کد خبر: 832160
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بررسي وضعيت بحراني تكواندو درگفت‌وگوي «جوان» با مرتضي سلطاني، كارشناس و مربي تكواندو
روزهاي سخت تكواندو ادامه دارد؛ روزهايي كه با ناكامي در المپيك ريو به اوج رسيد و در مسابقات گرند پري و جام جهاني ادامه پيدا كرد...
سعيد احمديان
روزهاي سخت تكواندو ادامه دارد؛ روزهايي كه با ناكامي در المپيك ريو به اوج رسيد و در مسابقات گرند پري و جام جهاني ادامه پيدا كرد. اين مسئله سبب شد تا اين رشته رزمي كه يكي از رشته‌هاي مدال‌آور كشورمان در ميادين جهاني و المپيك بود، نياز به يك بازنگري داشته باشد و امروز هم جامعه تكواندو در انتظار معرفي كادر فني جديد تيم ملي از سوي شوراي فني فدراسيون است. مرتضي سلطاني مربي و كارشناس تكواندو در گفت‌وگو با «جوان» درباره شرايط تكواندو و برون رفت اين وضعيت و بازگشت هوگوپوشان به روزهاي اوج صحبت كرده است.
    
آقاي سلطاني! تكواندو روزهاي خوبي را تجربه نمي‌كند، رشته‌اي كه روزي اميد اول كشورمان براي مدال‌هاي رنگارنگ در مسابقات جهاني و المپيك بود. براي عبور از بحران چكار بايد كرد؟
 با توجه به شرايطي كه براي تكواندو در حال حاضر پيش آمده، اين رشته ورزشي به اتحاد و يكدلي احتياج دارد و اين ظرفيت را تكواندوي كشورمان دارد تا دوباره در سطح جهان و آسيا آقايي كند. براي تحقق اين مسئله بايد از اشتباهاتي كه در گذشته اتفاق افتاده درس بگيريم و به آينده فكر كنيم. بياييم برنامه‌ريزي كنيم و از تمام فكر‌ها و ظرفيت‌هايي كه وجود دارد براي بازگشت دوباره تكواندو به روزهاي اوج استفاده كنيم تا بتوانيم در مسابقات پيش‌رو نتايج خوبي كسب كنيم. ظرفيت تكواندوي ايران خيلي بالاست. هر زمان تشريف بياوريد مسابقات ليگ را ببينيد، مشاهده مي‌كنيد كه هر روز در مسابقات ليگ يك تكواندو‌كار جديد رو مي‌شود و مي‌درخشد و باعث افتخار جامعه تكواندو مي‌شود. تكواندوكاراني را داريم كه قهرمانان جهان و المپيك را شكست مي‌دهند و شانه به شانه آنها حركت مي‌كنند. اين ظرفيت وجود دارد و صرفاً نيازمند آرامش، همدلي و اتحاد هستيم. خواهش من از جامعه تكواندو اين است كه دست به دست هم بدهيم و كمك كنيم و برخي مسائل شخصي را در تصميم‌گيري‌ها و اظهارنظرهايمان دخالت ندهيم و ان‌شاءالله شاهد باشيم كه تكواندو دوباره به روزهاي خوبش بر‌‌گردد.
چه شد كه تكواندو چنين شرايطي را تجربه مي‌كند؟ ناكامي‌ها از المپيك شروع شد و در مسابقات گرند پري و جام جهاني هم ادامه پيدا كرد.
درباره كارنامه تكواندو در المپيك، صحبت‌هاي زيادي مطرح و كارگروهي هم تشكيل شده است. عوامل متعددي در ناكامي دخيل بود و نمي‌توانيم يك يا دو عامل را به عنوان دليل ناكامي مطرح كنيم. نمي‌خواهم به گذشته ورود كنم، اما ما بايد با تمركز و دوري از غرور و منيت، اتحاد داشته باشيم. هر كادر فني كه انتخاب مي‌شود، هر بازيكني كه به تيم ملي دعوت مي‌شود، بايد فكر و ذكرش قهرماني باشد و بداند كه سرباز مملكت است. تنها فرقي كه با بقيه جامعه تكواندو دارد، اين است كه مسئوليتش بيشتر است و نبايد غرور بازيكن و كادر فني را بگيرد، ما همه به مشورت نيازمنديم و سرمربي جديد بايد با كل جامعه تكواندو ارتباط خوبي داشته باشد و از نظرات همه اهالي تكواندو استفاده كند. هر شخصي كه انتخاب مي‌شود بايد منيت و غرور را كنار بگذارد. هر فردي انتخاب مي‌شود از نظر دانش فني هم بايد به روز باشد و تكواندو با توجه به ظرفيتي كه دارد، مي‌تواند دوباره در سطح جهان و آسيا بدرخشد.
به بحث منيت و تصميمات شخصي اشاره كرديد، انتقادي كه متوجه مديريت فدراسيون است اين است كه خيلي از نخبه‌هاي مربيگري با توجه به اختلافات كنار گذاشته شده‌اند، در حالي كه حضورشان مي‌توانست به تكواندو كمك كند.
شايد اين حرفي كه مي‌زنم براي برخي خوشايند نباشد اما انتظار از مسئولان فدراسيون اين است كه از نظر پشتيباني امكانات لازم را فراهم كنند. اين اتفاق درباره تيم ملي افتاد و فدراسيون بهترين تدارك و امكانات را براي كادر فني و ملي‌پوشان تكواندو فراهم كرده بود و كمبودي نداشتند و همه تسهيلات فراهم شده بود. اين در حالي است كه اگر شما به برخي فدراسيون‌هاي ديگر نگاه كنيد، مي‌بينيد كه تيم‌هايشان كمترين امكانات را هم ندارند و حتي براي تهيه پول بليت هواپيما جهت اعزام به مسابقات با مشكل مواجه هستند. در فدراسيون تكواندو اما تيم‌هاي ملي كمبودي نداشتند. اين را نبايد فراموش كنيم و اين يك حسن است. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه كشور با مشكلات اقتصادي روبه‌رو است. بايد قدر فدراسيوني كه اين پشتيباني خوب را انجام داد بدانيم و اين يك حسن است.
اما با وجود اين امكانات، از نظر فني و نتايج نتوانسته‌ايم در مسابقات اخير خروجي داشته باشيم و ناكام بوده‌ايم.
در بحث فني هم متولي آن مشخص است. اگر الان بخواهيم دوباره به اين مسائل بپردازيم، يك زخم كهنه سر باز مي‌كند. چند وقت از المپيك و جام جهاني گذشته است و ما الان فرصت كمي تا بازي‌هاي كشورهاي اسلامي داريم و بايد فكر و ذكرمان مسابقات پيش‌رو باشد و اينكه به دنبال اين باشيم كه چه كسي مقصر است و يقه يك نفر را بگيريم، دردي را دوا نمي‌كند. بايد راهكار ارائه دهيم و از بهترين‌هايي كه در جامعه تكواندو داريم استفاده كنيم تا بتوانيم عظمت و بزرگي روزهاي خوب تكواندو را تكرار كنيم.
به عنوان يكي از كارشناسان و مربيان تكواندو چه راهكاري براي برون رفت از اين وضعيت پيشنهاد مي‌كنيد؟
اميدوارم با خرد جمعي بهترين تصميم گرفته شود و با انتخاب يك كادر فني خوب، شرايط براي عبور تكواندو از بحران مهيا شود. به هر حال تكواندو هم از نظر مربي و هم از نظر بازيكن بهترين‌ها را در اختيار دارد. همانطور كه در ليگ مي‌توانيم هر روز يك بازيكن و يك ستاره كشف كنيم، تكواندوي كشورمان مربيان زيادي را تربيت كرده كه در رده‌هاي مختلف سني فعاليت مي‌كنند و مي‌توانند كمك حال تكواندوي كشورمان باشند و روز‌به‌روز مربيان بيشتري ساخته مي‌شوند. انتخاب كادر فني مناسب و انتقادهاي شفاف و عادلانه در كنار آن حمايت و يكدلي جامعه تكواندو لازم است تا اين ورزش بتواند اين روزها را پشت سر بگذارد. پيشكسوتان هم براي پيشرفت تكواندو بايد وارد ميدان شوند تا دوباره تكواندو در ميادين بين‌المللي بتواند انتظارات را برآورده كند.
اما به گفته منتقدان، در سال‌هاي اخير فدراسيون نخواسته است از تمامي ظرفيت تكواندو براي موفقيت استفاده كند!
بايد قبول كنيم كه سلايق مختلف است و يك مدير حق دارد كه تصميمات مختلفي را در مقاطع گوناگون بگيرد. الان شرايط، شرايطي نيست كه بخواهيم بي‌اخلاقي را ترويج كنيم. احساسم اين است كه برخي انتقادها الان مغرضانه است، انتقادهايي كه بعضي وقت‌ها مي‌شود. در حال حاضر متأسفانه برخي را مي‌بينيم كه منتظرند تكواندو نتيجه نگيرد و فلان شخص تخريب شود. تكواندو اما براي شخص نيست، تكواندو متعلق به مربياني است كه در دور‌افتاده‌ترين جاهاي كشور تا مركز ايران كار مي‌كنند. تكواندو متعلق به همه است و اگر يك نفر در تكواندو خراب شود، كل تكواندو ضربه مي‌خورد. انتقادهايي كه بعضاً مغرضانه است را بايد كنار بگذاريم و وحدت داشته باشيم. احياناً با چنين انتقادهايي به وضعيت فدراسيون‌هايي مانند جودو گرفتار نشويم. تكواندوي ايران بايد آقايي كند و اين ظرفيت و پتانسيل را نيز دارد و همه بايد با وحدت براي رسيدن به اين هدف كمك كنيم. مطئمن باشيد كه نتيجه اين اتحاد را در مسابقات جهاني و كشورهاي اسلامي شاهد خواهيم بود.
حرف و نكته‌اي اگر باقي مانده است بيان كنيد.
رسانه‌ها بايد سعي كنند وحدت ساز باشند و صحبت‌هايي مطرح شود كه براي جامعه تكواندو اتحاد و يكدلي را به همراه داشته باشد، نه اينكه باعث تفرقه و چند‌دستگي در اين رشته ورزشي شود تا دوباره تكواندو به روزهاي موفقيت آميزش برگردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار