کد خبر: 832466
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
زنگ خطر تيراندازي‌هاي مرگبار كه در جريان آن افراد زيادي به قتل مي‌رسند در كشور به صدا درآمده است.
حسين فصيحي
زنگ خطر تيراندازي‌هاي مرگبار كه در جريان آن افراد زيادي به قتل مي‌رسند در كشور به صدا درآمده است. از ابتداي دي‌ماه تاكنون سه حادثه خونين رقم خورده است كه در جريان آن 24 نفر به قتل رسيدند. اولين حادثه را مرد 36 ساله‌اي به نام شهروز در روستاي جهان آباد كرمان رقم زد. او كه از يك سال قبل با همسرش اختلاف داشت، عصر روز يك‌شنبه پنجم دي‌ماه اسلحه كلاشنيكف به دست وارد خانه پدرزنش شد و حمام خون به راه انداخت. شهروز ابتدا همسرش را كه دخترخاله‌اش هم بود، از اعضاي خانواده جدا كرد و به او گفت كه تو را نمي‌كشم كه تا پايان عمرت داغدار بماني. بعد دست به ماشه برد و اعضاي خانواده و چند نفر از همسايه‌ها را كه براي عيادت به آنجا آمده بودند، از دم تير گذراند. در جريان حادثه 10 نفر به قتل رسيدند و چهار نفر هم مجروح و به بيمارستان منتقل شدند. همسر شهروز گفت: شوهرم مجرم سابقه‌دار و مرد خشني بود كه از دست او آرامش نداشتم به خاطر همين راهي خانه پدرم شدم و درخواست طلاق دادم، اما او اين گونه از من انتقام گرفت. شهروز چند روز بعد از حادثه در شهرستان ايرانشهر بازداشت شد. 

دومين حادثه خونين روز دوشنبه بيستم دي‌ماه اتفاق افتاد. محل حادثه اين بار هم يك روستا بود. روستاي نصرآباد در شهرستان ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان. در جريان اين حادثه هشت عضو يك خانواده به طرز مرموزي به قتل رسيده‌اند. پوكه‌هاي به جا مانده از حادثه نشان مي‌دهد كه گلوله‌ها از اسلحه كلاشنيكف شليك شده است، اما هيچ‌كدام از همسايه‌ها صداي شليك گلوله را نشنيده‌اند. در جريان اين حادثه مرد صاحبخانه، همسر و دو فرزندش به همراه خواهر و سه خواهرزاده مرد صاحبخانه به قتل رسيدند. تحقيقات پليس براي بازداشت عامل اين حادثه ادامه دارد. 

سومين حمام خون اين ماه را ساعت 5 صبح ديروز مرد  26 ساله‌اي به نام عباس در شهرستان اراك به راه انداخته است و تحقيقات پليس براي بازداشت او در جريان است. عباس يك سال قبل در جريان يك نزاع منجر به قتل بازداشت شد. متهم وقتي متوجه شد كه چه كساني عليه وي شهادت داده‌اند با سپردن وثيقه از زندان مرخصي گرفت. او صبح ديروز با برداشتن اسلحه كلاشنيكف به سراغ اين افراد رفت و آنها را به همراه خانواده‌هايشان با شليك گلوله به قتل رساند. در جريان اين حادثه شش نفر كشته شدند و دو نفر هم مجروح و در بيمارستان بستري هستند. يكي از قربانيان حادثه و خانواده‌اش از مأموران پليس است. 

پرسش‌هاي اساسي اين است كه دليل اين حوادث مرگبار چيست؟ چرا مرتكبان براي انتقام‌گيري دست به كشتار‌هاي جمعي مي‌زنند؟ آيا اسلحه به راحتي در دسترس مردم قرار دارد؟ آيا شاهد رويه‌اي تازه از بروز حوادث جنايي در كشور هستيم؟
در مورد اولين و آخرين حادثه عاملان آن از مجرمان سابقه‌دار هستند. عامل دومين حادثه هنوز شناسايي و بازداشت نشده‌است و احتمال دارد وي هم سابقه زندان را داشته باشد. 
اگر خواننده هميشگي صفحه حوادث باشيد با بررسي خبرها متوجه خواهيد شد كه بخش مهمي از جرائم توسط مجرمان سابقه‌دار رقم مي‌خورد. پيام روشن اين موضوع اين است كه مجازات زندان نتوانسته در اصلاح مرتكب و بازگرداندن وي به عنوان فردي سالم به جامعه موفق باشد، بنابراين حالا كه رويه خالي كردن زندان‌ها در دستور كار قرار گرفته است مي‌تواند پيامدهاي مخرب‌تري براي جامعه به همراه داشته باشد. اصلاح مرتكبان در زندان‌ها از مسئوليت‌هاي مردم عادي نيست، بلكه يكي از مطالبات مردم از دستگاه قضايي است كه ظاهراً بر زمين مانده است. تجربه نشان مي‌دهد كه افراد سابقه‌دار از پليس، تحمل حبس يا شلاق بيمي ندارند همچنان كه در جريان سومين حادثه متهم يكي از مأموران نيروي انتظامي به همراه خانواده‌اش را به قتل مي‌رساند، بنابراين در نظر گرفتن مجازات براي مرتكبان بدون هزينه‌هاي فرهنگي براي آنها، جامعه را با چنين پيامدهاي خطرناكي مواجه مي‌كند. 

همچنين در بررسي خبرهاي جنايي كه عوامل حادثه با استفاده از سلاح گرم مرتكب قتل مي‌شوند، متوجه مي‌شويم كه تهيه سلاح به راحتي براي افراد ممكن است. متهمان در اعتراف‌هاي خود اظهار مي‌كنند كه با پرداخت 200 هزار تومان يا يك ميليون تومان اسلحه را تهيه كرده‌اند. پيام روشن اين اقرارها هم حكايت از در دسترس بودن سلاح در جامعه دارد كه ساختارهاي امنيتي جامعه بايد خلأهاي ايجاد شده را براي در دسترس بودن سلاح پر كند. 
امنيت يكي از حياتي‌ترين موضوعات در جوامع بشري است و دولت‌ها همواره براي تأمين امنيت شهروندان خود هزينه‌ مي‌كنند. وقوع اين حوادث ممكن است در هر جاي جهان اتفاق بيفتد، اما زماني كه سه حادثه در جغرافياي نزديك به هم در مدت زمان اندك اتفاق بيفتد، دستگاه قضايي و پليس بايد در سازوكارهاي خود تجديدنظر كنند. اينكه مرتكب 10 دقيقه بعد از حادثه يا 24 ساعت بعد از آن بازداشت و 48 ساعت بعد هم به دار مجازات آويخته شود رويه خوبي است، اما مهم براي افراد جامعه، تأمين امنيت براي پيشگيري از وقوع اين حوادث است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار