کد خبر: 834191
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
133 نماینده مجلس در رفع آلایندها صنایع رأی دادند
هوای سالم يكي از پنج عنصر حیات بشریت است که براي ادامه زندگی انسان ضروري است و هر فردی روزانه نزديك به 22000بار تنفس مي کشد و تقريباْ به 15 كيلوگرم هوا در روز نياز دارد. معمولاْ انسان مي‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و 5 روز بدون آب ادامه حیات داشته باشد، اما بدون هوا حتي 5 دقيقه نمی تواند زنده بماند. اکنون شهر گنبدهای فیروزه ایی در محاصره کارخانه ها وصنایع بزرگ وکوچک گرفتار شده است و آسمان آبی این شهر دیگر رنگی تیره به خود گرفته و ریه مردم نیز ناگزیر به تنفس این هوای آلوده است وبا توجه به گسترش اصفهان و افزايش منابع آلاينده‌ زیست محیطی خطرات بیماری شامل " آسم ، سل ،انسداد ریوی ،آمفیزم ،ذات الریه و.. كه اين آلودگي براي سلامت شهروندان و بخصوص افراد مسن ، کودکان و افرادی که درمجاورت این صنایع ساكن هستند بیشتر اثر پذیر می باشند، لذا اگر در کنترل و عدم رعایت آلایندگیها نگاههای نظارتی ضعیف باشد و طرحهای توسعه بدون در نظر گرفتن مسافت استاندارد تعین شده ، صنایع وشهرقطعا مشکلات جبران ناپذیری گریبان مردم ونسلهای بعد را خواهد گرفت.
سعید عرفان منش

احداث طرح توسعه 200 هکتاری پالایشگاه اصفهان در حالی در حاشیه شهر با قوت دنبال می‌شود که طبق قانون مصوب، کلیه صنایع آلاینده باید فاصله‌ای بیش از 50 کیلومتر از شهر داشته باشند و در حال حاضر این پالایشگاه روزانه 400 تن آلودگی رادر هوای شهر انتشار می دهد ، پدیده وارونگی هوا امسال هم بیش از سال‌های گذشته  بود واین مهم برای کلان شهراصفهان مسأله‌ساز شده و سلامت مردم راباخطر مواجه نموده است .

این در حالی است که دما در ماه‌های آذر و دی حدوداً یک درجه سانتی‌گراد بالاتر بوده اما وضعیت شاخص‌های آلودگی هوا بهبود نیافته و در دی ماه هفت روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده و مابقی روزها نیز تقریباً در مرز این وضعیت قرار داشته‌اند.

منابع آلودگی شهر اصفهان اغلب به چند منبع خاص اشاره می‌شودکه درراس آن ناوگان حمل و نقل فرسوده عمومی، صنایع غرب و شمال غرب شهر، اتومبیل‌های تک سرنشین وگازهای خانگی است  .

استاندار اصفهان نیزدر بااشاره به طرح توسعه پالایشگاه و تشدید آلایندگی ها گفت:  طرح توسعه بطور جدی در دست بررسی است وآلودگی هوا هم در طول یکسال گذشته یکی از مهمترین دغدغه های اصلی مردم و مدیریت استان بوده است ودراین رابطه به نیروگاه و پتروشیمی ابلاغ شد مصرف سوخت مازوت را قطع نمایند، اما برغم اقدامات مختلف انجام شده باز هم شاهد آلودگی هوا در استان بوده ایم .

رسول زرگرپور با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در خصوص مصرف صنایع از سوخت مازوت و گازوئیل تاکید کرد: طبق توافقات صورت گرفته، نیروگاه ها و اتوبوس های شرکت واحد محدودیتی در خصوص استفاده از گازرا ندارند و سایر صنایع هم در حد برنامه ابلاغی گاز مصرف می کنند و در صورت مشاهده تخلف، برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

 

 

استانداراصفهان دستور داد: کمیته ای در خصوص بررسی احتمال مصرف مازوت و گازوئیل به جای گاز توسط صنایع بالاخص صنایع بزرگ تشکیل شود واین کمیته نتایج بررسی های خود را در مورد وضعیت سوخت صنایع اعلام کند تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

آلایندگی پالایشگاه ونیروگاه برتنفس مردم اصفهان سنگینی می کند

نماینده مردم شاهین شهردر مجلس شورای اسلامی هم می گوید نکته حائز اهمیت در وضعیت آلودگی اصفهان، توزیع آلایندگی و تراکم آلودگی‌های خطرناک در برخی مناطق شهر بیشتر است؛ برای مثال شمال و شمال غرب اصفهان هر ساله با تجمع آلودگی‌های ناشی از پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه  وصنایع دیگرمواجه بود که کاهش ظرفیت پتروشیمی و تغییر سوخت مازوت این آلودگی‌ها را تا حدودی کاهش داده اما آلایندگی پالایشگاه  همچنان پابرجا مانده است .

 حسینعلی حاجی‌دلیگانی اعلام نمود :لایحه اصلاح قانون ونحوه جلوگیری از آلودگی هوای استان را در اولویت بررسی صحن علنی مجلس قرار دادیم  که تقاضای تعدادی از نمایندگان هم برای رفع آلالینده ها همین بود .

وی افزود :در پایان بررسی صحن علنی مجلس تعداد۱۳۳ نماینده با  رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس با اولویت در بررسی این لایحه جلوگیری از آلودگی هوا موافقت کردند.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه  با ابراز نگرانی اظهار داشت : واکنش به آلودگی پالایشگاه اصفهان حالت جدی‌تر به خود گرفت و این شرکت بدون توجه به الزامات زیست محیطی و هشدار سازمان محیط زیست استان و سایر نظرات کارشناسی، طرح توسعه خود را آغاز کرد ه ودر حال حاضر روزانه 400 تن آلودگی را به آسمان اصفهان تزریق می‌کند.

طرح توسعه پالایشگاه در صورت تکمیل وراه اندازی، تولیدات پالایشگاه را به150 درصد رشد می رساند.

رییس اسبق شورای شهر اصفهان نبز می گوید در رابطه با اثرات احداث  طرح توسعه پالایشگاه اصفهان در حال حاضر گنجایش توسعه یا بهینه‌سازی را ندارد و باید برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست از توسعه صنایع و کارخانه‌های صنعتی  در این فاصله غیر استاندارد جلوگیری کرده و این کارخانه‌ها در خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر احداث شوند.

عباس حاج رسولیها احداث 200 هکتار طرح توسعه پالایشگاهی در محدوده شهر را خلاف و ظلمی در حق شهر و شهروندان اصفهان دانست و افزود: استقرار پالایشگاه در فاصله کمتر از 50 کیلومتری شهرها خلاف است و این انتقال از 10 سال پیش مورد پیگیری قرار گرفت که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اخیراً قراردادی برای توسعه این پالایشگاه با کشور کره جنوبی بسته شده است که این ظلم بزرگی به اصفهانی ها است.

عضو کمیسیون حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار نمود :مخالفت با احداث طرح توسعه پالایشگاه رابارها از زبان مسؤولان شهری و سازمان محیط زیست اعلام شده و حتی در دوره قبلی شورای شهر اعلام شد این اعتراض به صورت شکایت به قوه قضاییه نیز ارسال شده اما همچنان توقفی در این امر صورت نگرفته و پروژه مذکور به قوت وروند توسعه خود باقی است.

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر