کد خبر: 837034
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
شهردار تهران صبح و عصر روز گذشته با ارائه گزارش پلاسكو به سؤالات و ابهامات اعضاي شورا پاسخ داد
تندگويان: حتي اگر قاليباف شهردار نبود براي مديريت بحران پلاسكو او را دعوت مي‌كردم / شهردار تهران ديروز در دو نوبت صبح و عصر در جمع اعضاي شوراي شهر حضور يافت و صحبت‌هاي صريح و بي‌پرده‌اي را درباره حادثه پلاسكو و مديريت بحران ارائه كرد.
بیژن یانچشمه
شهردار تهران ديروز در دو نوبت صبح و عصر در جمع اعضاي شوراي شهر حضور يافت و صحبت‌هاي صريح و بي‌پرده‌اي را درباره حادثه پلاسكو و مديريت بحران ارائه كرد. قاليباف به صراحت از مردم به خاطر كم‌كاري‌ها عذرخواهي كرد و در عين حال گفت كه هرگز به سياسي‌كاري‌ها و دشمنان و به ضدانقلاب باج نخواهد داد. اين جلسه حواشي زيادي داشت از جمله اينكه برخي از اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر هم به مديريت جهادي قاليباف در حل بحران پلاسكو اعتراف كردند. البته عده‌اي ديگر هم بر اين نظر بودند كه پلاسكو مي‌توانست بهتر از اين مديريت شود.

جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران روز گذشته به‌صورت علني صبح و بعد‌ازظهر با حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد. در اين جلسه شهر‌دار تهران به‌صورت مشروح مسائل و حواشي حادثه آتش‌سوزي و ريزش و آوار‌برداري ساختمان پلاسكو را تشريح كرد و به ابهامات و سؤالات اعضاي شوراي شهر تهران پاسخ داد. محمد‌باقر قاليباف با اعلام اينكه از حضور در شورا براي ارائه گزارش استقبال كردم، افزود: بعضاً اين سؤال مطرح بود كه چرا زودتر به اين مسئله پرداخته نشد، همه ما در اينجا پيام گهربار مقام معظم رهبري را شنيديم كه ايشان در پيام اول تأكيد داشتند تا زماني كه حادثه را جمع نكرديد، به موضوعات ديگري نپردازيد.

شهردار تهران با بيان اينكه براساس قانون بايد براي پيشگيري از بحران هزينه شود، گفت: استثنائاً در شهر تهران مديريت بحران برعهده شهردار تهران است و من در جايگاه مدير بحران مي‌گويم كه مديريت بحران ما دچار بحران است و اگر بايد عذرخواهي شود به خاطر اين ناكارآمدي‌ها است، نه به خاطر حادثه پلاسكو.
  
موضوع ماده۱۰۰ تخلف ساختماني است نه ايمني؛ آن هم حكم قضايي دارد
 شهردار تهران خطاب به حاضران در شوراي شهر گفت: بعضا دوستان مي‌گويند چطور شهرداري در ماده ۱۰۰ اقدام مي‌كند؟ موضوع ماده ۱۰۰ تخلف ساختماني است و ايمني نيست، آن را هم شهرداري تصميم نمي‌گيرد بلكه حكم قضايي دارد. كميسيون ماده ۱۰۰ بر اساس قانون متشكل از يك قاضي، عضو شوراي شهر و نماينده وزارت كشور است كه حكم صادر مي‌كنند. اگر شهرداري مغازه‌اي را به خاطر ماده ۱۰۰ پلمب مي‌كند، تخلف ساختماني است اما در افكار عمومي مطرح مي‌شود شهرداري جايي كه مي‌خواهد پول بگيرد مي‌بندد و جايي كه در آن پول ندارد و براي ايمني است نمي‌بندد كه اين كم‌لطفي است.

 قاليباف گفت: امروز شهروندان چكار كنند، آيا واقعاً قانون نقص دارد؟ ساختماني مثل پلاسكو درست مي‌شود و اين اتفاق مي‌افتد. اگر وظيفه شهرداري اين نيست كه اين ساختمان را اصلاح كند، پله فرار نصب كند و همه ۶۰۰ واحد را تخليه كند. آيا قانوني هم وجود ندارد و مردم بايد در آتش بسوزند؟ يا اينكه قانون در سال‌هاي بعد موارد ديگري را وضع كرده است؟
وي افزود: در ماده ۹۶ قانون كار سال ۱۳۶۹ نكاتي در تعقيب و بازرسي متخلفان آمده است كه به منظور اجراي صحيح اين قانون، اداره كل بازرسي وزارت كار و امور اجتماعي تشكيل مي‌شود. وظيفه اين اداره كل بررسي و تحقيق پيرامون اشكالات اجراي مقررات حفاظت فني و تهيه پيشنهاد‌هاي لازم براي اصلاح ميزان‌ها و دستورالعمل‌هاي مربوط متناسب با پيشرفت‌هاي تكنولوژي است. همچنين تأكيد شده است به حوادث ناشي از كار در كارگاه‌ها رسيدگي و حوادث تجزيه و تحليل شود تا دستورالعمل‌هاي ايمني پيرامون آنها تدوين شود. در كنار آن بايد بازرسي به صورت مستمر همراه با تذكرات صورت گيرد و تعقيب متخلفان در مراجع ذي‌صلاح انجام شود.
  
بازرسان كار و كارشناسان بهداشت در حكم ضابطان دادگستري هستند
شهردار تهران به ماده ۱۰۱ قانون كار جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت: قانونگذار گفته است گزارش بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار در موارد مربوط به حدود وظايف و اختيارات آنها در حكم ضابطان دادگستري است. در ماده ۱۰۵ مي‌گويد حتي اگر در حين بازرسي به تشخيص بازرس كار احتمال وقوع حادثه يا بروز خطر در كارگاه داده شود، بازرس كار يا كارشناس بهداشت حرفه‌اي مكلف هستند مراتب را فوراً به كارفرما و به رئيس مستقيم خود و دستگاه‌هاي ذي‌ربط گزارش دهند.
وي افزود: وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت حسب مورد گزارش كارشناسان، از دادسراي عمومي محل و در صورت عدم تشكيل از دادگاه عمومي محل تقاضا خواهند كرد كه فوراً قرار تعطيل و لاك و مهر تمام يا قسمتي از كارگاه را صادر كند. پس كسي كه بايد اينجا را لاك و مهر كند بر اساس قانون مشخص شده است؛ خلأ قانوني هم نداريم.
   
آتش‌نشاني صرفاً بايد گزارش عدم ايمني را به وزارت كار بدهد
شهردار تهران با اشاره به اينكه طبق ماده ۴ قانون كار مصوب سال۶۹ پلاسكو «كارگاه» بوده است، گفت: يكي از مشكلات ما در شهرداري تهران بيمه كاركنان در سراي محله بوده، ما براي بيمه آنها تلاش كرديم اما وقتي رفتيم آنها را بيمه كنيم وزارت كار بر اساس همين قانون به ما گفت بايد ثبت كنيد كه اينها كارگاه هستند، كد كارگاهي بگيريد و بيمه كنيد. هر چه ما گفتيم اين سراي محله كارگاه نيست اما گفتند هر مكاني با هر فعاليتي كارگاه است.
وي افزود: دولت فعلي در سال ۱۳۹۳ بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسي مصوبه‌اي دارد. در ماده ۳ اين قانون مي‌گويد گزارش‌هاي سازمان‌ها و واحد‌هاي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري‌هاي كشور در خصوص كارگاه‌هاي نا‌ايمن شهري بايد در اولويت كار بازرسي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار گيرد. از اين رو آتش‌نشاني‌هاي سراسر كشور اگر گزارشي پيدا كردند كه در جايي نا امني وجود دارد، بايد آن گزارش را به وزارت كار هم بدهند و وزارت كار مكلف شده است ايجاد ايمني را در اولويت كاري خود قرار دهد. همچنين در ماده ۴ اين آيين‌نامه تأكيد شده است تدوين ضوابط و مقررات ايمني كارگاه‌ها، واحد‌هاي صنفي، توليدي و تجاري و فرآيند كنترل و نظارت بر آنها و ارائه به شوراي عالي حفاظت فني براي تصويب ارسال شود؛ اين شورا تركيبي از تعدادي از وزارتخانه‌ها هستند كه رئيس آن وزير كار و دبير آن نيز اداره كل بازرسي وزارت كار هستند.
  
قالیباف: از آبرو و جانم برای خدمت به مردم می‌گذرم
شهردار تهران در ادامه به قانون نظام صنفي مصوب سال ۱۳۶۵ اشاره كرد و گفت: در ماده ۱۷ اين قانون، نظام صنفي مكلف به اجراي قوانين ايمني شده است. در بند «ز» ماده ۳۷ قانون نظام صنفي تصريح شده كه مجامع امور صنفي وظيفه دارند نسبت به نظارت بر اجراي مقررات فني، بهداشتي، ايمني، انتظامي، حفاظتي، زيباسازي و... اقدام كنند.
قاليباف افزود: در همين بند تأكيد مي‌شود اگر افراد صنفي در انجام دادن ضوابط انتظامي و نيز در اجراي مقررات بهداشتي، ايمني يا زيباسازي با مخالفت مالك روبه‌رو شوند، مي‌توانند با جلب موافقت امور صنفي و با هزينه خود اقدام مقتضي را به عمل آورند، يعني اگر مالك است كه مكلف است درست كند اما اگر مغازه‌دار مستأجر است و مستأجر احساس خطر كرد مي‌تواند با هماهنگي صنف خود موافقت را كسب كند و از محل اجاره خودش نسبت به رفع خطر اقدام كند، از اين رو قانون اينجا هم پيش‌بيني لازم را كرده است.
  
به ضد انقلاب باج نمی‌دهم
شهردار تهران در نوبت بعداز ظهر پس از اظهارات اعضای شورای شهر گفت: بنده از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از آبرو و جانم هم برای خدمت به مردم می‌گذرم ولی به رفتارهای سیاسی و دشمنان باج نمی‌دهم.

***
- در ادامه جلسه شورا برخي از اعضا سؤالات و نظرات مدنظر خود را در خصوص حادثه پلاسكو بيان كردند كه شهردار تهران و مازيار حسيني، فرمانده عمليات ميداني نيز پاسخگوي آنان شدند.
   
- چمران، رئيس شوراي شهر تهران پيش از آغاز گزارش شهردار تهران در خصوص حادثه پلاسكو گفت: نگذاريم كه حاشيه‌ها بر روند بررسي اين حادثه سايه بيندازد.
   
- مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر تهران افزود: بنده پيشنهاد مي‌دهم وزير تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي را دعوت كنيم در صحن شورا حضور داشته باشد و رؤساي مجامع امور صنفي در جلسه حضور داشته باشند.
   
- پير‌هادي، عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: كساني بايد از مردم عذرخواهي كنند كه جان شهدا و خون مردم را ابزار سياسي خود مي‌كنند. نرخ نان امروز چقدر است؟
   
- تندگويان، عضو اصلاح‌طلب شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به حادثه پلاسكو بيان كرد: حتي اگر قاليباف شهردار نبود براي مديريت بحران پلاسكو او را دعوت مي‌كردم.
   
- اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شهر تهران افزود: با بارش نيم روز برف و باران شمال و جنوب برخي استان‌ها قفل مي‌شود. چه كسي در اين باره پاسخگو است. دستگاه‌هاي اجرايي كلاه مديريت بحران به سرشان گشاد است و حتي قادر نيستند كارهاي خودشان را به درستي انجام دهند.
   
- تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران تأكيد كرد: از نظر قوانين و مقررات بحث امور ايمني و آتش‌نشاني به ويژه در كلانشهر تهران يك متولي واحد ندارد.
   
- معصومه آباد، عضو شوراي اسلامي شهر تهران بيان داشت: تاكنون به ۱۷هزار ساختمان ناايمن در شهر توسط سازمان آتش‌نشاني تهران تذكرات لازم داده شده است.
   
- اسماعيل دوستي، عضو شوراي شهر تهران افزود: اين جلسه كاملاً فني است و مسئله سياسي در اين جلسه وجود ندارد.
   
- فاطمه دانشور، رئيس كميته آسيب‌هاي اجتماعي شوراي شهر تهران خطاب به قاليباف گفت: عذرخواهي كردن از مردم چيزي از مسئولان كم نمي‌كند.
   
- رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه بگذاريد درباره حادثه پلاسكو قوه قضائيه تصميم بگيرد، تأكيد كرد: اجازه بدهيد اين موضوع كه «مقصر چه كسي است» توسط قوه قضائيه رسيدگي و تصميم‌گيري شود.
   
- مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شورا اصرار بر استعفا يا عذرخواهي شهردار تهران را در قضيه پلاسكو سياسي كاري عنوان كرد‌.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
1
مسئول تخریب هتل لب اب چه کسی است؟ چه کسانی به صاحب این هتل با گرفتن... مجوز داده اند ؟ چرا طبقات اضافی ساختمان ها در ماده صد با گرفتن پول برای شهرداری و...بجای تخریب شدن پایان کار می گیرند ؟ چرا در کوچه های 5 متری ساختمان های 10 طبقطه ساخته می شود ؟ اگر بگوید قانون اجازه می دهد . مگر قانون را شهرداری نباید پیشنهاد کند .چرا این کار انجام نشده است ؟ چرا اماکن عمومی مانند مراکز خرید وبیمارستان ها وادارات را مجبور به ساخت پارکینگ نمی کنید ؟ چرا سند وپایان کاری که شهرداری می دهد را خود شهرداری قبول ندارد ؟ بطوری که انواع واقسام مدراک دیگر را در عملیات اداری خوستار است ؟ در شهرداری چه تخلفی وجود دارد که با ...انجام پذیر نباشد ؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
1
1
همین عذرخواهی ساده را ما تاکنون از کاسبان برجام و جماعت "فروشنده" ندیده ایم! هرچه دیدیم حواله به جهنم و... بود
شکوفه احمدی
|
United Kingdom
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
1
1
شعر حبیب رضا غفّاریان شیرازی شهروند نمونه مشهد
خطاب به سران فتنه
ای مایه فتنه و نفاق ، ای حامی منکر ، سکوت
مولای ما علی است ، سنگ مَحَک به نام اوست
هزار گدا مُرد و یکی نام و نشان نداشت
بهتر ز تو ، که کوله بارت پُر از گناه است
کرامت
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
1
خوش به حال تهران که چنین شهردار با معرفت سخت کوش و شجاعی داردکه دشمن های خوبی هم دارد که بیشتر مرفعان بی دردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار