کد خبر: 838992
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
دادستان کل کشور:
دادستان کل کشور گفت: متاسفانه مسئله قاچاق خیلی‌ها را از گمرک، بازار، کارخانجات و حتی برخی مقامات را آلوده کرده است.
جوان آنلاين: حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در پنجمین دوره از سلسلصه نشست های " میزان انقلابی گری است" با موضوع شاخصه های قوه قضائیه انقلابی اظهار کرد: انتظار به حق جامعه و خصوصا نسل جوان انقلابی از مجموعه حاکمیت نظام این است که هر بخشی از بخش های نظام جمهوری اسلامی، وصف انقلابی گری را در عمل داشته باشد.

دادستان کل کشور افزود: خوشبختانه در سنوات اخیر، رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که تعیین کننده سیاست های کلی و راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است به همه اقشار و کسانی که در دستگاه های مختلف، مسئولیت دارند، تاکید فرمودند که انقلابی بودن را حفظ کنند.

وی ادامه داد: از دستگاه قضا نیز چنین انتظار به حقی وجود دارد و قوه قضاییه باید به این سیاست راهبردی توجه کند.

منتظری افزود: در طول سال هایی که ما در هفته قوه قضاییه، حضور رهبر انقلاب شرف یاب می شدیم، ایشان تذکراتی را می دادند و نظرات خودشان را پیرامون مساله قضا و دستگاه قضایی بیان می کردند.

دادستان کل کشور یادآور شد: در تیر ماه امسال که خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، ایشان برای اولین بار نکته جالب و نوینی را فرمودند. ایشان فرمودند که قوه قضائیه باید 100 درصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند؛ البته انقلابی گری بر خلاف نظر و تبلیغ ها برخی ها تندروی نیست بلکه عادلانه، دلسوزانه و بدون رودربایستی عمل کردن است.

منتظری اظهار کرد: این فرمایش رهبر انقلاب، منشوری برای دستگاه قضا و مجموعه قوه قضائیه است و باید روی این ریل حرکت کنیم.

وی گفت: اساسا قاضی در هر جای کشور و هر سمتی، با یک واسطه منصوب رهبری است. مشروعیت این جایگاه و کرسی مهم فقط با اذن رهبری است وگرنه قاضی با چه حقی می تواند بر جان و حق و مال و ناموس مردم ورود یابد و حکم صادر کند.

منتظری توضیح داد: در موازین شرعی و قوانین جاری، یکی از شرایط قضاوت، عدالت است. عدالت یک وصف و حالت درونی در شخص است که او را از گناه و معصیت باز می دارد. در هیچ مکتب، حکومت و دولتی این ویژگی را نمی بینید. در همه کشورها و حکومت ها، قاضی توسط رئیس جمهور و قوه مجریه یا ترکیبی از قوه مجریه و قوه مقننه منصوب می شود اما در جمهوری اسلامی، قوه قضائیه به معنای تام مستقل است و این افتخار است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: این رسالت می طلبد قوه قضائیه در مسیری که رهبری به عنوان ولی فقیه تعیین می کند، حرکت کند. اهمیت دستگاه قضا برای کشور و نظام به حدی است که اگر قوه قضائیه سالم باشد می تواند بخش های دیگر را نیز سالم سازی کند. اقتضای این استقلال آن است که در مسیر احقاق عدالت و حق حرکت کند.

وی گفت: یکی از وظایفی که قانون به عهده دادستان کل و سایر دادستان ها قرار داده، حفظ و حراست و صیانت از حقوق عامه است. آئین دادرسی کیفری که سال 92 تصویب و سال 94 لازم الاجراشد در فصل دهم، وظایف دادستان کل و دادستان ها را تعیین و این وظیفه را تعریف کرده است.

منتظری بیان داشت: وقتی به دادستانی کل آمدم، تشکیلات این وظیفه را تعریف و به تصویب رئیس قوه قضائیه رساندیم و مصادیق حقوق عامه و نحوه صیانت از آن مشخص شد.

وی با اشاره به موضوع مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یکی از حقوق عامه گفت: به عنوان مثال در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز به قدر زیادی مشکلات و موانع سر راه وجود دارد. واقعا دل ما برای قشر کارگر و سرمایه گذار و کسانی که می خواهند سالم زندگی کنند، می سوزد.

دادستان کل کشور ادامه داد: متاسفانه مسئله قاچاق خیلی ها را از گمرک، بازار، کارخانجات و حتی برخی مقامات را آلوده کرده است.

وی افزود: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب برای انقلابی بودن دستگاه قضایی فرمودند، بدون رودربایستی عمل کردن قوه قضائیه است.

منتظری در ادامه به مسئله تمدید مرخصی یکی از آقازاده ها {مهدی هاشمی} اشاره کرد و گفت: در این مسئله خلاف قانون عمل نشده اما آیا به همه 40 روز مرخصی داده می شود؟ پاسخ منفی است. معتقدم در مسائل این چنینی در رودربایستی گیر کردیم و از نظر بنده این اشکال وارد است.

منتظری درباره حقوق های نجومی نیز گفت: اولا حقوق ها این چنین نبود که برای همه مشخص باشد بلکه قضایایی اتفاق افتاد که این موضوع مشخص شد.

وی اضافه کرد: یک تعداد را خودمان جمع آوری و بررسی کردیم و دیدیم برخی حقوق ها وحشتناک است و تا ماهانه 90 میلیون و اندی هم بدست آوریم. البته بالای 90 میلیون هم بوده اما من ندیدم.

دادستان کل کشور افزود: البته این حقوق ها آنچنان هم گسترده نبود. یک هیئتی را تعیین کردیم و حقوق ها دقیق بررسی شد و دیدیم برخی متاسفانه منطبق با قانون یا دستورالعمل ها و آئین نامه هاست اما انصاف هم خوب چیزی است. توده مردم مگر در ماه چقدر درآمد دارند؟

وی توضیح داد: مبانی جرم تلقی کردن بیشتر حقوق های نجومی ضعیف است لذا گفتند غیرمتعارف بوده و باید برگردانند اما مجازات کردن آنها قدری مشکل است.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
اقای دادستان : 250000شهید داده شد که حکومت اسلامی بپا شود نه حکومت خانوادگی اقازاده ها !!!!!!!! از خدا شرم نمی کنید؟ ظاهرا که نه !!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار