کد خبر: 839268
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
محمدرضا هاديلو
معادلات به هم ريخت، ديگر هوا آلوده نيست!

"مردم استان کردستان از فروردین امسال تا پایان آذرماه تنها ۶۲ روز هوای پاک را تجربه کردند و مابقی روزها وضعیت هوای این استان در شرایط سالم، ناسالم و حتی خطرناک نیز قرار گرفته است."

"بنا بر اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان در 9 ماهه نخست امسال فقط چهار روز هوای خوزستان در شرایط پاک قرار داشت و 111 روز در شرایط سالم، 106 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، 44 روز در شرایط ناسالم برای همه گروه ها و 11 روز در شرایط خطرناک بوده است. البته نبايد فراموش کرد که در سال 94 نیز هوای اهواز 10 روز شرایط پاک، 198 روز در شرایط سالم، 139 روز در شرایط ناسالم، یک روز در شرایط بسیار ناسالم و 17 روز در شرایط خطرناک قرار داشت."

" رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در شرايطي از چهارمين روز متوالي قرار گرفتن هوای کلانشهر تبریز در وضعیت هشدار و ناسالم خبر داد که حداقل اين شهر در زمستان با بارندگي هاي خوبي همراه بوده و نبايد به هيچ عنوان آلوده باشد."

هواي پايتخت هم که گفتن ندارد و اگر بخواهيم منصفانه قضاوت کنيم و با هر اعلام شرايط ناسالم و خطرناک شهر را به تعطيلي بکشانيم، تهراني ها بايد تقريبا نيمي از سال را خانه نشين باشند.

اين يک حقيقت است که طي سال هاي اخير به دليل افزايش وسايل نقليه و پايين بودن کيفيت سوخت در کشور، ميزان آلودگي هوا به شدت افزايش يافته و اين مسئله آنقدر مشهود است که شهروندان در استانهاي مختلف نيازي به پيگيري اخبار براي آگاهي از ميزا ن آلاينده هاي هواي شهرشان ندارند و با چشم آن را مي بينند و با ريه هايشان حس مي کنند. با اين حال روز پنجشنبه گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دولت یازدهم خبر داد.

خانم معصومه ابتکار مدعي شد ارتقاء استاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، خروج خودروهای فرسوده و بسیاری اقدام های دیگر در حوزه مقابله با آلودگی هوا برای کاهش همین هزینه ها و خسارت ها انجام شده است...!

خروج خودروهاي فرسوده که هنوز اندر خم يک کوچه مانده و بنزين با کيفيت هم آرزوي شهروندان است. البته از استاندارد خودروها صحبت کردن هم به يک جک مي ماند. حالا خانم ابتکار اين مسائل را بر اساس کدام مستندات عنوان کرده و منظورش از "بسياري اقدام هاي ديگر" چه بوده، الله اعلم.

معاون رييس جمهور به جاي اينکه به پژوهش وزارت بهداشت، درخصوص بیماری ها و مرگ های منتسب به آلودگی هوا که به گفته وي مجموعه اطلاعات سال های 92_94 را شامل شده و نشان مي دهد برای نخستین بار در کشور و بر خلاف روند افزایشی سابق، بیماری ها و مرگ های مرتبط با آلودگی هوا روند کاهشی داشته، اشاره کند، بهتر بود سري به بيمارستانهاي شهرهاي مختلف خوزستان و ايلام و همدان و خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان و اصفهان ميزد تا برخي آمارها را هم به عينه مشاهده کند.

از تهران و روزهاي آلوده اش که اورژانس اعلام مي کرد در نقاط مختلف شهر آمبولانس هايي براي امداد رساني به شهروندان در حالت آماده باش مستقر شده اند هم فاکتور مي گيريم.

ابتکار مدعي شده پژوهش وزارت بهداشت نشان داده گام های درستی در مسیر هدف غایی برنامه های بهبود کیفیت هوا، یعنی ارتقا کیفیت زندگی و کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آن برداشته شده است. البته معاون رییس جمهور، ارتباط بیماری های مختلف به ویژه آسم و آلرژی را نيز از آلودگی هوا جدا کرده و چنان وانمود کرده که اين بيماري ها ربطي به آلودگي هوا ندارند و بايد علت آنها را در آلودگی خاک، بقایای سم و کود شیمیایی در غذا و محصولات خوراکی جستجو کرد.

بهر حال يکبار ديگر رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شهروندان فهماند که هوا پاک و همه چيز آرام است و فقط مانده گرد و غبارها که آن هم انشاالله با قطعنامه هاي سازمان ملل تا چند روز آينده مرتفع مي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار