کد خبر: 829249
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
چرا مردم ايران، شادترين‌هاي جهان نيستند؟
تا به حال شده يك روز در مسير حركت روزانه از محل كار يا تحصيل به منزل يا برعكس، تفكر به وضع و حال دروني خود را رها کنید و در عوض به اطراف خود و صورت ظاهري ساير افراد توجه شود؟!
نيره ساري
در کنار چهره‌های بشاش و با نشاط، افرادي را مي‌بينيم كه يا شاد نيستند يا شادي‌هايشان كوتاه و زودگذر است و متأسفانه وسعت و دايره این افراد  در كلانشهرها به خصوص پايتخت با عمق بيشتري نمود پيدا مي‌كند.

نشاط اجتماعي از محورهاي مهمي است كه دولت‌هاي جهان سالانه اعتبارات كلاني را به آن تخصيص مي‌دهند؛ چراكه پژوهش‌هاي جامعه‌شناسي و روانشناسي ثابت كرده است، ميزان بازدهي و توسعه هر كشور در بخش‏هاي مختلف اعم از اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و علمي، با شور و نشاط عمومي ارتباط مستقيم و در مقابل با بسياري از مصائب اجتماعي رابطه معكوس دارد.
هر ساله همزمان با آغاز سال نوي ميلادي، سازمان‌هاي جهاني، مؤسسات بين‌المللي و برخي دانشگاه‌هاي برتر دنيا نتايج بررسي خود را از كشورهايي كه مردم آن شادترين هستند، منتشر مي‌كنند و امسال نيز در ميان فهرست 157 كشور دنيا، باز هم ايران در رده‌هاي ابتدايي ديده نشد.
 
چرا شاد نیستند؟
هرچند كه مؤسسات، ملاك‌هاي متفاوتي را براي بررسي ميزان شادي در كشورها مد نظر قرار مي‌دهند و البته كه برخي نظر‌سنجي‌ها متكي بر سياهنمايي عوامل خارجي در مورد كشورهاي آسيايي به خصوص اسلامي است كه اين خود جاي تأمل و بررسي مجزا دارد؛ اما فارغ از اين موضوع، نگاهي به سبك زندگي و حتي ظاهر قاطبه مردمي كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند به خوبي نشان مي‌دهد كه مردم غمگيني شده‌ايم يا حداقل شاد نيستيم. حال بايد پرسيد چرا ما مردم شادي نيستيم ؟! مقصر كيست؟!

يكي از تعريف‌هاي شادي و به عبارت ديگر حداقل شرط اصلي آن فقدان افسردگي و اضطراب است.
به گفته كارشناسان افسردگي زماني است كه فرد به گذشته خودش نگاه مي‌كند و از حوادث گذشته ناراحت و افسرده است. اضطراب هم معمولاً به خاطر نگراني براي آينده است كه مبادا يكسري اتفاق‌هاي ناخوشايند در زندگي رخ دهد؛ بنابراين افسردگي و اضطراب سبب مي‌شود تا در زمان حال زندگي نكنيم و آن را از دست بدهيم؛ دو محور مهمي كه بنا بر دلايل بسيار نقش شادي را در سلامت روان جامعه ايراني به حداقل ممكن رسانده است.
 
ميزان برخورداري ايران از فاكتورهاي شادي چه اندازه است؟!
بررسي‌ها حاكي از آن است كه متغيرهايي همچون سرانه توليد ناخالص داخلي، نرخ اميد به زندگي سالم، دور بودن از فساد و جرم از جمله فاكتورهاي مؤثر در ميزان سطح شادي به حساب مي‌آيد.
بر همين اساس كارشناسان تحليل كرده‌اند علت پايين بودن رتبه ايران در شادي، فقدان فاكتورهاي رفاه اجتماعي، وضعيت مادي، امنيت اقتصادي، نابرابري، وضعيت بهداشت و گستردگي فساد اقتصادي است.  دردناك‌تر وقتي است كه به رغم اين مهم، مسئولان دولتي كشورمان خود اعلام مي‌كنند آستانه تحمل مردم پايين آمده و مردم نياز به شادي دارند، اما آيا تا به حال ديده يا شنيده‌ايد، دستگاه اجرايي، قانونگذاري و حتي سازمان‌ها و نهادهاي حاضر در كشور، دغدغه‌اي در كليت اين امر داشته باشند؟! اصلاً تا به حال شده است ارگان و نهاد خاصي، فراتر از وظايف خود  اقدام به ايده‌پردازي جهت خلق شادي ميان مردم و جوانان كشور كند؟!

نكته مهم ديگر بر اين اساس است كه عوامل ايجاد‌كننده شادي يا فرآيندهاي توليد افسردگي و اضطراب دو گروه هستند كه يكي بر پايه عوامل فردي و ديگري بر پايه عوامل محيطي و اجتماعي است. بنابراين فراموش نكنيم؛ هرچند گراني، تورم، آلودگي‌هاي صوتي و محيط‌زيستي، سر و صدا و تنش‌هاي عصبي و بيكاري  جزو عوامل محيطي و اجتماعي محسوب مي‌شوند كه سايرين بايد در مقابل آن پاسخگو باشند، اما موضوع مهم ديگر بي‌توجهي به ارزش‌ها و معيارهاي ديني و اخلاقي است كه نواقص موجود در عوامل محيطي را تشديد مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
4
هی مرتب اعلام نکنید دلارگران شد مسکن گران شد بنزین گران شد برق واب وگاز گران شد مطبوعات دست شماست وبا این تبلیغات روانی پدر همه را درمیاورید زندگی ومعیشت روزانه مردم را بخطر انداخته اید و اعتماد مردم را ازدست داده اید مراقب باشید خود مردم را ازدست ندهید اشتباه نکنید با زور نمیتوانید بر مردم وزندگی انها غلبه کنید اخرش چی //پس وقتی روزنه امیدی برایتان ازنظرمردم برایتان مانده است وقت ان است که....به مردم رسیدگی کنید اکثریت در شرایط زندگی بدی بسرمیبرند وشما دارید با اکثریت زندگی میکنید
داود سجادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
2
2
اگر مردم قبل دادن رای به نامزد ها از انها برنامه جامع استراتژیک برای دستیابی به اهداف چشم انداز افق 1404 را میخواستند تا ببینند نرخ اشتغال وسایر فاکتور هایی که امروز انها را غمگین ساخته در پایان 4 سال چه میزان است،امروز غمگین نبودنند.
كارگر
|
Iraq
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
2
به جان عزيز خودمان
فقر و نداري
كمر قشر 50 درصدي آسيب پذير و كارگر و محروم و بيكار و داشجو و دانش آموز و... جامعه كه به اصوا انساني و اخلاقي و شرعي پايبند هستند
به معناي واقعي شكسته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
2
تحریم پدر ما را در آورد اصلا تحریم نم ند ی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
1
بدین ترتیب که پیش می رود .فکر می کنم درک دولت از اقتصاد مقاومتی مقاومت ملت در برابر ققر و تنگ دستی و سفره های خالی و زندگی اشرافی عده خاص است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
2
ملت از فقر و نداری در عذاب هستند . مدیران دزد بخاطر دزدی ها و قدرت طلبی ها با هم در جنگند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
2
با این شرایط می شود شاد بود وقتی مردم در تامین نیازهای اولیه زندگی مشکل دارند چطور شاد باشند بعد از 37 سال از انقلاب اینه وضع مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
1
1
گزارش خوبی بود استفاده کردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
1
2
به گفته ده نمکی این انقلاب نیاز به انقلاب دارد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
انقلاب برعلیه اشرافی گری وسرمایه داری ومفاسد اقتصادی وبازیگران کم هرهنگ ومروج فرهنگ آمریکائی تنها با آگاه نمودن اقشار مستضغف ومتوسط جامعه میسر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
1
هر کسی هر انتقادی کند .از نظر دولت نادان وبی سواد و مفتری و مجرم است . چون بنابر فرمایشات دولتی ها تورم نیست وارزش پول دوبرابر شده و رکود از بین رفته و همه مفسدین هم مجازات شده اند و ملت از هر نظر به حقوق شهر وندی دست پیدا کرده است . بطوری که مشکلی حتی بنام ترافیک یا الودگی هوا و یا ناهنجاری های اجتماعی و 00000 هم نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
1
فقر و بی عدالتی روز به روز بیشتر میشود مسئولان چه میکنند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار