کد خبر: 839432
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
سجاد گنج‌زاده، قهرمان ليگ جهاني كاراته در گفت‌وگو با «جوان»:
اعزام كاراته‌كاران به ليگ جهاني پاريس مدال‌هاي خوشرنگي را براي كاراته ايران به همراه داشت كه...
شيوا نوروزي

مدال المپيك نگاه المپيكي مي‌خواهدرسيدن كاراته به ساحل آرامش آرزوي همه فعالان اين رشته است كه خوشبختانه با برگزاري مجمع انتخاباتي به نظر ميرسد اين آرزو به حقيقت نزديك شده است. اعزام كاراتهكاران به ليگ جهاني پاريس مدالهاي خوشرنگي را براي كاراته ايران به همراه داشت. هرچند همه نفرات اعزامي مجبور به پرداخت هزينههاي اين سفر شدند اما از آنجا كه كاراته به جمع رشتههاي المپيكي اضافه شده و همه رقبا براي گرفتن بيشترين سهميه تلاش ميكنند نميتوان به راحتي از كنار رقابتهاي بينالمللي و تأثير آنها در رده‌‌بندي مليپوشان ايراني گذشت. سجاد گنجزاده يكي از همان كاراتهكاراني است كه در تاتامي پاريس خوش درخشيد و بدون از دست دادن حتي يك امتياز طلاي وزن 84+ كيلوگرم را از آن خود كرد. برطرف كردن مشكلات هميشگي، اعزام مستمر به مسابقات بينالمللي، عملي شدن وعدهها و توجه هرچه بيشتر به كاراته از جمله خواستههاي بهترين كاراته كار سنگين وزن حال حاضر جهان است.

  

صدرنشيني در رنكينگ جهاني و قهرماني ليگ جهاني پاريس دو موفقيت بزرگي است كه به دست آوردهايد. از موفقيتتان در اين رقابتها بگوييد؟

ليگ جهاني پاريس هر سال سطح بالايي دارد ولي امسال با توجه به اينكه كاراته به جمع رشتههاي المپيكي اضافه شده سطح فني بازيها به شدت افزايش يافته بود. همه اوزان شلوغ بودند و تعداد زيادي از كاراتهكاران دنيا خودشان را به فرانسه رساندند تا با حضور در اين رقابتها امتيازاتشان افزايش يابد. همه كشورها از همه پتانسيل خود براي كسب بهترين نتيجه بهره بردند و با بهترين نفرات خود در مسابقات حضور داشتند تا رفته رفته براي رقابتهاي كسب سهميه المپيك و همچنين المپيك توكيو آماده شوند. به هر شكلي بود من نيز در كاراته وان پاريس شركت كردم و با توجه به قرعهاي كه داشتم همه حريفانم را پشت سرگذاشتم. هفت بازي كردم و خوشبختانه به مدال طلا رسيدم. معتقدم كه اين دوره ليگ جهاني براي من موفقيتآميز بود و سال 2017 را خوب شروع كردم. تلاش ميكنم تا در مسابقات مختلفي كه پيش رو داريم خوش بدرخشم.

چرا كاراتهكاران كشورمان مجبورند براي ارتقا در ردهبندي جهاني با هزينه شخصي به مسابقات اعزام شوند؟

فدراسيون تازه مجمع انتخاباتي را پشت سرگذاشته و رئيس جديد به تازگي كارش را آغاز كرده است. از قبل ميدانستيم فدراسيون در برهه انتخابات نميتواند هزينه اعزام بچهها را پرداخت كند. من نيز براي حضور در كاراته وان پاريس از قبل برنامهريزي داشتم و كارهاي اعزامم را انجام داده بودم. در رشته ما مسابقات بينالمللي بسيار زياد است و با توجه به وضعيت مالي، فدراسيون نميتواند همه اعزامها را برعهده بگيرد. در مسابقات پاريس اوپن تمام كشورها با تمام پتانسيل خود آمدند. تيم ژاپن حتي نفر پنجم خود را نيز به فرانسه فرستاده بود و اين كشور در تمامي اوزان شركتكننده داشت. در بخش كاتا هم فيناليستها ژاپني بودند و هم چهار كاراتهكاري كه براي مدال برنز ميجنگيدند. بسياري از سكوها نيز در نهايت به ژاپنيها رسيد. اين نشان ميدهد تيمهاي مدعي با بهره گرفتن از نفرات اصلي خود از حالا به المپيك فكر ميكنند و ديدگاه المپيكي دارند.

با در نظر گرفتن شرايط جديد كاراته و اينكه همه براي موفقيت در المپيك 2020 تلاش ميكنند كاراته ايران چه وضعيتي دارد؟ آيا ما هم برنامهريزي المپيك را شروع كردهايم؟

مطمئناً تا قبل از انتخابات كه نه برنامهريزي در كار بوده و نه المپيك مد نظر قرار ميگرفت. در حال حاضر رئيس جديد فدراسيون تازه كارش را شروع كرده و اميدواريم با تغييراتي كه فدراسيون داشته با برنامهريزي دقيق المپيك مد نظر قرار بگيرد. واقعيت اين است كه اگر مدال المپيك ميخواهيم بايد نگاه المپيكي داشته باشيم. برنامهريزيمان بايد المپيكي باشد و به همه برنامههاي تدوين شده نيز عمل كنند.

شما هم نتوانستيد براي حضور در كاراته وان پاريس اسپانسر جذب كنيد. چرا حاميان مالي كمتر سراغ كاراته ميآيند؟

نه، من هم با هزينه شخصي به فرانسه اعزام شدم. ورزشكاران براي آنكه مسابقه دهند و در مسابقات خود موفق باشند بايد تمام تمركزشان معطوف كار خودشان باشد. حواسمان به تمرين كردن است و تمركزي براي جذب حامي مالي نداريم. واقعيت اين است كه اگر بخواهيم براي خودمان اسپانسر پيدا كنيم بايد همان اندازه که براي تمرين كردن وقت ميگذاريم به همان اندازه براي جذب اسپانسر زمان بگذاريم. البته در كشورما شرايط اينگونه است. در ساير كشورها شركتهايي كه ميخواهند برندشان را تبليغ كنند خودشان به دنبال ورزشكار ميگردند و با ورزشكار مورد نظر قرارداد امضا ميكنند. در صورتي كه ورزشكار موفق شود و مدال بگيرد به همان اندازه نيز نام برند و كالاي اسپانسر مطرح ميشود. البته شرايط فوتبال با ساير رشتهها در ايران متفاوت است.

از حمايتهايي كه از كاراته ميشود راضي هستيد؟

كاراته حمايت نميشود. كاراته در سالهاي گذشته ثابت كرده كه يكي از رشتههاي مدالآور ورزش ايران بوده است. نتايج مسابقات جهاني 2012، بازيهاي آسيايي 2014 و مسابقات جهاني 2016 را بررسي كنيد تا ببينيد چه مدالهايي در اين سالها براي كشورمان كسب كردهايم. متأسفانه آنطوري كه بايد و شايد ديده نميشود و رسيدگيهاي لازم صورت نميگيرد.

علت اين بيتوجهيها به رشته مدالآوري كه حالا المپيكي هم شده چيست؟

سال 2012 به رقابتهاي قهرماني جهان اعزام شديم و آن زمان آقاي فرجي رئيس فدراسيون بود. يك هفته بعد سرپرست جديدي براي فدراسيون انتخاب شد. در سال 2014 هم فدراسيون مشكلات عجيبي داشت و با چالشهاي زيادي دست و پنجه نرم كرد. سال 2016 هم به مسابقات قهرماني جهان رفتيم و نتايج خوبي كسب كرديم اما بعد از دو ماه تازه انتخابات را برگزاركردند در حالي كه فدراسيون با سرپرست اداره ميشد. بيثباتي مديريتي مجموعه كاراته را دچار مشكل كرده و اتفاقات حاشيهاي زيادي را به وجود آورده است. از طرفي وزارت ورزش هم ديد مثبتي به كاراته نداشته و اميدواريم با حضور رئيس جديد فدراسيون نظر وزارت و كميته المپيك نيز نسبت به كاراته تغيير كند.

صدرنشيني در وزن 84+ انتظارات را از شما بالا ميبرد. همچون ساير مليپوشان كاراتهكار شما هم به كسب مدال در المپيك ميانديشيد؟

تا المپيك راهي طولاني و دشوار را در پيش داريم. هنوز سه سال به المپيك باقي مانده و اينكه ردهبندي جهاني هر دو سه ماه يك بار تغيير ميكند. براي آنكه جايگاهمان را در رنكينگ جهاني حفظ كنيم ميبايست در رقابتهاي بينالمللي حضوري مستمر داشته باشيم. رنكينگي كه براي المپيك در نظر گرفته ميشود از سال 2018 خواهد بود. اگر يك لحظه غفلت كنيم و برنامهريزي نداشته باشيم از ردهبندي جهاني عقب ميمانيم. درحالي كه ميتوانيم بهترين اردوهاي تمريني را برگزار كنيم و در مسابقات مختلف حضور فعال داشته باشيم. علاوه بر اين ساير مليپوشاني كه در ردهبندي فدراسيون جهاني حضور دارند آنها نيز فرصت ارتقا در جدول و حتي صدرنشيني را دارند. خيلي از كاراتهكاران ايراني لياقت صدرنشيني جهان را دارند اما چون در رقابتهاي مختلف حضور ندارند از حريفان خود در رنكينگ پايينتر هستند. به عنوان مثال امير مهديزاده كه در وزن  60 - كيلوگرم سوم است چندين بار نفرات اول و دوم همين وزن را شكست داده منتها آنها در مسابقات بيشتري شركت كردهاند. دليل اصلي غيبت مليپوشان ايران در تورنمنتهاي بينالمللي فقط مسائل مالي و هزينههاي زياد اعزام است. اگر همه بچههاي ايران فرصت حضور در مسابقات را داشتند مطمئنم كه حداقل سه صدرنشين در اوزان مختلف داشتيم.

با شرايط فعلي چه آيندهاي در انتظار كاراته كشورمان است؟ به ويژه كه المپيك 2020 هم در پيش است.

ما هميشه اميدواريم و با اميد به آينده نگاه ميكنيم. حالا هم اميد داريم كه همه چيز خوب پيش برود. واقعيتي كه كسي نميتواند آن را كتمان كند اين است كه كاراته در ايران پتانسيل بالايي دارد. هيچ كشوري به اندازه ما استعداد و انگيزه در اين رشته ندارد. موضوع اصلي اين است كه به اين پتانسيلها اگر واقعاً رسيدگي شود، برنامهريزي حرفهاي و هدفمند وجود داشته باشد و ديد مثبتي به كاراته باشد شك نكنيد كه مدالهاي زياد ديگري در آينده در اين رشته مدالآور به ارمغان خواهد آمد.

پس از بازگشت از ليگ جهاني فرانسه پاداشي بابت كسب مدال طلا به شما و ساير مدالآوران اهدا شد؟

از سال 2012 به بعد همه به ما قول پاداش دادهاند اما هيچ كدام عملي نشده است. امسال نيز به ما قول پاداش دادند ولي باز هم پاي قول خود نايستادند. طباطبايي سرپرست قبلي فدراسيون قول پاداش داد و رئيس جديد فدراسيون هم به ما قول پيگيري اين مسئله را داده كه البته تاكنون نتيجهاي نداشته است.

عملي نشدن وعدهها چه تأثيري در روحيه ورزشكاران و بيانگيزگي آنها دارد؟

بدون شك تأثير منفي دارد. صددرصد اين بدقوليها انگيزه و اميد را در ملي پوشان ميكشد. البته اين بيانگيزگي تنها شامل حال مدالآوران و ملي پوشان نميشود. بازيكنان جواني كه ما و شرايطمان را ميبينند در واقع آينده خودشان را در وضعيت فعلي ما تصور ميكنند. با خودشان ميگويند اينها به مسابقات جهاني، آسيايي و ليگ جهاني ميروند و مدال هم ميگيرند اما فدراسيون و وزارت ورزش و مسئولان به حال و روز آنها رسيدگي نكرد. به همين دليل جوانان باانگيزهاي كه ميتوانند جا پاي نسل فعلي بگذارند دلسرد ميشوند و ترجيح ميدهند به سمت درس و كار بروند.

حضور شهرام هروي در رأس كادر فني چه تأثيري در موفقيتهاي مليپوشان داشته است؟

در رسانهها خواندم كه آقاي هروي دوباره به عنوان سرمربي تيم ملي كاراته انتخاب شده است. استاد هروي سال گذشته با نتايج درخشاني كه با تيم ملي كاراته در رقابتهاي مختلف به دست آورد جايگاهش را در تيم ملي تثبيت كرد. اگر غير از اين بود بايد تعجب ميكرديم. به نظر من فدراسيون نيز براي حفظ سرمربي تصميم درست و بجايي گرفت. حضور اين مربي در رأس تيم ملي نقش مهمي در موفقيت تيم ملي در قهرمانی جهان داشت. در واقع استاد هروي ثابت كرد كه لياقت سرمربيگري تيم ملي بزرگسالان را دارد. از شش شانسي كه براي كسب مدال در قهرماني جهان داشتيم سه مدال طلا و دو برنز نتيجه فوقالعادهاي محسوب ميشود. براي اولين بار بود كه توانستيم رده سوم دنيا را از آن خود كنيم. همه اين موارد تأثير مثبت حضور او را نشان ميدهد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار