کد خبر: 833604
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
سهند عروس کوهستان هاي ايران


رشته کوه سهند به عنوان عروس کوهستانهای ایران مشهور است . دامنه های سر سبز و چشمه های روان آن بسیار دل نواز هستند . این رشته کوه در شمال مراغه واقع بوده و بلندترین قله آن جام نام دارد . سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می باشند. چشمه ای در قله این کوه وجود دارد که تقدس خاصی برای آن قائلند.

قسمت اعظم سهند در سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون بوده و این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در برابر چشم گردشگران به تماشا می‌گذارد.

شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده شده در دامنه‌های این كوه كه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند، منظره جالبی را در ماه هاي دوم به بعد سال برای گردشگران و میهمانان تداعی می‌كند.

وجود 185 گونه پرنده بومی و مهاجر ، پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی ، دامنه سهند و جلگه‌ها متوع آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل كرده است.

وجود چشمه‌های متعدد در قله و دامنه‌های آن كه مشهورترین آن‌ها” قرخ بلاغ ” گوموش بلاغی” ، "پری” و ” گوران بلاغی” است ، طراوت و لطافت را به مراغه ارمغان داده و موجب سیرابی درختان ، باغات و مراتع این شهرستان می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار