کد خبر: 831276
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
گفت‌وگوي «جوان» با مهسا جاور پس از سفر جهادي ورزشکاران المپيکي به بشاگرد
ورزشکاران المپيکي ايران به همت كميته ملي المپيك با حضور در اردوي جهادي به منطقه محروم بشاگرد رفتند و از نزديک پاي درددل مردم اين منطقه آشنا نشستند.
شيوا نوروزي
ورزشکاران المپيکي ايران به همت كميته ملي المپيك با حضور در اردوي جهادي به منطقه محروم بشاگرد رفتند و از نزديک پاي درددل مردم اين منطقه آشنا نشستند. در اين اردوي جهادي ورزشکاراني از جمله مهسا جاور بانوي قايقران کشورمان در المپيک ريو، گلنوش سبقت‌اللهي ملي‌پوش المپيکي در رشته تيراندازي و محمدجعفر مرادي دونده ماراتن ايران در المپيک 2016 حضور دارند. برگزاري کلاس آموزشي يک روزه تيراندازي براي نونهالان و نوجوانان بشاگرد در برنامه ورزشکاران اعزامي به اين منطقه محروم است. 

ورزشکاران رشته‌هاي غيرفوتبالي در کشورمان همواره از کمبودها و مهيا نبودن امکانات کافي گلايه دارند. بيشتر اين ورزشکاران در حالي که از کمبودها و البته بي‌توجهي‌هاي مسئولان رنج مي‌برند براي رسيدن به موفقيت و کسب سکوهاي افتخار از جان و دل تلاش مي‌کنند. در يک‌سال اخير المپين‌هاي اعزامي به ريو با اين چالش‌ها به خوبي دست و پنجه نرم کردند و بيش از سايرين طعم بي‌توجهي و محروميت را چشيده‌اند. با اين حال سفر به بشاگرد و ديدن اوضاع مردم اين منطقه ديد آنها را نسبت به زندگي تغيير داده است. تا جايي که مهسا جاور تنها قايقران ايراني حاضر در المپيک 2016 کمبود امکانات المپيکي را غيرقابل مقايسه با مناطق محروم مي‌داند. 
  
همه در شوک هستيم
مهسا جاور در گفت‌وگو با «جوان» هدف از اين سفر جهادي را دلگرمي دادن به مردم بشاگرد عنوان کرد: «به منطقه محروم بشاگرد آمده‌ايم تا از نزديک با وضعيت زندگي‌شان آشنا شويم و ببينيم آنها چه مشکلاتي دارند. تا اگر کمکي از دستمان برمي‌آيد، برايشان انجام دهيم. در اين اردوي جهادي تمام تلاشمان اين است که دلگرمي به مردم ساکن اين منطقه دهيم.» بانوي المپيکي ايران شرايط منطقه بشاگرد را ناراحت‌کننده خواند: «همه نفراتي که بشاگرد آمده‌اند در شوک هستند. از اينکه چنين شرايطي در کشورمان وجود دارد، متعجب هستيم و واقعيت‌هايي را مي‌بينيم و مي‌شنويم که شوکه شده‌ايم. به عنوان نمونه تغذيه يکي از فاکتورهاي اصلي ورزش حرفه‌اي به حساب مي‌آيد. شايد ورزشکاران ملي هم از نبود متخصص تغذيه رنج مي‌برند، ولي خودمان سعي مي‌کنيم تغذيه خوبي داشته باشيم. منتها با اين محروميت‌ها و با اين تغذيه‌هاي محدود ورزش کردن واقعاً غيرممکن است که ورزشکاران اينجا آن را ممکن کرده‌اند. شرايط تمريني آنها نيز به همين شکل است و در بشاگرد يک سالن يا زمين تمرين وجود ندارد. براي تمرين بايد به شهر ميناب بروند. فاصله ورزشکاران ساير شهرها و استان‌ها با مناطق محروم بسيار زياد است.»
  
ورزش قهرماني با نان خالي
با اينکه ملي‌پوشان ايراني معمولاً از مشکلات زيادشان براي آمادگي قبل از مسابقات گلايه دارند، المپين‌هاي اعزامي به بشاگرد با ورزشکاري روبه‌رو شده‌اند که نان خالي قبل از مسابقه تنها تغذيه او بوده است: «متأسفانه اينجا واقعاً منطقه‌اي محروم است. مردم بشاگرد بسياري از امکانات اوليه را نيز ندارند. کمبودهاي زندگي در اين منطقه اصلاً قابل تصور نيست. از هر نظر که فکرش را بکنيد مردم بشاگرد در مضيقه هستند. از نظر ورزشي و امکانات ورزشي نيز اصلاً جاي هيچ صحبتي نيست. شايد باورش براي همه سخت باشد، اما ما در همين بشاگرد دونده دوي ماراتني را ديديم که به گفته خودش تنها تغذيه‌اش قبل از مسابقه نان خالي بوده و روز قبل از مسابقه نيز فقط دو عدد تخم‌مرغ خورده بود! اين وضعيت دونده‌اي حرفه‌اي است که تا رده سيزدهم کشور بالا آمده است.»
  
محروميت‌هاي فراتر از تصور
جاور در ادامه به تصورات قبل از سفرش به بشاگرد اشاره کرد: «تصورات قبل از سفرمان به بشاگرد با ديدن اين منطقه با چشمان خودمان زمين تا آسمان فرق داشت. تصوراتمان با واقعيت واقعاً متفاوت است. اصلاً فکرش را نمي‌کرديم که چنين مناطقي با اين وضعيت در کشورمان وجود داشته باشند، مناطقي که تا اين اندازه از همه امکانات که به نظر ما بديهي هستند، محروم باشند. فقط بايد اينجا آمد و شرايط‌شان را از نزديک نظاره کرد تا با واقعيت‌ها روبه‌رو شد. اين سفر روحيه و طرز فکرم را واقعاً تغيير داد. از امروز به بعد علاوه بر اينکه خدا را به خاطر امکاناتي که دارم شکر مي‌کنم از خدا مي‌خواهم که روزي بتوانم کمکي به اين مردم بکنم. اگر هر کسي در هر جايگاهي که هست قدمي براي مناق محروم بردارد بدون شک هيچ منطقه‌اي چنين شرايطي نخواهد داشت. کمبودهاي ورزش که کم نيست، اما اگر وضعيت مناطق محروم را در نظر بگيريم بايد بگويم ما ورزشکاران اصلاً محدوديت و کمبودي نداريم. در مقايسه با بشاگرد بايد بگويم تهران بهشت است. هر رشته ورزشي از نظر امکانات ورزشي کمبودهايي دارد و حتي اين کمبودها در سطح ملي نيز احساس مي‌شود، اما اين کمبودها در مناطق محروم در حد غيرقابل تصوري تشديد مي‌شود. وقتي ورزشکاران حرفه‌اي ما که در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور دارند از برخي کمبودها رنج مي‌برند قطعاً نمي‌توان انتظار زيادي از مناطق محروم داشت.»
  
به مناطق محروم بي‌تفاوت نيستم
استقبال خوب مردم بشاگرد از ورزشکاران و اميد آنها به زندگي، مهسا جاور و ساير المپين‌ها را شگفت‌زده کرد: «استقبال مردم بشاگرد از تيم ورزشکاران و مسئولان ورزش خيلي خوب بود. به‌رغم کمبود امکانات اين منطقه ورزشکار حرفه‌اي نيز دارد. فرزانه زارعي از همين منطقه در ليگ برتر فوتسال بانوان حضور دارد، دونده ماراتن بشاگرد نيز در سطح کشوري رقابت مي‌کند و فکر مي‌کنم ورزشكار ملي‌پوش هم داشته باشند. اينکه ورزشکاران به مناطق محروم بيايند به مردم آنجا اميد مي‌دهند و مي‌بينند که مردم کشور نسبت به آنها بي‌تفاوت نيستند. به عنوان يک ورزشکار يکي از کارهايي که مي‌توانم براي بشاگرد و ساير مناطق محروم انجام دهم کمک مالي خواهد بود. اميدوارم من هم بتوانم از هر طريقي که ممکن باشد قدمي براي اين مردم بردارم. البته در رشته‌اي که من فعال هستم (قايقراني) شايد بحث آموزشي ممکن نباشد، اما در ساير رشته‌ها قطعاً اين امکان وجود دارد. براي آموزش قايقراني نيازمند پيست، قايق، پارو و ديگر امکانات هستيم و جور کردن اين وسايل واقعاً دشوار است، ولي براي ساير رشته‌ها شرايط فرق مي‌کند و شايد با يک سالن بتوان آموزش را آغاز کرد، مثل رشته‌هاي رزمي. قرار است که يک مسابقه تيراندازي نيز برگزار شود و جوايزي هم براي شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
پس ثابت شد که هفتصد میلیارد پول نفت در دولت قبل دود هوا شده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار