کد خبر: 838949
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
«مجمع نويسندگان و منتقدان سينماي انقلاب» طبق رسم چند سال اخير خود با برگزاري يک نظرسنجي از ميان منتقدان و سينمايي‌نويسان رسانه‌هاي انقلاب دست به انتخاب آثار برتر جشنواره فيلم فجر زده است. اين‌بار البته اين نظرسنجي با يک بيانيه تحليلي در نقد بايکوت چهار ساله‌ سينماي انقلاب در دولت يازدهم و همچنين داوري‌هاي عجيب جشنواره اخير همراه شده است. در بخشي از اين بيانيه آمده: قطعاً نمي‌شود از جشنواره‌ سي و پنجم فجر نوشت و به ماجراي داوري‌ها اشاره نکرد. چنانکه ضعف داوري‌هاي امسال، باعث شد تا نقاط مثبت جشنواره‌ سي و پنجم فيلم فجر همچون قصه‌گوتر شدن فيلم‌هاي سينماي ايران، کم شدن تعداد آثار متکلف خسته‌کننده‌ و بدون مخاطب هنر و تجربه و پرداختن به گونه‌هايي همچون سينماي حادثه‌اي و ماجراجويانه و اکشن در کنار حضور پرشمار و بعضاً قدرتمند فيلمسازان زن کمتر ديده شود و در کنار آن، تعدد فيلم‌هاي تلخ اجتماعي که شباهت‌هاي زيادي هم به هم داشتند، تکرار رقت‌انگيز سينماي فرهادي و نبود فيلم‌هاي خوب، خيلي بيشتر جلوه کند.
  
عده‌اي از سينماگران معامله کرده بودند
اين بيانيه مي‌افزايد: البته قرار بود جشنواره‌ سي و پنجم فيلم فجر جشنواره‌اي به شدت آرام و بي‌حاشيه باشد؛ حتي به قيمت از دست دادن تعدادي از فيلم‌هاي احتمالاً مسئله‌ساز و جنجالي که روي کاغذ مي‌توانستند تنور نه چندان گرم جشنواره را حرارت دوباره‌اي ببخشند، اما به هر حال توافق نانوشته به سياق سال گذشته بر اين بود که فيلم‌هاي ملتهب و احتمالاً جنجالي بيرون بمانند تا جشنواره در آرامش برگزار شود. ملتهب‌سازان هم اعتراض خاصي به‌جا ماندن‌ آثارشان از ليست فجر سي و پنجم نداشتند. اعتراض که نداشتند هيچ، حتي به نحوي جلوه دادند که گويا فيلم‌هاي‌شان اصولاً قرار نبوده به جشنواره برسد. به هر حال، آنها معامله کرده بودند. اکران بي‌دردسر و بدون مميزي در ازاي برگزاري جشنواره‌اي آرام. اما جشنواره‌ سي‌و‌پنجم با وجود اين معامله هم، جشنواره‌ آرامي از کار درنيامد.

در ادامه اين بيانيه آمده: حقيقت ماجرا اين است که اين اعتراضات، سرريز چهار سال سکوت در برابر داوري‌هاي جانبدارانه و عجيب و غريب فجر در دولت يازدهم بود. سرريز چهار سال بي‌اعتنايي به جريان فيلمسازي انقلابي و بايکوت و ناديده گرفتن آثاري چون «چ» و بيرون گذاشتن «شيار 143» از ليست اوليه‌ فيلم‌هاي فجر در دوره‌ سي و دوم، بايکوت معنادار «روباه» و «ايران برگر» در فجر سي و سوم و حتي حذف آنها از آراي مردمي، نديدن ارزش‌هاي فني و مضموني «باديگارد» و «سيانور» در جشنواره‌ سي و چهارم فجر و حالا جشنواره‌ سي و پنجم و حذف «امپراتور جهنم» از ليست اوليه‌ فيلم‌ها و بايکوت کامل فيلم ارزشمند «ويلايي‌ها».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار