کد خبر: 830335
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
مأموريت جديد ديوان محاسبات:
نوبخت: درآمد ما «فقط» در حوزه فرآورده‌هاي نفتي 50 هزار ميليارد تومان است!
وحید حاجی‌پور
ديوان محاسبات از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي مأموريت یافت تا با بررسي ميزان درآمدهاي دولت از محل هدفمندي يارانه‌ها گزارش كاملي به مجلس ارائه كند، اين درخواست محمدباقر نوبخت هم بود كه با موافقت لاريجاني همراه شد. 
به گزارش «جوان» هفته گذشته بود كه محمدرضا حاجي‌بابايي رئيس كميسيون تلفيق اعلام كرد دولت با وجود درآمد 80 هزار ميليارد توماني خود از محل هدفمندي يارانه ها  تنها 35 هزار ميليارد تومان به مردم پرداخت كرده و ساير مبلغ را به خزانه واريز نمي‌كند. پس از چند روز از انتشار اين خبر  دولت با ارسال جوابيه‌اي آن را رد كرد. 

روز گذشته هم مجلس به اين موضوع پرداخت تا مشخص كند درآمد دولت از هدفمندي يارانه‌ها چقدر است كه محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه در مجلس چنين گفت: متأسفانه گزارش ناقصي درباره منابع و مصارف درآمدهاي حاصل از هدفمندي به افكار عمومي داده شد كه گاهي شبهه ايجاد مي‌كند، البته قطعاً نمايندگان مجلس قصد القاي شبهه و تشويش اذهان عمومي را ندارند، بلكه اطلاعات در اين موضوع ناقص است. 

سخنگوي دولت در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: در قانون هدفمندي يارانه‌ها اين موضوع مطرح شده كه بايد قيمت حامل‌هاي انرژي و آب افزايش يابد و درآمدي كه از افزايش قيمت‌ها حاصل مي‌شود بعد از كسورات لازم، بخشي به صورت نقدي بين خانوارها توزيع شود و همچنين بخش‌هايي از اين درآمد شامل 30 درصد به توليد و 20 درصد به خزانه عمومي اختصاص يابد. 
وي تأكيد كرد: بر اساس گزارش رسمي ما، بنزين معمولي در سال جاري روزانه حدود 68 ميليون و 300 هزار ليتر با قيمت هزار تومان به فروش مي‌رسد كه ميزان درآمد حاصله 24 هزار ميليارد و 900 ميليون تومان مي‌شود، درآمد حاصل از فروش بنزين سوپر كه شامل 1/4 ميليون ليتر به صورت روزانه است با قيمت هزار و 200 تومان رقمي حدود 1800 ميليارد تومان درآمد مي‌شود، همچنين نفت‌گاز و سوخت هوايي نيز مجموعاً 36 هزار و 800 ميليارد تومان درآمد به دست مي‌آورند. 
نوبخت بر همين اساس يادآور شد: با درآمد حاصل از صادرات، 13 هزار و 800 ميليون تومان به آن افزوده مي‌شود و جمع منابعي كه از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي حاصل مي‌شود 50 هزار و 600 ميليارد تومان است. 

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور بر همين اساس يادآور شد: دیروز در مجلس دو حرف متفاوت به نمايندگان ارائه شد، فلذا از آقاي لاريجاني رئيس مجلس و ديوان محاسبات درخواست مي‌كنم كه گفته شود از 80 هزار ميليارد تومان درآمد هدفمندي يارانه‌ها كه 40 هزار ميليارد تومان به عنوان يارانه نقدي به خانوارها پرداخت مي‌شود، مابقي چه مي‌شود؟ دیروز اظهاراتي مبني بر اينكه 40 هزار ميليارد تومان چه مي‌شود، مطرح شد كه بنده توضيح دادم بر اساس مجوزهاي قانوني همانند آنچه كه بايد براي قير پرداخت شود، توزيع مي‌شود، لذا از رئيس مجلس تقاضا دارم از نهاد نظارتي مجلس مانند «ديوان محاسبات» و «كميسيون تخصصي انرژي» اعداد و ارقامي كه مي‌تواند مبناي شكل‌گيري اذهان عمومي شود را بررسي كرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد. 
   
ورود ديوان محاسبات
پس از اظهارات نوبخت بود كه رئيس مجلس شوراي اسلامي به ديوان محاسبات دستور داد چگونگي هزينه‌كرد درآمد منابع هدفمندي يارانه‌ها توسط دولت را بررسي كرده و به نمايندگان مجلس گزارش دهد. لاريجاني به نوبخت گفت: امروز (دیروز) دو ليست داده شده كه به ديوان محاسبات ارائه مي‌شود تا اين اعداد و ارقام را بررسي كرده و به مجلس گزارش دهد. 
اظهارات نوبخت در شرايطي مطرح شد كه به گفته آمارهاي رسمي سازمان برنامه و بودجه «فقط» در بحث فرآورده‌هاي نفتي بيش از 50 هزار ميليارد تومان درآمد داشته است كه اگر درآمدهاي گاز،  آب و برق را به آن اضافه كنيم قطعاً ميزان درآمدهاي دولت به 80 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
نوبخت به‌طور ضمني اين عدد را تأييد كرده ولي براي آنكه مشخص كند مابقي پول كجا رفته است از ديوان محاسبات خواسته تا به اين موضوع ورود پيدا كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
1
اقای نوبخت" شما بشخصه خیلی جفابه مردم کم درامد حقوق بگیر ایران در مدت چهارسال"تکیه بر مسند مدیریت برنامه
ریزی و بودجه کشور روا داشتید"چه در
باره یارانه ها که با توهین به مردم محتاج که پشت در بانک خوابیدند"انان را اینگونه توصیف کردید"چه زمانی که درصد کمی را به افزایش حقوق این طبقه در این مدت بر استناد بر کاهش تورم در نظر
گرفتید"در حالی که با افزایش حامل های انرژی فشار بیشتری را نیز بر این طبقه تحمیل کردید"و با خبر از روند افزایش قیمت ها در بازار "با بی انصافی
تفکر خودرا همچنان به خورد این مردم دادید و تحمیل کردید"تا بتوانید"جیب مدیران هم ردیف خود را بیشتر نجومی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
درامد کم و گرانی سرسام اور در عوض مسئولین در زندگی اشرافی!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار