شود.

وی انجام برخی کارهای پژوهشی و تحقیقی ، افزایش سطح زیر کشت مکانیزه ، کشت و پرورش محصول هایی مانند زعفران ، پسته و بادام زمینی که تاکنون در منطقه سابقه نداشته و یا در حد بسیار پایین بوده را از جمله فعالیت های قابل توجه جهاد کشاورزی استان ذکر کرد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه استعدادهای بالقوه دامپروری و کشاورزی اردبیل یک نعمت خدادادی است و با اقدام های انجام یافته میزان محصول تولیدی افزایش قابل توجه داشته ، ادامه داد: باید دنبال این باشیم که از این مازاد محصول به چه شکل استفاده بهینه کرده و ارزش افزوده آن را دهها برابر افزایش دهیم.

خدابخش افزود: سالانه بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصول های مهم کشاورزی در استان اردبیل تولید می شوند که امکان تبدیل حدود سه میلیون و 500 هزار تن آن هنوز فراهم نشده است.

وی گفت: فرآورده های دامی و کشاورزی به عنوان مواد اولیه محسوب می شوند که موضوع درآمدزایی و ارزش افزوده چند برابری آن در زنجیره تولید در آخرین حلقه قرار دارد.

استاندار اردبیل بیان کرد: با ایجاد صنایع جانبی می توان با تبدیل آنها به انواع کالا و مواد خوراکی ضمن کیفیت بخشی به موادغذایی با افزایش چند برابری ارزش افزوده آنها زمینه پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه را فراهم آورد.

خدابخش با اشاره به اینکه بین 300 تا 400 هزار نفر معادل حدود 30 درصد از جمعیت این استان از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند، بیان کرد: به خاطر ضعف موجود در صنایع جانبی ، تبدیلی و تکمیلی دسترنج کشاورزان این استان با نرخ های پایین به فروش می رسد.

وی مجموع درآمد حاصله از فروش محصول کشاورزی استان اردبیل را حدود 50 هزار میلیارد ریال در سال دانست و خاطرنشان کرد: اگر این افزایش تولید با چاشنی دانش و فن آوری های روز آمیخته شود با عاید کردن دهها برابر درآمد به این استان موجبات رونق اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد.

استاندار اردبیل در قسمت دیگری از سخنانش گفت: جوانان تحصیل کرده و فارغ التحصیل از مراکز دانشگاهی باید برای کار به مزارع ، کارگاهها و واحدهای تولیدی و مراکز پژوهشی هدایت شوند و در کنار این کار افراد خلاق و کارآفرین نیز با گسترش فعالیت های خود و جذب بیش از پیش فارغ التحصیلان زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر