کد خبر: 839116
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
موضوعي كه پيش‌رو داريد همان‌طور كه ازعنوان آن پيداست به استيضاحي مي‌پردازد كه از مدت‌ها پيش بر سر افواه عام و خاص جامعه افتاده بود اما...
قادر ايلخاني‌خلخالي
موضوعي كه پيش‌رو داريد همان‌طور كه ازعنوان آن پيداست به استيضاحي مي‌پردازد كه از مدت‌ها پيش بر سر افواه عام و خاص جامعه افتاده بود اما بالاخره در آخرين روزهاي هفته گذشته از هفت‌خوان اعلام وصول هيئت رئيسه مجلس گذر كرد تا به استحضار وزير راه و شهرسازي پرحاشيه دولت يازدهم برسد.  استيضاح اول وزير راه و شهرسازي كه يك بار در مجلس دهم با يك گردش جانانه! نمايندگان وقت مجلس ناكام مانده بود تا كام دكتر آخوندي را با كسب رأي اعتماد بيش از آنچه هنگام تصدي وزارت اخذ كرده بود، شيرين شود. اما استيضاح در حالي براي دومين بار در طول عمر دولت يازدهم مطرح شده است كه طولاني شدن حتي اعلام وصول استيضاح از طرف هيئت رئيسه سؤالات تأمل‌برانگيزي را در اذهان عمومي شكل داد چون كه پيش از اعلام وصول نيز كشدار شدن طرح استيضاح و راهيابي آن از كميسيون مربوط به هيئت رئيسه پروسه درازمدت سه ماهه‌اي را طي كرده بود تا جايي كه برخي از نمايندگان موافق استيضاح در اعتراض به تطويل اعلان استيضاح از حضور در مجلس امتناع كرده بودند.

در اين ميان عدم‌توجه وزير به دعوت كميسيون تخصصي در دعوت اوليه و بيان بيلان عملكرد وزارتخانه- كه ارتباطي به سؤالات نمايندگان در كميسيون عمران نداشت- به جاي پاسخگويي و روشنگري نسبت به سؤالات مطروحه آب پاكي بود كه از طرف وزير روي دست مطالبه‌گران استيضاح ريخته شد تا اينكه نمايندگان مأيوس از دريافت پاسخ قانع‌كننده،‌ ناگزير به ترك جلسه كميسيون شوند. هر چند اين رفتار آنها توسط برخي از همكارانشان به ايجاد آبستراكسيون از سوي نمايندگان موافق استيضاح در كميسيون عمران تعبير شد اما نه اتهامات همكاران، نه تطويل خواسته يا ناخواسته اعلام وصول هيئت رئيسه و نه بهانه در روزهاي آخر عمردولت يازدهم بودن، هيچ‌كدام مانع از آن نشد كه استيضاح پرحاشيه اما ديرهنگام عباس آخوندي براي هميشه در محاق اعلان وصول بماند. از محاق درآمدن استيضاح وزير راه و شهرسازي شايد در نگاه اول براي برخي منتقدان وزيرخوشايند بوده باشد كه بالاخره خواسته قانوني‌شان عملي شد اما آنچه از شايعات پراكنده در اطراف اخبار استيضاح قابل درك است، ظاهراً بيشتر از خوشحالي طرفداران استيضاح، طرف‌هاي آخوندي و طرفداران سياست‌هاي او از اعلام وصول استيضاح خوشحال شده‌اند.

خوشحالي و رضايت حاميان و طرفداران سياست‌هاي وزير از اعلام وصول استيضاح از آن روي بيشتر از موافقان استيضاح به نظر مي‌رسد كه شخص وزير به محض دريافت خبر استيضاح خود از هيئت رئيسه مجلس، پيش‌دستانه اقدام به ارسال دستخط به رئيس مجلس و اعلام آمادگي براي پاسخگويي به نمايندگان از همان فرداي روز اعلام وصول استيضاح كرد. پروسه اعلام وصول استيضاح تا پاسخگويي وزير در پاسخ به سؤالات نمايندگان بازه زماني حداقل 10 روزه‌اي است كه طبق قانون در اين فرصت، وزير يا وزراي خود را براي گردآوري مستندات لازم براي پاسخگويي مستدل به سوالات نمايندگان مجلس آماده مي‌كنند كه در اين مورد به‌خصوص، ظاهراً وزير راه و شهرسازي خود را بي‌نياز از استفاده از فرصت 10 روزه آماده‌سازي مستندات دانسته‌اند.

سرمستي وزير راه و شهرسازي در بي‌نيازي به استفاده از فرصت 10 روزه براي پاسخگويي مستدل و مستند به سؤالات نمايندگان شايد از آن روي باشد كه دكتر آخوندي استيضاح دوم خود را نيز به مثابه استيضاح اول مي‌بيند و به اين گمان، احتمال مي‌دهد همچون مجلس نهم، نمايندگان مجلس دهم هم بنا به شرايط و عوامل ناشناخته از عدم‌اعتماد به ايشان منصرف شده و دوباره به اتكاي وي بر صندلي صدارت رأي اعتماد خلاف تصور عام خواهند داد، البته اين ظن وزير راه و شهرسازي را نبايد زياد هم بيراه دانست چراكه سيگنال‌هاي ارسالي از سوي برخي نمايندگان به آخوندي چنان واضح و روشن است كه حتي يكي از فراكسيون‌هاي پرطمطراق مدعي مستظهر به آراي مردم در كلانشهر تهران با برگزاري نشست ويژه حمايت فراكسيون از استمرار وزارت دكتر آخوندي تا پايان دولت يازدهم را علناً اعلام كرده است. فراكسيون مذكور علت موافقت خود با استمرار صدارت آخوندي را نه مطالبه خلاف قانون و نارواي موافقان استيضاح كه رو به پايان بودن زمان باقي مانده تا پايان دولت يازدهم اعلام كرده‌اند كه واقعاً اينگونه ادعاهاي حمايت از منافع ملي داشتن از طرف حاميان اينچنيني در خانه ملت جاي تعجب دارد.
 
تعجب از رفتارهاي چندگانه متظاهران حامي منافع ملي در خانه ملت وقتي رنگ و بوي عجيب‌‌تر به خود مي‌گيرد كه در مراجعه به تجارب نه زياد دور كه خيلي نزديك مثل همين استيضاح اول همين وزير راه و شهرسازي در همين دولت اما در مجلس گذشته، پيچيدگي‌هاي رمز كليد استيضاح با رأي بيشتر از رأي اعتماد اوليه را دوچندان مي‌كند. رمز و راز عدم‌استقبال نمايندگان مجلس نهم با دادن رأي اعتماد كمتر به آخوندي براي تصدي پست وزارت راه و شهرسازي وقتي پيچيده‌تر مي‌شود كه – با وجود قرائت گزارش عملكرد ناكارآمدي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم توسط كميسيون عمران وقت تنها به فاصله كمتر از چند روز مانده به استيضاح اول دكتر آخوندي- باز توسط همان نمايندگان و در همان مجلس آراي عدم استقبال از استيضاح وزير خيلي بيشتر از آراي اعتماد اوليه و هنگام تصدي وزارت به ايشان اعطا مي‌شود. اما نمايندگان دوره دهم در اعطاي رأي اعتماد مجدد به وزير راه و شهرسازي در استيضاح دوم بايد خيلي حزم‌انديشانه‌‌تر از نمايندگان دوره نهم عمل كنند.

قاطبه نمايندگان مردم نبايد استدلال‌هاي ابن‌الوقتي برخي از همكاران خود را به خاطر محدود بودن زمان تا پايان عمر دولت يازدهم پايه و اساس استدلال اعتماد خود به وزير راه وشهرسازي قرار دهند چرا كه در استيضاح اول هم اگر موضوع استيضاح ديگرگونه و توأم با مصلحت‌بيني‌هاي متظاهرانه جلوه داده نمي‌شد، حتماً نتيجه غير از آن مي‌شد كه در آن مقطع رقم خورد، البته خيلي خوش‌خيالي خواهد بود كه باور كنيم در آن مقطع نيز وراي بده بستان‌هاي استيضاح مكتوم ماند و كسي از آن باخبر نشد! يا شايد هم اگر به خاطر حضور نمايندگان آن دوره در مجلس با وجود رو به پايان بودن دوره نمايندگي‌‌شان وراي قضيه رأي بيشتر آخوندي نسبت به اول تصدي وزارت معلوم نبود اما اكنون به راحتي و با يك كد و رمز ساده نه پيچيده به سان گذشته مي‌توان پيچيدگي‌هاي رمزآلود كليد عدم‌استيضاح وزير راه و شهرسازي در مجلس نهم را گشود و آن، آدرس‌يابي خدمت! به مردم نمايندگان آن دوره در مناصب فعلي‌شان است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار