کد خبر: 828626
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
وقتي همه شبكه‌ها مي‌خواهند برنامه مشاركتي شب يلدا داشته باشند
آخرين شب پاييز محل رقابت برنامه‌هاي تلويزيوني بود كه مي‌خواستند به مدد حضور اسپانسرها، ضيافت‌شان را پر زرق و برق‌تر از ديگر شبكه‌ها به نمايش بگذارند، رقابتي كه در آن حتي گفته مي‌شود رقابت پنهاني براي زمين زدن ديگر شبكه‌ها وجود داشته است.
محمدصادق عابديني
سي‌‌امين روز از آذرماه و شب آغاز زمستان همراه با سنت بزرگداشت شب يلدا فرصتي بود براي شبكه‌هاي تلويزيوني كه در فاصله 90 روزه تا عيد نوروز بر سر اينكه كدام شبكه مي‌تواند برنامه مردم‌پسندتري را به روي آنتن بفرستد، رقابت كنند؛ رقابتي كه در آن حضور حاميان مالي يا همان اسپانسر‌ها باعث شده بود نه‌تنها‌ كيفيت برنامه‌ها تحت تأثير قرار گيرد بلكه بيننده‌ها هم از تكرار مداوم نام حامي مالي و شرح بلندبالاي خدمات هر كدام از اسپانسر‌ها توسط مجري و مهمانان برنامه دل آزرده و خسته شوند. كساني كه ترجيح داده‌اند فقط از شبكه‌هاي صداوسيما شب يلدا را پشت سر بگذارند و سراغي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نگيرند، مي‌توانند شبي را به خاطر بياورند كه آنتن صداوسيما به طور محسوسي در خدمت اسپانسرها بود؛ شبي كه در آن به مردم وعده داده مي‌شد كه هر چه بيشتر از خدمات اين حاميان دست و دل باز تلويزيون استفاده كنند، از جوايز فوق‌العاده و مزاياي چشمگير آن بهره‌مند خواهند شد.
   
يك ضياء براي همه برنامه‌هاي شبكه يك
شبكه يك سيما قديمي‌ترين شبكه تلويزيوني در طول سال‌هاي حياتش آنقدر برنامه‌هاي متنوع داشته كه بسياري از مجري‌ها و گوينده‌هاي تلويزيوني درجه يك تلويزيون در اين شبكه برنامه روي آنتن برده باشند ولي از آنجايي كه قرار است در بين مجري‌هاي يك شبكه يك نفر سوگلي شود، ويژه‌برنامه‌هاي اين شبكه سراسري به كسي غير از علي ضياء، مجري‌اي كه عملكردش چندان هم بي‌حاشيه نبوده است، نمي‌رسد. علي ضياء كه برنامه نوروز 95 اين شبكه را اجرا كرده بود و اين روز‌ها برنامه صبحگاهي با نام فرمول يك كه شباهت زيادي به «ويتامين 3» شبكه 3 دارد، اجرا مي‌كند، در شب يلدا هم مجري ويژه‌برنامه شبكه يك شد. برنامه مثبت «مثبت يك» در دكوري كه مانند سفره‌خانه‌هاي سنتي چيدمان شده بود، اجرا شد و از همان ابتدا كم بودن نور صحنه و نامفهوم بودن صداي استوديو كاملاً به چشم مي‌آمد. اجراي ضياء نيز مانند اكثر برنامه‌هاي اين مجري همراه با رفتار‌هاي هيستريك بود. در پي شايعه آمدن محمدرضا گلزار به تلويزيون در مقابل دريافت مبلغ قابل‌توجهي پول، احسان كرمي در ويدئويي يكي از مجري‌هاي تلويزيوني را به سنگ‌اندازي در راه آمدن گلزار متهم كرد. اين موضوع در شبكه‌هاي اجتماعي نيز بازتاب داشت و برخي‌ها علي ضياء را مجري مدنظر كرمي معرفي كردند. يكي از نكاتي كه در اين برنامه به چشم مي‌خورد، دعوت از مهمانان تكراري بود. ضياء كه در برنامه نوروزي‌اش سرهنگ عليفر، گوينده و مفسر ورزشي را به همراه محسن بروفر دابسمش‌ساز معروف دعوت كرده بود تا به صورت زنده دابسمش‌هاي معروف عليفر را باز‌سازي كند، اين بار هم در شب يلدا همان‌ها را آورد و مهمان‌ها حرف‌هاي تازه‌اي جز تكرار همان گفت‌و‌گوي قبلي نداشتند.
   
شبكه 2 برنامه طولاني با مهمان‌هاي معمولي
محمودرضا قديريان كه مهم‌ترين اجراي تلويزيوني‌اش را در شبكه 5 سيما با «ساعت‌‌25» تجربه كرده است در شب يلدا مجبور شد برنامه‌اي به مراتب طولاني‌تر را اجرا كند. شبكه2 تلاش كرده بود كه بيشتر روي مسئله خانواده در نوع دعوت مهمان‌ها تكيه كند و از زوج‌هاي هنرمند براي حضور در برنامه ويژه‌برنامه‌اش استفاده كند. حضور زوج‌هايي مانند «امين زندگاني و اليكا عبدالرزاقي» كه دو شب پيش در برنامه «حرف تو برف» شبكه 3 نيز حضور داشتند چندان لطفي براي بينندگان نداشت. نكته جالب اينجا است كه قديريان نيز مانند ضياء مجبور بود هر چند دقيقه نامي از اسپانسر برنامه به ميان بياورد و همين موضوع حتي روي گفت‌و‌گو با مهمانان تأثير گذاشته بود.
   
شبكه 3، سؤال عجيب از خانواده پورحيدري
شبكه 3 از چند روز زودتر با اجراي برنامه «حرف تو برف» به استقبال شب يلدا رفته بود. فرزاد حسني كه با اجراي برنامه «اكسير» بازگشت دوباره‌اي به تلويزيون داشته است، برنامه «حرف تو برف» را در شب يلدا روي آنتن برد. در اين شب دعوت از «سينا حجازي» خواننده جواني كه براي اولين بار در يك برنامه تلويزيوني حضور داشت، بخشي از تفاوت‌هاي اين برنامه را به رخ كشيد. فرزاد حسني در بخشي از برنامه از خانواده مرحوم منصور پورحيدري دعوت كرده بود. در حين گپ‌و‌گفت با اين خانواده حسني از پسر پورحيدري پرسيد كه «دوست داشتي بابا چند وقت ديگه زنده باشه؟» و بعد پرسيد «دوست نداشتي فوت پدر رو ببيني؟» اين پرسش‌ها واكنش‌هاي تندي را در شبكه‌هاي اجتماعي به همراه داشته است و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي پرسش حسني را توهين به خانواده مرحوم پورحيدري تلقي كردند.
   
شبكه 5، «ناردونه» اسپانسري
«ناردونه» را بايد ناكام‌ترين برنامه شب يلدا ناميد؛ برنامه‌اي كه مي‌خواست متفاوت باشد اما شيوه متفاوت بودن را بلد نبود و براي همين زمين خورد. اخبار مربوط به دعوت از محمدرضا گلزار به اين برنامه در مقابل دريافت مبلغ قابل‌توجهي پول و انصراف احسان كرمي از اجراي اين برنامه تلويزيوني باعث شد در نهايت برنامه با اجراي بي‌ايده و غيرجذاب مژده لواساني اجرا شود. اين برنامه را مي‌توان به دورهمي تهيه‌كننده‌ها نيز تعبير كرد و دعوت از سرمايه‌گذار سريال شهرزاد بخشي از اين دورهمي بود. روز گذشته نيز يكي از روزنامه‌هاي سينمايي كه مديريتش با تهيه‌كننده پر كار تلويزيون است، صفحه اول خود را به رپرتاژ اين برنامه اختصاص داده بود. گرچه قرار بود ناردونه به همت دست‌و‌دلبازي اسپانسر، يكي از برنامه‌هاي پر زرق و برق باشد اما درنهايت پافشاري بيش از حد روي آورده‌هاي اسپانسر و نداشتن ايده تازه باعث شد برنامه شبكه 5 حتي از برنامه شبكه 2 هم عادي‌تر باشد.
   
شبكه نسيم، خندوانه بدون جناب خان
آغاز سري جديد برنامه خندوانه همزمان با شب يلدا، آن هم بدون حضور جناب خان، در استوديوي جديد. رامبد جوان كه در شب تولدش از سوي دوستانش سورپرايز شده بود، كت جادويي معروف سريال «كت جادويي» را از محمدحسين لطيفي كارگردان آن سريال هديه گرفت. البته بحث پرداخت چند صد ميليوني حامي مالي برنامه «خندوانه» به رامبد جوان كه در شبكه‌هاي اجتماعي تصوير سندش دست به دست مي‌شود، نشان داد كه جوان اين روز‌ها با محبوبيت «خندوانه» نياز چنداني به كت جادويي ندارد. در شبي كه جناب خان نبود رامبد تلاش كرد خودش را بيشتر از قبل به مخاطبان نشان دهد و از حضور نيما استفاده بيشتري كند. البته عدم اجازه حضور عروسك جناب خان باعث نشد ترانه‌هايي كه محمد بحراني صداپيشه جناب خان اجرا كرده است، در اولين قسمت از سري جديد خندوانه پخش نشود. رامبد براي پر كردن جاي خالي جناب‌خان در برنامه ديشب از محمد بحراني دعوت كرد تا به عنوان مهمان حضور داشته باشد. هنوز مشخص نيست كه دعوا بر سر حضور يا عدم حضور عروسك محبوب برنامه خندوانه به كجا ختم خواهد شد اما رامبد در حال تلاش است كه حتي بدون جناب خان هم برنامه را سرپا نگه دارد. علاوه بر شبكه‌هاي بالا، ديگر شبكه‌هاي سيما از جمله شبكه «سلامت» و شبكه «قرآن» نيز ويژه‌برنامه‌هاي شب يلدايي داشتند كه البته در حد و اندازه‌هاي رقابت براي ديده شدن نبودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار