کد خبر: 833834
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
محمد حيدري، دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در گفت‌وگو با علي ضيا درباره آخرين تصميمات در خصوص فيلم تازه كيانوش عياري گفته است كه به احتمال زياد فيلم را در جشنواره به نمايش خواهند گذاشت...
صابر الله‌دادیان
محمد حيدري، دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در گفت‌وگو با علي ضيا درباره آخرين تصميمات در خصوص فيلم تازه كيانوش عياري گفته است كه به احتمال زياد فيلم را در جشنواره به نمايش خواهند گذاشت و جالب‌تر اينكه تصميمات بعدي را با توجه به واكنش رسانه‌ها در رابطه با فيلم به پس از اكرانش در جشنواره موكول كرده‌اند!
حال بيان چند نكته در اين باب ضرورت مي‌يابد تا مشخص شود برگزار‌كنندگان جشنواره فجر به رغم اينكه از شجاعت و صراحت در تصميم‌گيري غافل شده‌اند، از پذيرفتن مسئوليت و قبول عواقبش نيز سر باز زده و آگاهانه توپ را به زمين رسانه‌ها انداخته‌اند كه عملأ كاري غير‌منصفانه است. چراكه جشنواره فيلم فجر به عنوان اصلي‌ترين جشنواره فيلم جمهوري اسلامي ايران داراي هويتي مشخص است كه چارچوب و قوانين اجرايي آن طبق مصوبه‌هايي از سوي ارشاد اسلامي و ديگر مراجع ذي‌ربط تعيين و تأييد شده است و اگر اين جشنواره با سابقه و معتبر نتواند با استناد به قانون و رأي هيئت‌هاي انتخاب بر مواضع خود ايستادگي كند، ديگر چه نيازي است به تشكيل هيئت‌هاي مختلف فكري براي اخذ تصميمات اجرايي آن هم در بازه زماني يك ساله و با صرف هزينه‌هايي هنگفت از بيت‌المال!
ادعايي كه از سوي مديران اين جشنواره مطرح شده است نه تنها فراري رو به جلو است، بلكه سلب مسئوليت از پذيرش چيزي است كه موظف به انجام آن هستند. اگر قرار است واكنش اهالي رسانه و حاضران در كاخ بر حذف يا پذيرش اثري اثر‌گذار باشد چرا اين فرصت نصيب ديگر آثار جا مانده از جشنواره نمي‌شود و اگر اهالي رسانه تا اين اندازه نظرشان براي مديران و شوراهاي ناظر جشنواره مهم تلقي مي‌شود، پس چرا در باب حذف آثار ارزشي نظير «امپراطور جهنم»، اين حجم بالاي اعتراضات و تحليل‌هاي بحق از سوي رسانه‌ها ناديده گرفته مي‌شود! شاهد امر آنكه عماد افروغ به عنوان نماينده هيئت انتخاب، اين موضع‌گيري و حجم انتقادها را از سوي اهالي رسانه در اين باب نكوهش مي‌كند! مگر مي‌شود نظر اهالي رسانه را درباره فيلمي حائز اهميت و براي فيلمي ديگر كه شايستگي‌هايي به غايت بالاتر براي حضور در جشنواره فجر انقلاب دارد بي‌اهميت و حتي نكوهيده دانست؟ نكته ديگر درباره اين تصميم متناقض از سوي دبير جشنواره اين است كه با نظارت و تصميم‌گيري مديران جشنواره و حذف بسياري از رسانه‌هاي ارزشي از حضور در كاخ جشنواره و نيز حضور پر رنگ‌تر موافقان و مدافعان عملكرد سازمان سينمايي و ارشاد در دولت حاضر در اين مهماني خودي سازمان سينمايي، از پيش مشخص خواهد بود كه واكنش حاضران و اهالي رسانه به نمايش فيلم كيانوش عياري چه بايد باشد!
حتي اگر واكنش‌ها بر‌خلاف انتظار تصميم‌گيرندگان اين عمل، منفي هم باشد، باز هم اين عمل نكوهيده و غير منطقي و غير قابل استناد است، چراكه نظر اهالي رسانه را هيچ‌گاه نمي‌توان با نظر مردم و آحاد جامعه يكي دانست چه برسد با نظر مراجع ديني و شرع كه در اين باب صاحبنظرند. شانه خالي كردن مديران و دبير جشنواره از گرفتن تصميمي شجاعانه و قانوني يك مطلب است و تناقض رفتاري در مواجهه با آثار ارسالي مطلبي ديگر. هيئت انتخاب سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر ثابت كرد كه نه شجاعت ايستادگي كردن بر تصميمي قانوني و شرعي را دارد و نه تواضع پذيرش اشتباه و عذر‌خواهي براي تصميمي مبني بر حذف يك فيلم انقلابي كه حتي بهانه اعضايش براي رد آن نيز با هم منافات دارد. از سويي شنيده‌ها حاكي از آن است كه نرگس آبيار ساختار ضعيف فني فيلم امپراطور جهنم را دليل كنار گذاشتش مي‌داند و از سويي ديگر عماد افروغ فيلم را به دليل ايرادات محتوايي و مواضع غلطش نسبت به داعش و سهم امريكا در شكل‌گيري آن، مردود خوانده است.
اين در حالي است كه نفس عمل غير‌شرعي و غير‌اخلاقي فيلم كيانوش عياري در منافي بودن با ارزش‌ها و مضامين اسلامي و نيز ايراني براي همگان اظهر‌من‌الشمس است و مسئله، حضور يا حضور نيافتن فيلم ايشان در بخش مسابقه نيست، بلكه اين مهم است كه مديران دولتي جشنواره فيلم فجر در حكومتي‌ترين جشنواره فيلم انقلاب، با اكران حتي يك بار اين فيلم بر پرده سينماي جشنواره، نداشتن حجاب در يك فيلم سينمايي را با در نظر گرفتن هر ترفند و ساختار سينمايي، به رسميت مي‌شناسند و اين‌چنين برگي ديگر از حرمت‌شكني، قانون‌شكني و ناهنجاري در فرهنگ سينماي كشور ورق خواهد خورد تا اين بار سهم مديران دولتي جشنواره فجر در آن بيش از ديگران باشد كه غالباً داعيه‌اي بر انقلابي بودن و متعهد بودن به نظام و آدابش ندارند.
اين بازي جديدي است كه قرار است همه چيز آن به كام مديران سينمايي اين دولت و همپيمانان سينمايي‌شان باشد و بد‌نامي آن شايد براي اهالي رسانه باقي بماند كه با فريادشان از داد‌خواهي، تا كنون نتوانسته‌اند مديران جشنواره را ذره‌اي از كرده غلط خود پشيمان كنند و به راه اصيل و شريف فجر انقلاب بخوانند، كاري كه از ديرباز وظيفه و رسالت هر رسانه شريف و منصفي بوده و هست. بايد اميدوار بود اهالي رسانه آگاهانه با اين موضع‌گيري برخورد كرده و آن را احترام و عزت گذاشتن از سوي مديران جشنواره تلقي نكرده و بدانند «كاناپه» عياري قرار است صندلي داغي باشد براي بي‌گناهاني كه به‌جاي مجرمان اصلي روي آن بنشيند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار