کد خبر: 836397
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
وزير دفاع امريكا با بن سلمان تماس گرفت، وزير نفت سعودي وعده سرمايه‌گذاري داد / رئيس‌جمهور امريكا در رقابت‌هاي انتخاباتي، عربستان را به گاو شيردهي تشبيه كرده بود كه امريكا هروقت بخواهد مي‌دوشد و هر موقع اراده كند، سرش را خواهد بريد...
علي قنادي
رئيس‌جمهور امريكا در رقابت‌هاي انتخاباتي، عربستان را به گاو شيردهي تشبيه كرده بود كه امريكا هروقت بخواهد مي‌دوشد و هر موقع اراده كند، سرش را خواهد بريد. اين موضع‌گيري ترامپ احساس چندان خوشايندي درباره آينده روابط واشنگتن با رياض به وجود نياورد، به خصوص كه او بعداً تهديد كرد كه اگر سعودي‌ها هزينه‌اي براي جنگ عليه داعش نپردازند، امريكا خريد نفت را متوقف مي‌كند. اما حالا سعودي‌ها ظاهراً به فرمولي رسيده‌اند كه مي‌تواند آنها را به ترامپ نزديك كند؛ «افزايش سرمايه‌گذاري در امريكا.»

وزير دفاع امريكا اولين مقام خارجي بود كه سه‌شنبه شب با محمد بن سلمان همتاي سعودي خود تلفني تماس گرفت و حمله يمني‌ها به ناو عربستان را محكوم كرد. جيمز ماتيس، آمادگي امريكا را براي همكاري با عربستان در همه زمينه‌ها اعلام كرده و محمد بن سلمان هم از ماتيس قدرداني كرده و گفته كه لازم است به رهنمودهاي پادشاه عربستان و رئيس‌جمهور امريكا در چارچوب تلاش مشترك در همه زمينه‌ها عمل شود و دو كشور «فعاليت‌هاي مشكوك و دخالت‌هاي رژيم ايران و عوامل آن در امور داخلي كشورهاي منطقه به منظور آسيب به ثبات و امنيت آنها را محكوم مي‌كنند.» بعد از ورود پرتنش دونالد ترامپ به كاخ سفيد، اين كانال ارتباطي دو كشور در زمينه مسائل منطقه است. موضع‌گيري‌هاي ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي، سعوي‌ها را درباره چشم‌انداز روابط امريكا با عربستان در دوره ترامپ نگران كرده بود. ترامپ در همان اولين ماه‌هاي رقابت‌هاي انتخاباتي، با كم‌اهميت جلوه دادن جايگاه عربستان در سياست خارجي امريكا گفته بود: «سعودي‌ها  براي ما همچون گاوي شيرده‌ هستند كه هر وقت ديگر نتوانند به ما دلار وطلا بدهند آنگاه دستور ذبح آنها را صادر مي‌كنيم يا از ديگران مي‌خواهيم اين كار را بكنند يا به آنها در اين كار كمك مي‌كنيم و اين يك واقعيتي است كه همه دوستان و دشمنان امريكا به ويژه خود سعودي‌ها از آن آگاهند.» ترامپ تأكيد كرده بود: «عربستان، بايد سه‌چهارم ثروت خود را به امريكا بابت حمايت‌هاي داخلي و خارجي نيروهاي نظامي ما از اين نظام بپردازد.» او فروردين ماه 1395 در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك‌تايمز گفت كه اگر ارتش عربستان در جنگ عليه داعش مشاركت نكند يا اينكه هزينه امريكا در تلاش‌هايش براي نبرد با اين گروه را نپردازد، امريكا ممكن است خريد و واردات نفت از عربستان را متوقف كند.
 
سيگنال‌هاي مثبت ترامپ
حالا در دومين هفته ورود ترامپ به كاخ سفيد به نظر مي‌رسد شرايط كمي متفاوت در حال پيش رفتن است. دونالد ترامپ هفته قبل با صدور يك فرمان اجرايي براي مقابله با تروريسم اتباع هفت كشور اسلامي شامل ايران، عراق، يمن، سوريه، سودان، سومالي و ليبي را به امريكا ممنوع‌الورود كرد. ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي خطاب به سعودي‌ها گفته بود: « گمان نكنيد اين گروه‌هاي وهابي‌اي كه در نقاط مختلف دنيا راه انداختيد و از آنها خواستيد تا ظلمت، توحش، سربريدن انسان‌ها و نابود كردن زندگي آنان را منتشر كنند، در كنار شما خواهند ايستاد يا از شما حمايت خواهند كرد چرا كه اين گروه‌ها هيچ جايي در دنيا غير از آغوش شما ندارند و يك روز نوبت به شما خواهد رسيد و از همه جا به سوي شما سرازير خواهند شد تا كار شما را يكسره كنند.» اما حالا سعودي‌ها كه 15 تبعه آنها در حملات تروريستي 11 سپتامبر نقش مستقيم داشتند، در حال ديدن اين واقعيت هستند كه نه تنها ترامپ نام آنها را در فهرست حاميان تروريسم قرار نداده بلكه چهار كشور از هفت كشور مورد غضب ترامپ (ايران، سوريه، يمن و عراق) دولت‌هايي هستند كه با عربستان مناسبات چندان خوبي ندارند. اين براي سعودي‌ها يك سيگنال تلقي مي‌شود تا گام‌هايي جدي‌تر به سمت رئيس‌جمهور امريكا بردارند كه زد و بندهاي تجاري، در سياست خارجي او حرف اول را مي‌زند.

ظاهراً به همين خاطر است كه همزمان با تماس تلفني وزراي دفاع امريكا و عربستان، وزير نفت سعودي هم از سياست انرژي باراك اوباما انتقاد كرده و در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي گفته كه رئيس‌جمهور «ترامپ سياست‌هايي دارد كه براي صنعت نفت مفيد است و به نظر من بايد اين واقعيت را قبول كنيم.» به گفته وزير نفت عربستان، دونالد ترامپ «از موضعي كه به شدت مخالف انرژي فسيلي و سياست‌هاي غيرواقع‌بينانه بود فاصله گرفته و فكر مي‌كنم كه از استفاده از تركيبي از انواع انرژي شامل نفت و گاز و منابع تجديد‌پذير حمايت كرده و مايل به رقابتي شدن اقتصاد امريكاست.» وزير نفت سعودي مي‌گويد: « ما هم در عربستان سعودي همين‌ها را مي‌خواهيم.» وزير انرژي عربستان سعودي حتي از فرمان ممنوعيت ورود اتباع هفت كشور ترامپ هم دفاع كرده و گفته: «امريكا حق دارد به فكر سلامت ملت خود باشد.» الفالح با ابراز خوشبيني از اينكه دولت جديد امريكا همه واردات نفتي عربستان را كه منبع اصلي تأمين‌‌كننده نفت امريكا است، متوقف نكند، پا از اين هم پيش‌تر گذاشته و وعده داده كشورش ممكن است با توجه به سياست‌هاي دولت جديد امريكا براي صنعت نفت، سرمايه‌گذاري‌اش را در امريكا افزايش دهد.
 
ترتيباتي به هزينه عربي-غربي
به جز سعودي‌ها، وزير خارجه امارات هم گفته كه اقدام ترامپ در منع ورود اتباع هفت كشور يك تصميم حاكميتي امريكا بوده و در واقع هيچ ديني را هدف قرار نداده است. نكته مهمي كه «عبدالله بن زايد آل نهيان» در نشست خبري مشترك با همتاي روس خود به آن اشاره كرده، طرح ايجاد منطقه امن در سوريه است: « اگر موقت و با هدف انسان‌دوستانه زير نظر سازمان ملل باشد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.» روز سه‌شنبه هم برخي منابع خبري گفتند كه ترامپ با پادشاه عربستان و حاكم ابوظبي بر سر ايجاد منطقه امن به توافق رسيده است؛ توافقي كه مي‌تواند نشان‌دهنده فعال شدن ديپلماسي كشورهاي عربي با دولت جديد امريكا باشد. برخي ناظران حدس مي‌زنند مناسبات ترامپ با عربستان و كشورهاي نفتي عربي، بيش از آنكه از ملاحظات امنيتي ناشي شود، بر اساس ملاحظات تجاري خواهد بود؛ سمت و سويي كه با جهت‌گيري‌هاي سنتي جمهوريخواهان نيز مطابقت دارد. ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي گفته بود در سياست خارجي خود شيوه «امريكا در وهله اول» دنبال خواهد شد كه مانع از «سوء‌استفاده» از كشورش خواهد شد. اين به آن معني است كه او تلاش خواهد كرد دولت‌هاي نفتي عربي، هزينه‌هاي امنيتي بيشتري به عهده بگيرند. در حالي كه رسانه‌هاي خبري منطقه از اولين رزمايش امريكاي ترامپ با كشورهاي عربي در آب‌هاي خليج‌فارس خبر داده‌اند، به نظر مي‌رسد اين رزمايش اولين تجربه ترامپ در تقسيم هزينه‌ها با كشورهاي عربي و غربي است. منابع غربي مي‌گويند: «اين رزمايش شامل آموزش‌هاي نظامي و در چارچوب راهبرد مشترك و با هدف توسعه همكاري‌هاي نظامي ميان امريكا و سه كشور غربي ياد شده و كشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس برگزار مي‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Russian Federation
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
عربستان وکشورهای عربی دیگر خلیج فارس"از گاو شیرده هم فراتر می باشند
"گوش بفرمان امریکا "پول مفت دارند دارند"مردمانشان هم ادم به حساب
نمی ایند چرا؟گوش بفرمان ترامپ نباشند "مانندکشور مکزیک فقیر نیستند
که نخواهد هزینه دیوار کشی در مرز خودرا بازور بپردازد"و از طرف ترامپ ترد شود.ضمنا ترامپ خود در داخل عربستان سرمایه گذاری کرده ست.
.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار