کد خبر: 831995
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
جوان آنلاین گزارش می دهد؛
در عصر پیشرفت تکنولوژی و سرگرمی های مختلف رشته قلم زنی از جمله رشته های صنایع دستی در استان اردبیل است که بعد از سال ها فراموشی دوباره احیا شده و جان تازه ای گرفته است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، در رونق دادن به بازار صنایع دستی و نمایشی از توانمندی هنرصنعت دیار سبلان به سراغ یکی از جوانان خوش ذوق اردبیلی رفتیم تا از همتش برای احیای رشته قلم زنی جویا شویم که چگونه با به راه انداختن یک کارگاه کوچکاما با عشق و علاقه و رغبت نسبت به تولید محصولات متنوع در رشته قلم زنی آستین بالا زده است.

صمد صمدی هنرمند رشته قلم زنی که با دایر کردن فروشگاه هایی سعی در فروش آثار متنوع صنایع دستی دارد گفت: ما از مهرماه سال گذشته فعالیت خود را با جذب 15 نفر نیروی کار آغاز کردیم به طوری که با تولید محصولات متنوع علاوه بر عرضه داخلی مختصر صادراتی نیز داشته ایم ولی در حال بازاریابی برای کشورهای منطقه به ویژه آذربایجان، روسیه و ترکیه هستیم تا محصولاتمان را عرضه کنیم.

وی به جذب استادکار رشته قلم زنی از اصفهان اشاره کرد و افزود: سه نفر به صورت تخصصی و مابقی به شکل کارآموز در کارگاه ما مشغول تولید هستند و ما قصد راه اندازی یک مجموعه بزرگ گارگاه تولید محصولات متنوع رشته قلم زنی را داریم.

این هنرمند اردبیلی به سابقه هنرصنعت قلم زنی در اردبیل از دوره صفویه اشاره کرد و گفت: ما هیچ محدودیتی برای توسعه این رشته به شل مشاغل خانگی نداریم و امیدواریم اداراتی همچون بهزیستی و کمیته امداد نسبت به معرفی افراد علاقمند برای کار در این حرفه اقدام کنند.

صمدی با بیان اینکه در ماه های اخیر تا 70 درصد کیفیت و توان تولید ما بالا رفته و ما در بخش صنایع دستی با مشکل بسته بندی و نامناسب بودن وضعیت صادراتی روبرو هستیم خاطرنشان کرد: به عنوان یک رشته فنی و حرفه ای و مهارتی باید قلم زنی مورد حمایت جدی قرار گیرد تا با آموزش و تربیت نیروهای زبده و کارآزموده بتوانیم نسبت به توسعه و توانمندی این رشته صنایع دستی اقدام کنیم.

این هنرمند خلاق صنایع دستی به کارهای تلفیقی قلم زنی روی چوب، سنگ و ... اشاره کرد و گفت: ما در حد استاندارد اقدام به تولید محصولات متنوع می کنیم به طوری که تولیدات ما در حد محصولات عرضه شده در اصفهان و زنجان است و قطعا با ابتکار و خلاقیتی که نیروهای ما دارند می توانند محصولات متنوع و ارزشمندی را تولید کنند.

 

گردشگران از محصولات قلم زنی بیشتر استقبال می کنند

اما در کارگاه این هنرمند باذوق اردبیلی به سراغ جهانگیر محب از استادکاران ماهر قلم  زنی رفتیم تا با او نیز در مورد جزئیات احیای این هنرصنعت اصیل اردبیل صحبت کنیم.

جهانگیر محب اظهار کرد: در حال حاضر در این کارگاه 10 نفر مشغول کار هستند و ما در سبک های مختلف با توجه به تجربه ای که در اصفهان داشتیم اقدام به تولید محصولات متنوع در این رشته کردیم.

وی استقبال علاقمندان را از این رشته صنایع دستی مطلوب خواند و افزود: بسیاری از هنرمندان بی ادعا در این رشته صنایع دستی علاقمند به آموزش هستند و به مرور زمان اردبیل نیز می تواند در این رشته حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

محب بیان کرد: بیشترین استقبال از تولیدات هنر صنعت قلم زنی مربوط به گردشگران است و در ایام نوروز و تابستان به راحتی بازار فروش محصولات قلم زنی مهیاست.

وی با ابراز خرسندی از احیای این هنر صنعت در استان اردبیل اظهار داشت: به سرعت می توان زمینه تولید و صادرات محصولات رشته قلم زنی را برای عرضه در داخل و خارج از کشور فراهم کرد.

گزارش از شهرام جباری

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر