کد خبر: 838539
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
پژوهشگر حوزه ادبیات کردی:
پژوهشگر حوزه ادبیات کردی گفت: انقلاب مشروطه، انقلاب بزرگی بود که تمام ارکان را از نو بازسازی کرد و یکی از حوزه‌هایی که در صدر مشروطیت شکوفا شد، حوزه ادبیات بود.

به گزارش جوان از کردستان، جمال احمدی در نشست تخصصی بررسی تاثیر انقلاب مشروطه بر ادبیات کردی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب مشروطه هیچ تاثیری بر ادبیات کردی نداشت.

وی با اشاره به تعریف مشروطیت، گفت: درخواست روشنفکری و استقرار قانون مدون حاکم بر جامعه و اینکه هیچ کس برتری بر دیگری نداشته باشد و ملت ما خواهان وضعیت تساوی و برابری بودند و انقلاب مشروطیت را با این هدف دنبال می‌کردند.

این استاد و پژوهشگر زبان کردی، خاطرنشان کرد: دغدغه‌هایی که در آن زمان در رابطه با مشروطیت وجود داشت برای اقوام کرد دغدغه و مشکل قابل لمسی نبود.

احمدی به مجموعه‌ای از عوامل که موجب انقلاب مشروطیت شد، اشاره کرد و افزود: در اوایل حکومت ناصرالدین شاه در ایران مردم آرام آرام به سمت و سوی جامعه جدید و به سبک اروپایی حرکت می‌کردند، که این مجموعه عوامل زمینه را برای وقوع انقلاب مشروطه در ایران مهیا کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب مشروطیت بر ادبیات فارسی بیشتر تاثیر گذاشت اما هیچ تاثیری بر ادبیات کردی نداشت، اظهار کرد: بسیاری از شاعران در آن زمان به دو صدای «میهن‌پرستی و صدای انتقاد اجتماعی» شعر می‌سرودند.

این پژوهشگر زبان کردی خاطرنشان کرد: دوران مشروطه یک درونمایه درونی و کلی دارد که همان نوگرایی، تجدد و مدرنیته است که قانون‌مداری از ویژگی‌های آن است و مفهوم انقلاب مشروطه، مشروط‌کردن قدرت حاکم است.

احمدی بیان کرد: انقلاب مشروطه یک ضرورت تاریخی بود که اکنون مردم شاهد عمر صد سالگی آن هستند.

وی با بیان اینکه انقلاب مشروطیت در کردستان ایران تاثیر چشم‌گیری نداشت، عنوان کرد: مصر 220 سال قبل در میان کشورهای اسلامی اولین دولتی بود که با تمدن غرب آشنایی پیدا کرد.

احمدی بیان کرد: حاجی قادر کویه تاثیر چشمگیری بر زبان و ادبیات کردی داشت تا جایی که در زمان وی در ایران مهم‌ترین زبان و گویش در ادبیات کردی رایج شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب مشروطه، انقلاب بزرگی بود که تمام ارکان را از نو بازسازی کرد و یکی از حوزه‌هایی که در صدر مشروطیت شکوفا شد، حوزه ادبیات بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر