کد خبر: 832237
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
افراد بسیاری هستند که ربطی میان زندگی سالم و لبخندشان نمی‌بینند اما دهان دروازه بدن شماست. داشتن دهان سالم شروعی برای داشتن بدن سالم است.
دیابت می‌تواند عوارض جدی برای بدن داشته باشد و آسیبهای آن می‌تواند به دندانهای شما هم برسد. همه ما می‌دانیم که دیابت بر توانایی بدن برای هضم قند موجود در غذاهایی را که می‌خوریم اثر می‌گذارد. اما این چه ربطی به دندانها دارد؟ افراد دیابتی شدید تا متوسط به خاطر برخی داروهایی که برای درمان دیابتشان مصرف می‌کنند بزاق بسیار کمتری نسبت به افراد غیردیابتی تولید می‌کنند. خب چه اهمیتی دارد؟ بزاق کمتر بر مزه غذاها اثر دارد. همچنین بزاق از دندانها در برابر پوسیدگی و تشکیل پلاک محافظت می‌کند. پس معنایش چیست؟ به عنوان یک دیابتی شما بیشتر در معرض پوسیدگی و تشکیل پلاک هستید و خطر عفونت دندان در شما بیشتر است.

این یعنی شما باید دست کم روزی دو بار دندانهایتان را مسواک بزنید (مسواکهای الکتریکی برای رفع پلاک دندان بهترین هستند) و هر دفعه به مدت دو دقیقه و با خمیر دندان فلوراید این کار را انجام دهید و دست کم روزی یک بار نخ دندان بکشید. این کارها در کنار معاینه توسط متخصص بهداشت یا دندانپزشک، برای پاک کردن پلاک دندان ضروری هستند.

پس اگر کشیدن نخ دندان یا تمیز کردن دندانها را فراموش کنیم یا نتوانیم دندانها را به اندازه کافی تمیز کنیم چه می‌شود؟ اگر پلاک و باکتریها روزانه به طور کامل از روی دندانها از بین نروند جرم تولید می‌کنند. جرم همان پلاک سخت شده است که نمی‌توان آن را با نخ کشیدن یا مسواک زدن معمولی کنار زد. تنها دندانپزشک یا متخصص بهداشت می‌تواند جرمها را از بین ببرد. اگر جرمها از بین نروند لثه‌هایتان متورم می‌شوند و راحتتر خونریزی می‌کنند. و بعد احتمالا مبتلا به یک بیماری دهان می‌شوید که پرویودنتیت نامیده می‌شود. پریودنتیت استخوانهایی را که از دندانها پشتیبانی می‌کنند از بین می‌برد. در این زمان استخوان در اطراف دندانها از بین می‌رود که باعث می‌شود دندانها شل شوند و بیفتند.

«وای، وحشتناک است! خیلی دردناک است! چطور ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد؟» این چیزی است که ما همیشه وقتی به آدمها در مورد پریودنتیت هشدار می‌دهیم می‌شنویم. بدترین چیز در مورد بیماری لثه آن است که به هیچ وجه درد ندارد و دردش را فقط وقتی حس می‌کنید که دندانها شل شده‌اند و باید در بیایند. این باعث می‌شود که علائم هشدار دست کم گرفته شوند و افراد معمولی نتوانند این وضعیت را به موقع تشخیص دهند.

بهترین راه برای آنکه بدانیم که آیا درحال  دچار شدن به پریودنتیت هستیم یا از قبل دچار شده‌ایم یا نه ان است که به دندانپزشک خود دست کم دو بار در سال مراجعه کنیم. چیزهای دیگری هم برای جلویگری از ازدست دادن دندانها و بهتر کردن لبخندتان وجود دراند که عبارتند از: مراقبت و مدیریت قند خون، رژیم غذایی سالم، محدود کردن الکل و نکشیدن سیگار.

برای داشتن سلامت خوب دندانها، این غذاهای سالم را در نظر داشته باشید: مقدار زیادی آب بنوشید، انواع غذاها را از هر کدام از پنج گروه بزرگ غذایی مصرف کنید: دانه‌های کامل، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئینهای بدون چربی و غذاهای لبنی کم چربی یا بدون چربی.

منبع: The Monitor


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار