کد خبر: 828302
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عنوان کرد:
معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌حل‌های موجود برای بحران آب علاوه بر کم‌مصرف کردن شناخت مقوله‌ای به نام «آب مجازی» است .

به گزارش خبرنگار ما، uلیرضا طاهری گفت: درواقع «آب مجازی» آبی است که در روند تولید فرایند کالاها و محصولات به‌کاربرده شده است؛ اما به دلیل این که آب استفاده شده در محصول نهایی دیده نمی شود، به آن «آب مجازی» و یا آب پنهانی می‌گویند.

وی افزود: این آب حتی در محصولات مصنوعی و یا تهیه خوراکی‌هایی همچون بیسکویت و شکلات نیز نهفته است؛ چرا که برای تولید آرد گندم بیسکویت هم «آب» مصرف‌شده است و یا حتی زمانی که یک بطری آب‌ معدنی می‌خریم، تصورمان این است که فقط آب داخل بطری، آب است؛  درحالی‌که برای تولید خود بطری نیز آب مصرف‌شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال برای تولید یک‌ دانه تخم‌مرغ ۱۳۵ لیتر آب مصرف‌شده است و یا برای تهیه یک کاغذ A4 در فرآیند تولیدش ۱۰ لیتر آب مصرف می‌شود درحالی‌که وزن کاغذ ۵ گرم هم نیست.

وی ادامه داد: برای به دست آوردن یک کیلو گوشت مرغ، حدود 4 هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای یک کیلو گوشت قرمز گاو، ۱۵ تن آب مصرف می‌شود.

طاهری ضمن بیان این‌که برای تولید یک خودروی معمولی که یک‌تن وزن دارد، حدود 400 هزار لیتر آب مصرف می شود، گفت: این اعداد و ارقام هیچ‌گاه به چشم کسی نمی‌آید و دیده نمی‌شود.  

به اعتقاد وی باید به فکر راه‌حل‌های اساسی بود که یکی از این راهکارهای کم‌مصرف کردن، پرداختن به مبحث آب مجازی است.

وی تصریح کرد: در این راستا باید به‌صورت کارشناسانه و دقیق، لیست مواردی را که توقف تولیدشان به نفع جمعیت کشور و بحران آب است تهیه کنیم و با نگاهی عاقلانه نسبت به تولید و یا واردکردن آن محصول تصمیم‌گیری نماییم.

طاهری ادامه داد: به‌عنوان‌ مثال درباره تولید کاغذ، افتخاری ندارد که بگوییم جنگل‌ها را نابود کرده، این مقدار آب مصرف کردیم و بعد خوشحال باشیم که بگوییم این مقدار کاغذ تولید کردیم و خودکفا شدیم. بلکه  باید عاقلانه، مدبرانه و متعادل، بخشی از کاغذ کشور را وارد کنیم. این کار به معنی این است که ما « آب» را وارد کرده‌ایم، چراکه هر هزار برگه کاغذ که وارد کشور کنیم، یعنی 10 هزار لیتر آب وارد کشور کرده‌ایم و این موضوع درباره میوه و غلات نیز صدق می کند.

معاون شرکت آب منطقه ای استان ضمن تاکید بر اهمیت بحث «اقتصاد مقاومتی» نیز عنوان کرد: با توجه به مبحث اقتصاد مقاومتی، برای هر محصولی می توان یک حدی تعیین کرد؛ چرا که  اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصاد روان و باید کاری کنیم که چرخ اقتصاد در کشور روان بچرخد.

طاهری در ادامه گفت: در خصوص مصرف گوشت قرمز هم با توجه به مضرات آن برای سلامتی و مصرف بالای آن در جامعه باید فرهنگسازی درستی صورت بگیرد تا هم از نابودی مراتع ناشی از رهاسازی و چرای بیش از حد گوسفندان جلوگیری شده و هم در مصرف آب صرفه جویی شایانی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: تکرار کردن مرثیه بحران آب و عدم وجود عزم جدی و ملی برای حل آن دردی را دوا نمی کند و باید همانند گروه های زیست محیطی که برای پاکیزگی طبیعت به جای سردادن شعار، خود وارد فرآیند راه حل  شدند برای گرفتن نتیجه همراه با اقدام وعمل به پیش برویم.

این مقام مسئول ضمن بیان این که در زمان جنگ تحمیلی که همه دنیا در مقابل ایران ایستاد، اتحاد و همدلی باعث پیروزی ما شد؛ خاطرنشان کرد: اکنون کم آبی و بی آبی دشمن ما است و زمان آن رسیده تا همه در کنار هم قرار بگیریم و درست مانند ان آن ایام کمک های مردم می تواند نقش مهمی ایفا نماید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار