کد خبر: 838048
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
نخست وزير عراق به درخواست رئيس‌جمهور امريكا براي رويارويي امنيتي با ايران پاسخ منفي داده و گفته كه عراق در هيچ درگيري منطقه‌اي يا بين‌المللي شركت نخواهد كرد.
كاخ سفيد روز گذشته در بيانيه‌اي درباره مكالمه تلفني پنج‌شنبه شب دونالد ترامپ با نخست‌وزير عراق اعلام كرد كه ترامپ در اين گفت و گو با حيدر العبادي «درباره تهديد ايران» براي سراسر منطقه صحبت كرد.  براساس بيانيه كاخ سفيد، واشنگتن بر حمايت امريكا از مردم عراق در جنگ مشتركمان عليه گروه تروريستي داعش تأكيد و وعده داده كه امريكا نيروهاي عراقي را تقويت و تجهيز خواهد كرد. بر اساس روايت كاخ سفيد، ترامپ همچنين درباره «تهديدي كه ايران متوجه سراسر منطقه مي‌كند، صحبت» كرده و دو طرف بر «تعهدشان به مشاركت بلندمدت بين امريكا و عراق بر اساس توافق چارچوب استراتژيك امريكا-عراق تأكيد كردند.‌» دفتر نخست‌وزيري عراق پيش‌‌تر اعلام كرده بود كه العبادي و ترامپ تلفني گفت‌وگو كرده‌اند ولي اشاره‌اي به گفت‌وگوي آنها درباره ايران نكرد ولي نخست وزير عراق گفت، بغداد خواستار حفظ منافع ملي خود است و در هيچ درگيري منطقه‌اي و بين‌المللي كه منجر به بروز فاجعه براي منطقه و عراق خواهد شد، شركت نمي‌كند.
 
تنش در مرزهاي كويت با عراق
بعد از توافق اخير دولت عراق با كويت بر سر حوزه خو عبدالله، مرزهاي دو كشور ملتهب گزارش مي‌شود تا جايي كه دولت كويت چهار گردان از نيروهاي ويژه خود را به مرزهاي اين كشور با عراق اعزام كرد، دو گردان ديگر نيز در حال اعزام به همين منطقه هستند. جمعي از عراقي‌ها در اعتراض به اين توافق در مرزهاي مشترك با كويت، تحصن كرده و دولت بغداد را متهم به امتيازدهي به كويت كرده‌اند. خور عبدالله يا خور بصره يا خليج‌بصره خليج كوچكي در انتهاي شمال غربي خليج فارس است كه از غرب به بوبيان‌كويت و از شرق به اروند كنار ايران و از شمال به فاو و ام‌القصر عراق وصل مي‌شود. عراق و كويت بر سر اين منطقه اختلاف دارند ولي دو طرف به تازگي توافقنامه‌اي براي حل اختلافات امضا كرده‌اند. حيدر العبادي، نخست وزير عراق در كنفرانسي مطبوعاتي گفت، پس از پيروزي نيروهاي عراقي در شرق موصل برخي جريان‌ها مسئله منطقه خور عبدالله را جهت تهديد كشور يا امتيازگيري مطرح كرده‌اند. همه بايد بدانند توافقنامه امضا شده با كويت درخصوص اين منطقه صرفاً براي ساماندهي به فعاليت‌هاي كشتيراني در اين كانال آبي است و نه تعيين مرزهاي آبي. رئيس پارلمان كويت تأكيد كرد كه اظهارات رسمي عراق از جمله اظهارات رئيس پارلمان در مورد پرونده كانال آبي خور عبدالله و تأكيد بر پايبندي به مصوبات بين‌المللي و توافق‌هاي تصويب شده از سوي نمايندگان پارلمان، گامي بسيار مهم در بستن راه به روي كساني است كه خواهان فتنه‌انگيزي ميان دو طرف هستند.
  
درگيري حاميان صدر در بغداد
در اثر درگيري ميان حمايان مقتدي صدر با نيروهاي امنيتي عراق يك نيروي امنيتي كشته و هفت تن ديگرزخمي شدند. اين درگيري‌ها پس از فراخوان مقتدي صدر براي تظاهرات به سوي منطقه سبز بغداد به وقوع پيوست. صدر در اعتراض به تغيير قانون انتخابات عراق از سوي كميسيون عالي انتخابات برگزار شده است ولي نيروهاي امنيتي عراق با استفاده از گاز اشك‌آور مانع ورود تظاهر‌كنندگان به منطقه سبز شدند. برخي راهپيمايان در اين تظاهرات سلاح‌هاي گرم و سرد حمل مي‌كردند كه سلاح آنها مصادره شد. مقتدي صدر رهبر جريان صدر ثاني بعد از وقوع اين درگيري‌ها، ديروز از هواداران خود خواست تا اطلاع ثانوي از خيابان‌ها خارج شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار